Miközben az Egyesült Államokban és a világban egyre nehezebb új autót vásárolni 20 000 dollár alatt – sőt, az USA-ban már csak egyetlen modell, a Mitsubishi Mirage felel meg ennek a kritériumnak –, Kínában újraírják a villanyautó-piac szabályait. A legfrissebb példa erre a Bestune Pony EV, amely elképesztően alacsony, mindössze 4900 dolláros (kb. 1,8 millió forintos) indulóáron érkezett meg a piacra.
Kínai elektromos autók: technológiai előny globális szemmel nézve
Nem véletlen, hogy a Ford vezérigazgatója, Jim Farley szerint a kínai elektromos járművek „messze felülmúlják” amerikai társaikat, míg a Lucid ideiglenes vezetője, Marc Winterhoff úgy fogalmazott: „Kína egy másik bolygón van”, amikor az elektromos technológiát, szoftvereket és innovációt említette. A Bestune új miniautója ezt az állítást is megerősíti: 5000 dollár alatt kínál tisztán elektromos mobilitást.

A Bestune Pony EV: olcsó, elektromos és városi
A Bestune márkanév mögött a kínai állami FAW (First Auto Works) áll. A márkát 2018-ban pozicionálták újra, és azóta egyre inkább az olcsó, széles tömegek számára elérhető modellekre összpontosít. A Pony EV eredetileg 2023 májusában debütált, és több mint 100 ezer darabot értékesítettek belőle Kínában. A mostani, 2026-os modellfrissítés még vonzóbbá tette az autót, amely már a modern dizájn és az alacsony ár kettősével hódít.
Formatervezés és méret: igazi kei car hangulat
A Pony EV karakteres, dobozszerű formavilága a japán kei car stílust idézi. A LED-es lámpák, a fiatalos, kéttónusú fényezés és az élénk színválaszték (rózsaszín, kék, zöld, sárga és további opciók) egyértelműen a városi fiatalok számára teszi vonzóvá. A méretei pedig kifejezetten a zsúfolt városi közlekedésre szabottak: mindössze 3 méter hosszú és 1,5 méter széles, vagyis még a BYD legkisebb modelljénél, a Seagullnál is kisebb.
Egyszerű, de modern utastér – és akár intelligens rendszer is kérhető
A belső tér minimalista kialakítású, de tartalmazza az alapvető kényelmi és biztonsági funkciókat. Alapfelszereltségben digitális műszeregység, klímaberendezés, rádió, Bluetooth kapcsolat és parkolássegítő szenzorok állnak rendelkezésre. A magasabb felszereltségi szinteken 10,1 colos infotainment rendszer és a Deepseek vezetéstámogató rendszer is elérhető, ami új szintre emeli a vezetési élményt egy ilyen árfekvésű autó esetében.

Műszaki tartalom: városba tervezve
A hátsókerék-meghajtású Pony EV-t egy 42 lóerős villanymotor hajtja. A hajtáslánc energiaellátását egy 18,11 kWh-s LFP akkumulátor biztosítja, amely a kínai CLTC szabvány szerint akár 222 kilométeres hatótávot is lehetővé tesz egyetlen töltéssel. Ez az érték bőven elegendő a napi városi közlekedéshez, főleg ha figyelembe vesszük az alacsony töltési költségeket és a kompakt méretből fakadó könnyű kezelhetőséget.
Árazás és elérhetőség: szinte hihetetlen ajánlat
A Bestune Pony EV összesen öt felszereltségi szinttel kapható, 34 900 és 45 900 jüan (4900–6300 dollár, azaz 1,8–2,3 millió forint) közötti árakon. Minden változat képes elérni a 222 kilométeres hatótávot, és mindegyik verzió alkalmas arra, hogy fenntartható és gazdaságos városi mobilitást kínáljon – gyakorlatilag egy használt kerékpár áráért.
Lennének vevői Európában vagy az Egyesült Államokban?
A kérdés már csak az, hogy egy ilyen költséghatékony és városbarát EV elérné-e a sikerét más piacokon is, például Magyarországon vagy az Egyesült Államokban. Az amerikai piacon már csak egyetlen modell, a Mitsubishi Mirage érhető el 20 000 dollár alatt, és az is kifutóban van. Európában pedig hasonló árú villanyautó szinte egyáltalán nincs a piacon.
A Bestune Pony EV azonban jóval olcsóbb, fenntarthatóbb és racionálisabb alternatíva lehetne a városi közlekedéshez. Kérdés, hogy a szabályozási környezet, a biztonsági előírások és a piaci igények lehetővé tennék-e, hogy ez az elektromos miniautó megvesse a lábát a nyugati világban is.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!