Egyre több olyan levelet kapunk, melyben az újdonsült e-autós a segítségünket kéri a köztéri töltőkkel kapcsolatban. A legtöbb levél tartalma szinte ugyan az: kell-e regisztrálni a töltés indításához, kell-e valami applikáció a töltés indításához és leállításához, fizetősek-e ezek a publikus töltők? Most megpróbáljuk összeszedni egy cikkben a ma Magyarországon található összes (majdnem) töltőhálózat üzemeltető követelményeit és elvárásait a töltőkkel kapcsolatban. A cikket folyamatosan bővíteni fogjuk és a szokásos “Kisokos” menüpontunkban is helyet kap.

Hirdetés

Talán az első és legfontosabb kérdésre máris megadhatjuk a választ. Fizetősek a magyarországi publikus töltők? A legtöbb töltő ingyenes! 2018 augusztus 1-től kell a MOL-nál fizetni a villámtötő használatáért. 2019-től pedig az NKM villámtöltőin is fizetnünk kell a töltésért! Ezen kívül akad még egy-két töltő amiért fizetni kell, de ezek a cégek még minimálisak. Ma Magyarországon több száz e-autó töltőt találhatunk az ország számos pontján:

A legelső applikáció amit az újdonsült e-autósnak be kell szereznie az a PlugShare. Ez az alkalmazás elérhető iOS és Android készülékekre is, telepítése és regisztrációja egyszerű. Ezen applikáció segítségével hosszabb utat is tervezhetünk akár, ugyanis van egy érdekes sajátossága, hogy megmutatja a kívánt útszakaszon hol találhatunk töltőket. Esetleg azt is beállíthatjuk, hogy a megadott útszakaszról hol kell letérnünk, hogy töltőt találjunk. Érdemes telepíteni, megkönnyíti az ember életét. Ezen kívül pedig minden egyes töltőnél mutatja, hogy épp fizetőse-e a töltő, hibás-e vagy hogy valaki használja-e. Bár, hogy ezt az utolsót lássuk, előnyös bejelentkezni, check-in-elni míg töltjük az autónkat. Ezzel segíthetjük az e-autós társunkat, hogy bizony ez a töltő már foglalt. Ha van rá mód akkor keressen másikat, vagy kivárja míg végzünk. Egyszerű, praktikus és hasznos alkalmazás. Minden e-autósnak kötelező, ugyanis közösségi alapon ide kerülnek fel elsőként az új üzembe helyezett töltők. Ezen kívül még érdemes tisztában lenni az “elektromos autózási és töltési etikett-el” is. Ha pedig még csak most ismerkedsz a töltőkkel akkor kötelező elolvasni az alábbi cikkünket is: “Amit az elektromos autók töltőiről tudni kell!”

Térjünk vissza a töltőkhöz és ezek használatához. Mint fentebb írtam, a ma Magyarországon található publikus töltők 90%-a ingyenes. Azaz nem kell fizetni a töltésért. A legtöbbjéhez pedig nem is kell semmi előzetes regisztráció vagy applikáció, hogy el tudjuk indítani a töltést.

Az ELMÜ-s töltők használata jelenleg még ingyenes, és mobilos applikációval indítható. Előtte azonban érdemes kattintani az E-mobilitás weblapjukra, ahol egy rövid regisztrációt követően meg is kapjuk a szükséges bejelentkezési adatokat amivel be is léphetünk az ELMÜ saját telefonos alkalmazásába. A töltőoszlopain nagybetűkkel fel van tüntetve, hogy ELMÜ. Az oszlopok 2×22 kWh-s teljesítményre képesek, azonban mindenképp szükséges a saját töltőkábel megléte (Type2), hogy tölteni tudjuk az e-autónkat. A legtöbb ilyen töltő Budapesten található, de az ország más pontjain is akad pár darab. Az applikáció nagy előnye, hogy jelzi ha foglalt a töltő vagy szabad!

