Elektromos tankhajó, hatalmas akkumulátorral

0

Az első teljesen elektromos olajszállító tartályhajó megépítésének projektje megállás nélkül halad, ami mindenképpen pozitív hír többek között azért is, mert az ilyen típusú teherhajók a bolygónk egyik legnagyobb és leginkább szennyező járművei. A nagy méretű cargo hajók ugyanannyi káros anyagot bocsájtanak ki, mint személygépjárművek milliói. Az általuk elégetett üzemanyag magas kéntartalmú, ezért is igen fontos környezetvédelmi szempontból az átállás elektromos meghajtásra ezen járművek esetében.

Tavaly egy japán vállalatokból álló konzorcium bejelentette, hogy összefogást indítanak, ami céljaként a világ első elektromos tartályhajó fejlesztésén fognak dolgozni.

Az egyik vállalat, az Asahi Tanker már be is jelentette, hogy megrendeltek két új elektromos tartályhajót, amelynek üzembe helyezését 2022 és 2023 márciusára tervezik.

A vállalat a következőket nyilatkozta:

„A két tankhajó káros anyag kibocsájtás nélkül fog működni, ezzel drámai módon csökkentheti a környezeti hatásokat. Emellett a kevesebb zaj- és rezgés kényelmesebb munkakörnyezetet teremt a személyzet tagjai számára, valamint csökkenti az öböl és környezetének zajszennyezését.”

A közelmúltban a Corvus Energy-t választották a projekt akkumulátor beszállítójának, és itt válik a történet igazán érdekessé. Ugyanis nagyon sok energiát igényel egy 62 méter hosszú hajó megmozgatása: a Corvus akkumulátorának kapacitása majdnem 3,5 MWh lesz:

„A Kawasaki Heavy Industries (KHI) 2020 szeptemberében nyerte el a hajó meghajtórendszerére vonatkozó szerződést, és a Corvus Energy 3480 kWh-s Orca ESS-jét fogják használni a hajó meghajtására.”

A történet iróniája, hogy az elektromos tartályhajót más hajók üzemanyag szállítására fogják használni. Mivel az akkumulátora ekkora, másodlagos szerepeként Tokióban bekövetkező bármilyen természeti katasztrófa esetén a sürgősségi szolgálatok rendelkezésére tudják bocsájtani az akkumulátorait.

A közelmúltban egyre több nagyobb hajó áll át elektromos meghajtásra, kezdve a kompokkal, a teherhajók esetében ez az átmenet azonban lassabban halad, ennek ellenére reméljük hamarosan láthatjuk ennek a szállítási módnak a teljes elektromos meghajtásra történő átállását, valamint azt is, hogy nem feltétlenül csak üzemanyagot szállítanak.

Hartyanszky Istvan
Hartyánszky István vagyok, egyetemista. Évek óta elektromos autózás rajnongó, és már lassan egy éve foglalkozom az e-cars.hu-n cikkek írásával.