Vásárolnál egy használt elektromos autót, de nem vagy biztos az átírás feltételeiben? Összeszedtük egy cikkben, mi a teendő.

Az e-autók terjedésével egyre többen ismerkednek meg az ilyen járművek előnyeivel. Legyen szó a fogyasztásról, környezettudatosságról, vagy éppen bizonyos díjtételek (pl.: parkolás) elkerüléséről, de az tény, hogy évről évre nő az elektromos autók száma hazánkban is. 2018 év elejére összesen nagyjából 4800 db új elektromos és plug-in hibrid járművet adtak el itthon.

Viszont nem csak új autó létezik, hanem bizony használt is, ez szintén ugyanígy igaz az e-autók esetében. Egyre többen gondolkodnak el, hogy használtat vesznek ezekből az autókból, de ilyenkor felmerül a kérdés, miben más az átírás ügyintézése egy belső égésű motorral szerelt autóhoz képest? Ezért hoztuk létre ezt a cikket, hogy segítsünk a témában.

Előtte pár gondolatról és fogalomról szeretnénk beszélni:

1.) Az állami támogatás igénybe vételére csak tisztán elektromos autó esetében van lehetőség. Csak új, vagy bemutató autók (maximum 6.000 km-t tett meg és kevsebb, mint 180 napja van forgalomban) jogosultak rá. Minden további információt megtaláltok EBBEN a cikkünkben.

2.) Tévhitek a használ e-autókról

Használt jármű esetében általában a leggyakoribb kifogások:

  • Az elektromos autók akkumulátora nagy hidegben megfagy, és utána ki kell dobni!
  • Az akkumulátorok max. két évet bírnak ki; utána többe kerülnek, mint új egy autó!
  • Az akkumulátorok súlyosan mérgezőek, és nem lehet/tudjuk őket újrahasznosítani!

Ezek borzasztó nagy tévhitek! A témában rendkívül ajánlott elolvasni EZT a cikkünket, amiben részletesen leírjuk, miért nem igazak a fenti állítások.

3.) Zöld rendszám

A zöld rendszám a környezetkímélő járművek (gépkocsik) megkülönböztető jelzése, amihez a jogalkotók kedvezményeket, jogosultságokat tudnak rendelni. Zöld alapszínű rendszámra a zéró emissziós, a tisztán elektromos hajtású, illetve a robbanómotorral is rendelkező, de tisztán elektromos üzemben 25 vagy 50 km megtételére képes autók jogosultak. Erről is minden információt megtalálhattok ITT.

4.) Kedvezmények

A zöld rendszám mellé jelenleg rengeteg engedmény is társul.

  • Ingyenes parkolás: Az egyik legvonzóbb engedmény, ám ez nem alapértelmezés minden településen. Ennek szabályozása településenként változik. Erről is van egy naprakész adatbázisunk, amit ITT találsz, érdemes rendszeresen figyelni az újdonságokat!
  • Ingyenes bejutás egyes védett övezetekbe, ilyen például a Budai vár területe.
  • Adókedvezmények (a cikk 2018 márciusában készült, így ezek érvényessége a jövőben változhat!)
  • Gépjárműadó (ismertebb nevén “súlyadó”) mentesség
  • Cégautóadó mentesség
  • Regisztrációs adó mentesség
  • Vagyonszerzési (átírási) illeték mentesség

Fontos megemlítenünk, hogy a zöld rendszám sem jogosít fel minket a buszsáv használatára, abban közlekedni számunkra is tilos!

