Hallottál valahol róla? Valaki ajánlotta az elektromos autót, mint lehetőséget, de nem tudsz semmit még a témáról? Ebben a cikkben mindent összeszedtünk, amit tudni kell egy újdonsült érdeklődőnek, mindezt röviden érthetően!

Egy kis történelem, avagy Edison felesége is már e-autóval közlekedett!

Az első elektromos autók már az 1800-as évek végén megjelentek, ma is létező autógyártó nevek közül Henry Ford és Thomas Edison partnersége volt az egyik első híres megállapodás. Akkumulátor ellátású modellekkel kísérleteztek és folyamatosan dolgoztak a technológia továbbfejlesztésén. Az elektromos autókat akkoriban nem tartották elég férfiasnak, így elsősorban tehetős hölgyek, köztük Edison feleségének sajátja volt a technológia. Sajnos végül a belsőégésű motorral szerelt járművek kerületek ki győztesen a vásárlók kegyeiért vívott csatában.

Időben a következő említésre méltó időszak a 90-es évek vége, amikor a környezetvédelem egyre fontosabb lett. A környezetkímélő járművek megjelenésének egyik legismertebb típusa a General Motors EV1 autója volt, amit a törekvésekkel együtt sajnos ismét legyőzött az olajipar.

Elérkeztünk a jelenhez, ami már megállíthatatlannak tűnik. Ennek egyre biztosabb jele az is, hogy a kedves olvasó éppen ezt a cikket bújja 🙂 Egy kicsit részletesebben a múltról ebben a cikkben lehet olvasni, benne egy látványos idővonallal és az adott kor elektromos típusaival!

Hibridek és akkumulátoros e-autók: Mik az alapvető különbségek és melyik hogyan működik?

Hibrid autók

Jelenleg 3 ismert kivitel van belőle: hibrid, mild hibrid és a plug-in hibrid. Ami mindhárom típusról elmondható, hogy belső égésű motor van bennük, kiegészítve egy elektromos motorral és adott méretű akkumulátorcsomaggal. A haladáshoz pedig a hagyományos üzemanyagtartály és/vagy a beépített akkumulátorokban tárolt energiát használja fel. Az elektromos motor generátorként is működik, ami fékezéskor energiát táplál a belső akkumulátorokba. A különbségekből kiderül, miben más az adott technológia.

Hibrid és mild Hibrid:

Ebben az esetben a legegyszerűbb magyarázat talán az, hogy a hibrid autót elsődlegesen a belső égésű motor fogyasztásának csökkentésére találták ki, ilyenek jellemzően a Toyota Prius első generációi. Ezeket itthon legbiztosabban úgy ismerhetjük fel, hogy nincsen rajtuk zöld rendszám, hiszen bár van bennük elektromos motor, azzal nem képesek csak elektromos módban közlekedni. A belső akkucsomagot csak a belső égésű motorral összekötött generátor tudja tölteni és egy irányítási rendszer szabályozza, hogy a mozgáshoz szükséges energiát ebből az akkucsomagból, vagy a belső égésű motorból szerzi be éppen.

Plug-in Hibrid:

Ennek az elgondolásnak a továbbfejlesztett verziója a plug-in hibrid, ami már viselhet zöld rendszámot is, hiszen képes tisztán elektromos módban közlekedni, miközben a hagyományos üzemanyaggal működő erőforrás kikapcsolt állapotban várakozik a beavatkozásra. Ha az akkumulátor lemerül, akkor a jármű átvált “sima hibrid” üzemmódba, és tisztán elektromosan nem is tud mozogni. Természetesen a belső égésű motor tudja tölteni is a belső akkukat, ám mindig csak annyit táplál vissza, amit el is használ a “sima hibrid” üzemben. Bár ezt is inkább autó gyártó válogatja. Vannak olyan plug-in hibridek amik például álló helyzetben, járó motornál is fel tudják tölteni az akkumulátort. Persze, ekkor a fogyasztás is megugrik. A plug-in hibridek egyik legismertebb itthoni típusa, a Hyundai Ioniq plug-in hibrid, amit teszteltünk is!

Akkumulátoros autók

Ezen járművek esetében csak elektromos motor és az azt tápláló akkumulátorcsomag van jelen. A hajtáslánca jóval egyszerűbb, nincs kipufogó rendszer, önindító, váltó, kettős-tömegű, turbó és sok egyéb alkatrész. Nem kell olajcsere, mivel a fék olajon kívül ezekben az autókban nincs más olaj. Folyadékból is csak egy ablakmosó- és hűtő/fűtő folyadék található ezekben az autókban. A fékbetétek és tárcsák kopása is elenyésző, hiszen lassuláskor regeneratív fékezést alkalmazhatunk, azaz a mozgási energiát villamos energiává alakítja át az elektromos motor. Sok esetben nem is kell használnunk a féket, elég csak a forgalom ritmusára figyelnünk és fékezés helyett a gázpedálról időben leemelve a lábunkat lassulni. Ebben az esetben pedig energiát nyerhetünk amivel nő a hatótávolságunk. Kisokosunk menüpontjában megtalálható egy bejegyzés, ami pontosan és érthetően elmagyarázza illetve hasznos tanácsokkal lát el az elektromos autózáshoz.

