A Tesla 2025-ben megmutatta, hogy a világ legnépszerűbb “suvjából”, a Model Y-ból még mindig ki lehet hozni valami újat. A tavaszi Juniper-frissítéssel új formavilágot és minőségi szintet képvisel az autó. Most pedig itt a csúcsverzió, a Model Y Juniper Performance, ami nemcsak erősebb lett, hanem tovább faragták a modellt – kívül, belül és technikailag is.
Járt már nálunk a Juniper RWD és a Long Range is, amiről készítettünk összehasonlító tesztet, most pedig nézzük meg, hogy milyen az élet a performance verzióval.
Külső – ez már nem csak egy Y, ez az Y
A performance modellek legszembetűnőbb jele a piros féknyergek és karbon szárny. Nincs ez máshogy a Juniperen sem. Az autó emellett kapott egy Performance címkét is, száműzve ezzel a korábban ismert pirossal aláhúzott “Dual Motor” felíratot. Ezt a jelet az első ajtók kilépőfénye a földre vetíti – apró, de hangulatos részlet.
A hátsó diffúzor is változott, a leszorítóerő növelése érdekében. Kicsit kijjebb húzták az egész műanyg lökhárítót, és fényes fekete fényezést kapott benne egy extra diffúzor betét. Elöl a lökhárító átalakult – markánsabb, kétoldalt aerodinamikai beömlőkkel, fényesre fújt fekete elemekkel. A feketére fényezett visszapillantók tükörházak is egyedi megjelenést adnak a kocsinak.
És persze ott a 21 colos Arachnid 2.0 kovácsolt felni, elöl 255/35 R21, hátul 275/30 R21 mérettel – brutálisan jól néz ki, még ha a magyar utakon nem is épp komfortos. A felniben vannak aerodinamikai betétek, amivel nagyon bután nézett ki a kocsi, így én azt a 10-20km-t amit megspórolnak azok a betétek a dizájn oltárán be tudtam áldozni, és ki is szedtem őket a felniből. Na úgy már jobban nézett ki. A felnik mögött Brembo fékek dolgoznak, amik nagyobbak és erősebbek, de 2,1 tonnát még ezeknek sem mindig könnyű megfogni. 4-5 nagyobb tempos fékezés után írta, hogy túlmelegedtek.
Adaptív futómű, de nem légrugó
A Performance egyik legfontosabb újdonsága az adaptív futómű, ami most először került a Model Y-ba. Nem légrugós, hanem elektronikusan vezérelt rendszer, ami valós időben állítja a csillapítást a standard és sport mód között. Autópályán kényelmes, kanyargós úton viszont feszes és stabil – pont úgy reagál, ahogy egy 600+ lóerős SUV-tól elvárnád. Kanyartempója félelmetes, 200 felett sem inog meg a kabin. Arra az ívre teszed rá a kocsit, ahova szertnéd.
A 21 colos kerekek viszont továbbra sem teszik puhává az autót: városi kátyúkra érzékeny, de jó minőségű aszfalton, és nagy tempónál minden kisimul.
Aki kényelmesen szeret utazni, annak továbbra is a kisebb teljesítményű RWD vagy AWD Junipereket javaslom 19”-os felnivel. Kényelem szempontjából azokból a modellekből lehet a legtöbbet kihozni. A Performance modellnél a teljesítmény kompromisszumokra késztet a kényelemmel szemben.
Halkabb, mint valaha
A Juniper-frissítésnél már javult a hangszigetelés, de a Performance ezt is tovább vitte: minden üvegezés akusztikus lett. 120 km/h-nál mindössze 63 dB zajt mértem az utastérben, 220 km/h-nál pedig is csak 71 dB-t. Ez elképesztően csendes egy ekkora SUV-hoz képest.
Beltér – nagyobb kijelző, karbon, sportülések
Belül minden a sportosságot szolgálja. A műszerfalon és az ajtókon valódi karbon betétek futnak végig, az alumínium pedálok pedig alapfelszereltség a csúcskategóriánál. A Performance ülések új formát kaptak, és most már motorosan állítható combtámasszal is rendelkeznek. Emellett az első sorban megtalálható az ülésszellőztetés is.
A kijelző is megújult: 15,4-ről 16 hüvelykesre nőtt, és 80 %-kal több pixelből áll. Élesebb és kontrasztosabb, de gyorsabb és simább futású is a rendszer.
A második üléssorban és a csomagtérben minden maradt a megszokott Model Y-méret, tehát praktikum szempontból nem vesztettünk semmit a családi SUV milétéből.