A másik legnagyobb töltőhálózattal rendelkező üzemeltető pedig az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. Jelenleg közel 329 töltővel várja az üresedő e-autókat az egész ország területén.

Az e-Mobi Kft-nek is van saját térképe, ahol figyelemmel lehet kísérni, hogy az országban hol találhatóak ezek a töltők. Töltőoszlopaikat egyszerű felismerni, ugyanis a jellegzetes e-Mobi logón kívül az e-töltőpont is olvasható az oszlop oldalán. Továbbá a parkoló is fel van festve! A töltés jelenleg még ingyenes, nem kell hozzá semmi regisztráció vagy applikáció. Csak egy Type2-es kábelt kell csatlakoztatni a doboz oldalán található foglalatba majd az autóba és indul is a töltés. Ennyi az egész! Legtöbb töltőjük 2×22 kWh AC, de akadnak 1×22 kW DC (CCS és CHAdeMO) és 50 kW-os három szabványt támogató DC villámtöltők is.

Ezen töltőkön kívül találkozhatunk még az E.ON, és az MVM Partner Zrt. által telepített gyors- és villámtöltőkket is az országban. Ezek a töltők is ingyenesek és még applikáció nélkül indíthatóak. Többségük 2×22 kWh-s teljesítményűek, a töltés pedig automatikusan indul a saját Type2 kábel csatlakoztatása után. Továbbá megtalálható több kisebb gyártó, cég saját márkás vagy akár külföldről importált töltője. Itt a töltő üzemeltetője dönti el, hogy mivel indítható a töltés vagy hogy kell-e érte fizetni. Ezeket nehéz lenne itt most felsorolni, de a PlugShare alkalmazásban mindenhol le vannak írva a követelmények és a kitételek.

Fizetős töltők:

A hazai villámtöltők többsége még ingyenes és regisztráció mentes, dugunk és töltünk. Akadnak olyanok ahol a parkolásért viszont fizetni kell. A  MOL 2018. augusztus 1-én bevezette a fizetős töltést több kútján Budapesten.

 A lassabb AC töltés ára 1.990 Ft-ba kerül, míg a gyorsabb DC töltés ára 2.990 Ft. Vannak olyan villámtöltők (Siemens, bizonyos DBT) ahol a Type2 kábel fix a töltőn. Ekkor nincs szükség a sajátra, azonban vannak olyanok is (evopro) ahol a fix CHAdeMO és CCS kábel mellett szükségünk lesz a saját Type2 kábelünkre, hogy akár az AC töltővel tudjuk tölteni az autónkat.

Ez év elejétől az NKM Nemzeti Közművek Zrt. „Mobiliti” néven is elindította a fizetős töltőit. A Mobiliti töltőállomásain mindenhol megszűnt a kábel csatlakoztatása utáni automatikus töltés, amely már csak az NKM TöltőPont applikációból (iOS, Android) kezdeményezhető. Az NKM-hez tartozó NKM Mobilitás Kft. eddig 73 db nyilvános töltőt és 150 db nyilvános töltési pontot telepített a villanyautósok számára. Jelenleg a Type2 töltők mindenhol ingyenesek az NKM hálózatán, azonban a villámtöltők használatáért 50 Ft/perc-et számolnak fel.

Mindig azt mondom, hogy jó ha a saját Type2 és az autóhoz mellékelt 230-as EVSE is bent van a csomagtartóban. Ki tudja, hogy mikor melyikre lesz szükségünk.

Nagyjából ennyi, könnyen hozzá lehet szokni illetve könnyű kiismerni a hazai töltőhálózat minden csinját-binját. Erősen ajánlott a hosszabb utazás előtt egy kalkulációt készíteni és inkább mindig előbb álljunk meg tölteni. Hagyjunk a tisztán elektromos autónkban némi vésztartalékot, hogy még el tudjunk jutni a következő töltőig, ha az általunk elsőre kiszemelt töltővel valami gond lenne.