Új csúcson a kínai elektromosautó-eladások

0

Kína elektromosautó-piaca 2025 júniusában új csúcsot döntött, hiszen az új energiákkal hajtott járművek (NEV) eladásai elérték az 1 329 000 darabot. Ez 26,7%-os éves növekedést és 1,68%-os havi emelkedést jelent a Kínai Autógyártók Szövetsége (CAAM) szerint. A számok minden Kínában gyártott járműre vonatkoznak, beleértve a személyautókat, haszongépjárműveket és exportra szánt modelleket is.

Belföldön is rekord született: 1,124 millió NEV-modell eladás

Még az exporeladások nélkül is történelmi csúcsot ért el a piac1,124 millió NEV talált gazdára belföldön, ami 16,8%-os éves, illetve 2,7%-os havi növekedés. Ez azt jelenti, hogy 205 000 járművet exportáltak júniusban, melynek több mint fele teljesen elektromos volt.

Az exportált NEV-modellek száma 205 ezer darab volt, ami 140%-os növekedés. Ezen belül 130 000 BEV (+100%) és 75 000 PHEV (+240%) került más piacokra.

A BEV-modellek egyértelmű dominanciája júniusban

A NEV-eladásokon belül a teljesen elektromos autók (BEV) értékesítése erőteljesebb növekedést mutatott: 859 000 darabos BEV-eladás volt júniusban, ami 40,4%-kal magasabb a tavalyinál, és 3%-kal meghaladja a májusi szintet. Ezzel ez lett 2025 eddigi legerősebb hónapja a BEV-ek szempontjából.

Eközben a plug-in hibridek (PHEV), beleértve a hatótávnövelős (EREV) modelleket is, 470 000-es eladást értek el, ami mindössze 7,8%-os éves növekedés, és 0,63%-os csökkenés májushoz képest.

Az NEV-ek piaci részesedése már közel 46 százalék

teljes kínai járműpiac júniusban 2,904 millió eladással zárt, ami 13,8%-os éves és 8,1%-os havi növekedés. Ebből a NEV-ek 45,8%-ot képviselnek, a BEV-ek pedig 29,6%-ot. Ez enyhe csökkenést jelent a májusi 48,7%-os NEV-részarányhoz képest.

BYD: piacvezető maradt, de egyre nagyobb a nyomás

BYD továbbra is vezeti a mezőnyt382 585 eladott NEV-modelljével 2025 eddigi legerősebb hónapját produkálta. Ez 12%-os éves növekedést jelent, de csak 0,03%-os javulást májushoz képest.

A májusi árháború hatására számos BYD-modell árát csökkentették, ami kétségeket vet fel a hosszú távú fenntarthatósággal kapcsolatban. A teljesen elektromos BYD-modellek eladásai 206 884 darabon álltak, ami 42,5%-os éves növekedés, míg a PHEV-modellek 170 744-es darabszáma 12,5%-kal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest.

Tesla 61 484 járművet adott el júniusban Kínában, ami 3,75%-os éves növekedés. Ez a vállalat második legerősebb hónapja idén. Ugyanakkor féléves szinten a cég 5,4%-os visszaesést könyvelhetett el, 263 410 járművel. További 10 115 Tesla modellt exportáltak a sanghaji gyárból.

Geely, Xpeng, Nio, Leapmotor: ugrásszerű növekedés

Geely-csoport eladásai 122 367 NEV-re emelkedtek, ami 86%-os éves növekedés, és a csoport összesített 236 036-os darabszámának gerincét adta. A Zeekr, Lynk & Co és maga a Geely is jelentős részben hozzájárult az eredményhez. A Leapmotor 48 006 járművet adott el, ami 138%-os éves növekedés, míg az Xpeng 34 611 járműve 224%-kal múlta felül az egy évvel korábbit. Ez volt az Xpeng első negyedéve, amikor 100 000 fölé került az eladás (Q2: 103 181). A Nio 24 925 járművet értékesített, ami 17,5%-os növekedés. Ebből 14 593 darab tartozott a főmárkához, míg a maradék az Onvo és a Firefly almárkákhoz köthető.

Xiaomi nem közölt pontos adatokat, de annyit elárult, hogy több mint 25 000 autót szállított le júniusban – ez visszaesést sejtet a májusi több mint 28 000-es számhoz képest. Eközben bemutatták második modelljüket, a YU7 elektromos SUV-t.

Li Auto júniusi eladásai 36 279 darabra csökkentek, ami 24%-os visszaesést jelent éves alapon – ez az első ilyen csökkenés az elmúlt öt évben. Májushoz képest is 11,2%-os mínuszt könyvelhettek el. Ezzel szemben a Chery látványos növekedést produkált: 71 582 NEV-modellt adott el, ami 59,6%-os éves bővülés, bár ezek a márka összesített 219 044 eladásának csak egyharmadát tették ki.

Kína NEV-piaca 2025 júniusában minden eddiginél erősebb hónapot zárt. A teljesen elektromos járművek (BEV-ek) dominanciája egyre szembetűnőbb, miközben a plug-in hibridek növekedése lassul. A gyártók között a BYD tartja vezető helyét, de az árverseny és a túlkínálat kockázata egyre nagyobb. A feltörekvő márkák közül az Xpeng, Leapmotor és Geely kiemelkedő eredményeket értek el, míg a Tesla és a Li Auto visszafogottabb teljesítményt nyújtottak. A kínai elektromosautó-eladások trendje továbbra is felfelé mutat, de a verseny fokozódása stratégiai rugalmasságot követel minden szereplőtől.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!