Sokszor találkozunk tévhitekkel az e-autók akkumulátoraival kapcsolatban, amik nem igazak, de makacsul terjednek. Ajánljuk az alábbi cikk elolvasását és garantáltan nem lesz min aggódnia a leendő e-autó tulajdonosnak.

Az e-autók töltése és a legalapvetőbb típusok

Ha van elektromos autónk, akkor azt jellemzően 3 módon tudjuk feltölteni:
(a töltési időket hozzávetőlegesen, egy ma általánosnak mondható méretű akkumulátorral szerelt, 30 kWh kapacitású e-autó esetében kell érteni.)

  • Hagyományos – 230V-os konnektoros töltés: 1x16A esetében 9,5 óra, 1x32A esetében 5,5 óra töltési idővel számolhatunk.
EVSE, ismertebb nevén a “konektoros töltőkábel”.

Gyorstöltés: Type2 fejet használó töltés esetén 5-6 óra a töltési idő (autó függő). A legtöbb ma Magyarországon újonnan megvásárolható autó egy fázison tud csak tölteni, ezek sebessége átlagban 1x16A vagy 1x32A.  Ezen töltőoszlopok publikusan is elérhetőek, használatukhoz is írtunk egy kis “how-to”-t ami érthetően elmagyarázza, hogy mely szolgáltatókhoz kell regisztráció a töltés indításához. A legtöbb töltőt eddig az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. telepítette, ezeknek a listáját illetve érdekes adatait ide kattintva lehet elolvasni

Type2 kábel, pl.: utcai oszlopokon töltésre

Villámtöltés: jellemzően a japán márkák CHAdeMO (bal oldali kép) töltőfejet, az európai márkák CCS (jobb oldali kép) fejet használnak: 30 perc töltési idő 80%-ra. Apropó, villámtöltés… sok helyen hallani illetve olvasni, hogy a villámtöltés károsítja az akkut. Erre ide kattintva fellelhető a válasz amit mindenképp el kell olvasni!

CHAdeMO töltőfej, az egyik legelterjedtebb villámtöltő

Egy egész postban összeszedtük, amit az elektromos autók töltőiről tudni kell! 

Egyfajta etikett, hogyha az autó villámtöltőn van, nem hagyjuk magára a kocsit. Az utánunk jövőnek is lehet fontos dolga és nem biztos, hogy szívesen kivárná, ha 1-2 órára eltűnnénk. Hogy ne keserítsük meg egymás életét, összeszedtük egy külön cikkben, hogy mire érdemes figyelni.

Használt e-autó vásárlás:

Szerencsére ebben nagy ördöngösség nincs, de azért összeszedtük már egy korábbi cikkben, hogy mire érdemes figyelni!

A zöld rendszám előnyei és az ingyenes parkolás

Az e-autózás egyik legjobb tulajdonsága jelenleg az ingyenes parkolás (nem mindenhol), adómentesség egy még pár előny, amit ide kattintva részletezünk. Az ingyenes parkolás témakörében egy folyamatosan frissülő térképes cikkben gyűjtjük azokat a városokat és közterületeket, ahol jelenleg ingyenesen parkolhatunk zöld rendszámmal! Külön téma a Budai Vár esete, amiről ide kattinva lehet olvasni!

A jogi állásfoglalást és a kapcsolódó tudnivalókat pedig ebben a cikkben szedtük össze a téma iránt érdeklődőknek!

Állami támogatás

Az elektromobilitás hazai elterjedésének előmozdítása érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium 2016. októberében pályázati kiírást tett közzé, az újonnan vásárolt tisztán elektromos autók ártámogatására Elektromos gépkocsi beszerzésének támogatása címmel, magánszemélyek és vállalatok részére. A pályázat lebonyolítója az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft.

Részletek korábbi cikkünkben olvashatóak!

Budapesti pláza körkép

Az elektromos autók és az azokat energiával ellátó töltőoszlopok száma szerencsére egyre csak nő. Így adja magát a kérdés, hogyha valaki egy ilyen autóval megy el vásárolni valamelyik budapesti bevásárlóközpontba, akkor ott hogyan fogja tudni tölteni az autóját.

Helyi lakosként ez nem kardinális kérdés, hiszen jó eséllyel haza tud jutni az autóval a tulajdonos. Ám ez nem mindig van így, sőt aki nem budapesti lakos, annak kiemelten fontos a töltők elérhetősége. Részletes cikkünket ITT lehet elolvasni

+1 klasszikus téma: belsőégésű motorok kitiltása

Közeledik az idő, amikor a hagyományos, fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek vannak kisebbségben, esetleg már régen kitiltották azokat a nagyobb városokból. Egyre csak növekszik ezen városok/országok száma, amik listáját egy folyamatosan bővülő cikkben követjük nyomon!