Az Audi új elektromosautó-gyára Csangcsunban nem hozza az elvárt ütemet: az év végéig mindössze 20 ezer autó legyártásával számolnak. A német prémiummárka nagyszabású kínai terveit a szoftverhibák, lassú gyártási folyamatok és technológiai nehézségek akadályozzák. A problémák között ismét előkerült a Cariad leányvállalat hibás szoftvere, amely már más modelleknél is komoly csúszást okozott.
Automatizálás van, hatékonyság alig
A Q6L SUV és A6L szedán gyártása az Audi FAW NEV Company által üzemeltetett gyárban zajlik. Bár a csangcsuni üzem a nyitáskor a „kínai ipar legmagasabb automatizáltságú” gyáraként lett bemutatva, a gyártási tempó jelentősen elmarad a helyi versenytársaktól. A német Manager Magazin szerint a lassúság jelentős költségnövekedéssel is jár.
A hibás szoftver a Porsche-t is hátráltatta
A fő problémát a Cariad-féle E3 1.2-es szoftver okozza, amely nemcsak a Q6L és A6L modellek, hanem már a Porsche Macan bevezetését is akadályozta. Emellett gondok vannak az akkumulátorvezérléssel és az árrésekkel is, mivel a kínai gyártók gyorsabban és olcsóbban fejlesztenek szoftverközpontú elektromos autókat.
A gyárban ennek ellenére folytatják a gyártást, de az elkészült járműveket ideiglenesen félreállítják, amíg meg nem érkezik a működő szoftver. Az Audi egy „lebutított” verzióval is próbálkozik, hogy legalább minimális formában megkezdhesse az értékesítést.
Szimbolikus gyárnyitás, de komoly kihívásokkal
A 2024 karácsonya előtt megnyitott gyár az Audi első olyan kínai létesítménye, ahol kizárólag elektromos modellek készülnek a Premium Platform Electric (PPE) platformra építve. A Q6L e-tron és A6L e-tron modellek hosszított, kifejezetten a kínai piacra szabott változatok. A gyártás lassúsága azonban veszélybe sodorhatja a márka helyi pozícióerősítő stratégiáját.
A kereslet továbbra is gyenge
A német gyártó tavaly mindössze 31 171 darab elektromos autót adott el Kínában, ami az Audi 729 ezres teljes kínai eladásának kevesebb mint 5 százaléka volt. Eközben a kínai újautó-piacon az elektromos járművek aránya elérte a 27 százalékot, a plug-in hibridekkel együtt pedig már 45,6 százaléknál tart.
Az E5 Sportback lehet a reménysugár
A márka új reménysége a 2025 áprilisában bemutatott Audi E5 Sportback, amely az új „AUDI” nevű kínai almárka első tagja. A modellt teljes egészében a SAIC-kal közösen, Kínára szabva fejlesztették. Nem viseli a klasszikus négykarikás emblémát sem – ezzel is jelezve, hogy új korszak kezdődhet az Audi számára a világ legnagyobb autópiacán.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!