Teljesítmény – nem 460, hanem 628 lóerő!
A Tesla hivatalos adatlapján 460 LE szerepel, de ez valójában 460 kW, amit valaki rosszul váltott, vagy fordított át. (Nemzetközi sajtóban is mindenki 460LE-t emleget) Furcsa volt nekem, hogy a Performance verzió közel hasonmló teljesítménnyel fut, mint egy Model 3 Long Range. Ezért megmértem egy külső eszközzel, hogy csúcsteljesítményen mekkora erőt ad le a kocsi.
A valóságban a Model Y Performance 628 lóerőt tud, és a méréseink szerint 3,69 másodperc alatt gyorsul 0–100 km/h-ra. Ezt a teljesítmént 75%-os töltottségig hozza is stabilan.
Launch Control mellett (Track Mode egyelőre nincs) a gyorsulás folyamatosan hozza ezt az értéket, de 3-4 sprint után már melegednek a fékek – nem véletlenül jegyeztem meg korábban, hogy ezek még mindig kicsit alulméretezettek.
Akkumulátor, hatótáv és fogyasztás
A korábbi 79 kWh-s akku helyett most 82,4 kWh-ás LG 5M típusnévre keresztelt csomag került az autóba.
Ezek a 21700-as cellák kb. 6 %-kal nagyobb energiasűrűségűek a korábbi verzióknál, és későbbi szoftverfrissítéssel akár 84,7 kWh hasznos kapacitás is elérhető.
Valós tesztben 416 km-t mentem vele vegyes használatban (100km autópálya + 120km országút + közút és város), 17 kWh/100 km körüli fogyasztással – ez elképesztően jó adat egy 2,1 tonnás, 628 lóerős SUV-tól.
Autópályán is teszteltem. Kb 30km-t sikerült haladni 220 km/h feletti sebességgel. Ilyenkor elszállt a fogyasztás 230–255 km/h között a fogyasztás 60.8 kWh/100 km, ilyenkor kb. 120–150 km hatótáv marad. Végsebessége 255km/h. Úttartása ebben a tartományban is mindvégig stabil maradt, a sávváltások sem okoztak gondot.
Töltésnél a megszokott 250 kW DC teljesítmény elérhető, ami kezdetben pár percig tartja a csúcsot, majd kb. 160 kW-ra esik vissza és 55 %-ig marad stabil, és elindul a leszálló ágba.
V2L – végre kétirányú energia
Ez az egyik legizgalmasabb újdonság: a Model Y Performance már támogatja a V2L (Vehicle-to-Load) funkciót.
Ez azt jelenti, hogy külső eszközöket – például kempingfelszerelést, szerszámokat vagy akár háztartási gépeket – lehet róla működtetni, kb. 2,4 kW teljesítményig. Ehhez egy speciális Tesla-adapterre lesz szükség, ami itthon még nem kapható, de a funkció hardveresen már aktív.
Ár és extrák
A Model Y Performance alapára Magyarországon 25 369 900 Ft, de a tesztautó az új Ultra Red fényezéssel 26,3 millió Ft volt.
Fehér belső + vonóhoroggal ez 27 millió Ft-ig konfigurálható, és akkor még nem beszéltünk az FSD felárról, ha az EU által jól körülbástyázott sávtartót akarod használni. A 21-es Arachnid 2.0 felni és az adaptív futómű viszont alapfelszereltség.
Összegzés – gyors, csendes, brutál, kell
Ez a Model Y Performance a Juniper-frissítés logikus csúcsa.
Ugyanúgy praktikus, mint bármelyik Y, de most 628 lóerővel, 3,7 másodperces gyorsulással, 82 kWh-ás akkuval és V2L-funkcióval kínálja nagyobb testben mindazt, amit eddig csak a Model 3 Performance tudott.
Kemény futómű, de letaglózó erő, csendes utazás, modern belső.
A tesztautó UltraRed fényezése igazán passzol ahhoz a brutális egységhez, amivel ez a kocsi első pillantásra megragadja a tekinteted. Tesla után már nem forognak az emberek az utcán, de ebben az összteállításban sokan megnézték maguknak.
Nem vagyok SUV párti, többnyire egyedül utazom, de valami megmagyarázhatatlan birtoklási vágy kerített hatalmába, amikor ezt az autót átvettem egy egy hetes tesztre. Nem tökéletes, de véleményem szerint minden szempontból az eddigi legjobb Model Y.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!