Ennyi bevezető után ideje rátérni a cikk eredeti témájára, tehát hogyan is kell átírni a nevünkre a kinézett járművet? Akárcsak a hagyományos autós adás-vétel esetében, itt is az alábbi műveletek várnank ránk:

  • Adás-Vételi szerződés
  • Eredetvizsga
  • KGFB (igény szerint CASCO plusszban) megkötése
  • Okmányiroda

– Adás-Vételi szerződés: Az első és legfontosabb tennivaló, az állami támogatás meglétének ellenőrzése a kinézett autó tekintetében. Fontos tudni, ha az állami támogatás még nem járt le az e-kocsiról, nem fogjuk tudni a nevünkre íratni az autót! Amennyiben mégis meg akarjuk venni illetve az eladó el akarja adni akkor mindenképp vegyük fel a kapcsolatot az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft.-vel. Lehetősége van az eladónak kifizetni a fennmaradó állami támogatás részét időarányosan. Ha az autót számunkra megfelelőnek találtuk, töltsük ki az ilyen célra szabványosított adás-vételi szerződést, amit bármelyik írószerboltban megvásárolhatunk.

– Eredetvizsga: bármelyik nagyobb vizsgaállomás meg tudja csinálni, hatósági díja elektromos autó esetében jelenleg: 17.000 Ft (2007. május 1-jétől érvényes)

– KGFB (igény szerint CASCO plusszban) megkötése: Kötelező biztosítást még azon a napon kössünk, amikor megvettük az autót, hiszen az adás-vétel napja és a megkötés közötti időszakra a biztosító napidíjjat fog utólag velünk megfizettetni. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást a 2009. évi LXII. törvényből, a baleseti adót pedig a népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvényből ismerhető meg. Cégautó esetében az annak megfelelő szabályokat kell betartani. A lényeg, hogy ma már szinte az összes alkusz oldalán van lehetőség díjszámításra, kiválasztva az adott meghajtást (elektromos, hibrid, stb.). CASCO biztosítást is köthetünk a kinézett járműre, erről szintén az adott alkusz, vagy szolgáltató oldalán tudunk kalkulációt futtatni.

– Okmányiroda: A megvett jármű átírására 15 nap áll rendelkezésünkre. Egészen pontosan 15 naptári nap, és nem tizenöt munkanap! Ha elmulasztjuk a határidőt, az okmányirodák automatikusan jelentik a mulasztásunkat, és rögtön érkezik a bírságról szóló csekk. A határidő be nem tartása több tízezer forintos bírságot vonhat maga után. Az adás-vételi szerződéssel, az eredetvizsga eredményével és a biztosítás meglétét igazoló papírral így már csak be kell mennünk az illetékes okmányirodába. A törzskönyvért (6000 Ft) és az új forgalmiért (6000 Ft) kell fizetni, hiszen megillet minket a vagyonszerzési (átírási) illeték mentesség.

Fontos tudni, hogy a külföldről behozott elektromos autó forgalomba helyezése esetén a szükséges első műszaki vizsga feltétele (és a már magyar rendszámos autók műszaki vizsgáztatása esetén is) az érintésvédelmi minősítő irat és mérési jegyzőkönyv megléte (jelenleg nincs hatósági díjszabása, átlagára 10-15 ezer Ft/alkalom). 

[ult_buttons btn_title=”Ide kattintva követhetsz minket a Facebookon is!” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fecarshu%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”Defaults-facebook-square” icon_size=”40″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”5″ btn_font_style=”font-weight:bold;” btn_font_size=”desktop:20px;”]
[ult_buttons btn_title=”Csatlakozz a legnagyobb Magyar Elektromos autó tippek és kérdések Facebook csoportunkhoz!” btn_link=”url:http%3A%2F%2Feautoklub.com%2F||target:%20_blank|” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#3b5998″ btn_bg_color=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_hover=”ubtn-fade-bg” btn_anim_effect=”ulta-shrink” btn_bg_color_hover=”rgba(175,175,175,0.15)” btn_title_color_hover=”#06c100″ icon=”Defaults-comments” icon_size=”30″ icon_color=”#3b5998″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left” btn_shadow=”shd-bottom” btn_shadow_color=”#3b5998″ btn_shadow_color_hover=”#06c100″ btn_shadow_size=”2″ btn_font_size=”desktop:14px;” btn_font_style=”font-weight:bold;”]