Számtalanszor hallani, hogy a vízi szállítmányozás nagyságrendekkel nagyobb szennyezésért felel, mint a közúti közlekedésben résztvevő járművek a szárazföldön. Az elektromos meghajtás itt is megoldás lehet és egyre több ilyen vízi jármű bukkan fel, legyen szó tartályhajóról, vagy éppen elektromos kompokról.
Ezúttal Kínában bukkant fel egy érdekesség, méghozzá egy cserélhető akkupakkokkal megrakott konténerszállító hajó formájában, ami a Jangce folyón teljesít szolgálatot egy 965 kilométeres útvonalon.
A 700 TEU névre keresztelt elektromos konténerszállító címe egyben a képességei jelzi, hiszen hétszáz darab 20 lábas konténer szállítására képes egyidőben. Az elektromos hajó cserélhető akkumulátorokat használ, amelyek útközben kicserélhetők feltöltött egységekre, így igazából nincs lehetetlen a hajó számára. A hajó akkumulátor-cserélő rendszere útközben is működtethető, az akkumulátorokat konténerekbe szerelték be.
Az elektromos konténerszállító hajó üzemeltetője, a Cosco Shipping Heavy Industry tavaly a projektbemutatón elárulta, hogy minden cserélhető akkumulátoregység egy 20 méteres konténerben van elhelyezve, ezek kapacitása egyenként 50 000 kWh. A Maritime Executive szerint a hajó 700 konténeres kapacitásából 36-ot akkumulátorok foglalnak el, mint cserélhető egységek.
Továbbá az elektromos konténerszállító az első abból a kettő elektromos kivitelből, amit erre az útvonalra szántak. A fenti képen is látható 700 TEU-t két, egyenként 900 kW-os elektromos motor hajtja. A hajó hossza 120 méter, szélessége körülbelül 24 méter, tömege pedig 10 000 tonna.
A helyi kibocsátásmentes konténerszállító hajó intelligens vezérlőrendszert használ, amely biztosítja a maximális hatékonyságot és pontosan hozzáigazítja az energiafogyasztást a hajó igényeihez. A konténerhajó sebessége a tervezett érkezési időtől, az áramlatoktól és a maradék akkumulátor kapacitástól függ.
Márciusban, amikor az elektromos konténerszállítót először bejelentették, a Cosco azt mondta, hogy a 700 TEU lesz a világon az első ilyen jellegű elektromos hajó, melynek célja az volt, hogy „megvalósítsa az arany vízi út környezetbarát fejlesztését, valamint a központi állami tulajdonú vállalatok tapasztalatait és megoldásait nyújthassa a kínai szárazföldi és part menti hajózási ágazat számára a szén-dioxid kibocsátás csökkentése érdekében”.
A kínai kormány a Jangce-folyó gazdasági övezetét Kína számára fontos projektnek tekinti a zöld fejlődés előmozdítása érdekében. A Cosco miszerint a Jangce folyó projekt mintaként szolgál majd a jövőbeni környezetbarát hajózási projektekhez. A cég idén májusban kezdte meg a második elektromos konténerhajó építését.