A Kia EV4 fejlesztése során olyan tesztprogramot futottak végig a mérnökök, ami minden eddiginél keményebben vizsgálta meg az elektromos hajtáslánc határait. Az EV4 összesen 119 000 kilométeres teszten esett át, amelynek csúcspontja a Nürburgringen teljesített 10 000 kilométeres akkumulátorteszt volt. A cél nem a köridő hajszolása, hanem a hosszú távú megbízhatóság és akkumulátor-tartósság bizonyítása volt.
Nürburgringi kínzás padlógázzal – több mint 480 körön át
A tesztprogram keretében az EV4 több mint 480 kört tett meg a híres Nordschleifén, 90-95%-os teljesítménykihasználással. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy az autót szinte folyamatosan padlógázon hajtották, miközben nincs pihenőidő, nincs kímélő üzemmód – csak állandó extrém terhelés. A próbák során a hajtáslánc, a fékek, a futómű és a hőmenedzsment rendszerek is a végletekig voltak hajtva, ami a valós használathoz képest extrém módon felgyorsította az alkatrészek elhasználódását.
Hipergyors töltés minden kör után – extrém töltési ciklusok
A teszt során a Kia EV4 minden egyes kör után gyorstöltésen esett át, vélhetően a Nürburgringnél telepített 150 kW-os egyenáramú töltőoszlopokon keresztül. Ez a fajta használat az akkumulátor számára a legintenzívebb degradációt jelentheti, mégis az eredmények meglepőek voltak: az akkumulátor egészségi állapota a teljes 119 000 kilométer után még mindig 95%-os maradt.
A 10 000 kilométeres teszt valójában 150 000 km-nek felelhet meg
A Kia mérnökei szerint a Nürburgringen teljesített 10 000 km valójában olyan igénybevételt jelentett, mintha az autó 150 000 kilométert futott volna közúton. Így a teljes terhelés és töltésciklus szempontjából a 119 000 tesztkilométer olyan, mintha 160 000 km-t futott volna normál körülmények között.
Időalapú öregedés még kérdéses – de a jelek biztatóak
Fontos azonban megjegyezni, hogy az akkumulátorok degradációja nemcsak a használattól, hanem az idő múlásától is függ – különösen az LFP (lítium-vas-foszfát) alapú cellák esetében. Bár a hosszú távú öregedést itt nem vizsgálták, az eredmények így is rendkívül bíztatóak, és jól tükrözik a Kia technológiai fejlődését.
70% garancia 160 000 kilométerre vagy nyolc évre
A Kia ezért nyolcéves vagy 160 000 kilométeres garanciát vállal arra, hogy az EV4 akkumulátora legalább 70%-os kapacitással rendelkezni fog a használat végére. Ez a gyártói magabiztosság azt sugallja, hogy a márka készen áll megmutatni, az elektromos autó nem eldobható eszköz, hanem hosszú távra szóló mobilitási megoldás.
Hatótáv, ár, versenyképesség
A Kia EV4 a WLTP-szabvány szerint akár 630 kilométeres hatótávot kínálhat, ami kategóriájában kimagasló. Az amerikai piacon 39 000 dolláros indulóárat várnak, amely – bár nem a legalacsonyabb – a technikai tudás és a tartósság fényében kifejezetten versenyképes lehet. Még akkor is, ha az amerikai adókedvezmények és vámok nem kedveznek a modellnek.
Az EV4 az új mérce?
A Kia EV4 a teszteredmények alapján új mércét állíthat a városi elektromos autók között, hiszen egyetlen más gyártó sem végzett ilyen szélsőséges próbát egy sorozatgyártás előtt álló modellel. A 119 000 km-es teszt és a 95%-os akkukondíció együttesen azt mutatja, hogy az autó hosszú távon is megbízható választás lehet – és nemcsak papíron.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!