Elmarad az uniós céloktól az elektromos járművek terjedése

0

Az Európai Unió továbbra is elkötelezett amellett, hogy 2035-re kivezesse az új belső égésű motoros autók forgalmazását. Fontos azonban kiemelni, hogy ez a szabályozás kizárólag az új járművekre vonatkozik, így a meglévő benzines és dízel autók továbbra is használhatók maradnak. Ennek ellenére a legfrissebb statisztikák azt mutatják, hogy az elektromos járművek terjedése még elmarad az uniós céloktól2023-ban az EU útjain közlekedő 249 millió autó mindössze 1,8 százaléka volt tisztán elektromos, ami jelzi, hogy az átállás jelentős akadályokba ütközik.

Az elektromos autók még nem jelentenek valós alternatívát

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint az elektromos autók elterjedése még hosszú időt vehet igénybe, mielőtt valódi alternatívát nyújthatnának a belső égésű motorokkal szemben. Bár az uniós kormányok adócsökkentésekkel és támogatásokkal ösztönzik a vásárlást, az autók többsége továbbra is hagyományos hajtáslánccal rendelkezik. Még a plug-in hibridek figyelembevételével is csupán 3,9 százalékra emelkedik a villamosított járművek aránya, ami messze elmarad az EU által kitűzött elvárásoktól.

Egyre öregebb az európai autópark

magas újautó-árak miatt az uniós autósok egyre hosszabb ideig tartják meg járműveiket, ami lassítja az elektromos autók térnyerését. Jelenleg az autók átlagéletkora az EU-ban 12,5 év, de ez országonként jelentősen eltér. Görögországban például 17,5 év, míg Luxemburgban mindössze 8 év.

Az ACEA becslései szerint 2023-ban az unióban közel 249 millió autó közlekedett, ami 1,4 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Ha az EFTA-országokat és az Egyesült Királyságot is figyelembe vesszük, az autóállomány 294,5 millióra nőtt, szintén 1,4 százalékos emelkedéssel. Az autósűrűség tekintetében Olaszország vezet, ahol 1000 főre 694 autó jut, míg a legalacsonyabb értéket Lettországban mérték, ahol 381 autó jut 1000 lakosra.

Csökkenő elektromosautó-eladások az EU-ban

2024-es adatok szerint az elektromos autók piaci részesedése az EU-ban 13,6 százalékra csökkent, ami 1 százalékos visszaesés a 2023-as évhez képest. A plug-in hibridek értékesítése szintén csökkent7,7 százalékról 7,1 százalékra.

Az EU-EFTA-UK régióban az elektromos autók eladásai 15,7 százalékról 15,4 százalékra, míg a plug-in hibrideké 7,7 százalékról 7,3 százalékra estek vissza. Ez arra utal, hogy a fogyasztók még mindig nem bíznak teljes mértékben az elektromos járművekben, különösen az árak és a töltőinfrastruktúra hiányosságai miatt.

A gyártók számára óriási kihívást jelent a 2035-ös cél elérése

Az autógyártók komoly erőfeszítéseket tesznek, hogy megfeleljenek a 2035-ös zéró kibocsátási célkitűzésnek, valamint a szigorodó emissziós előírásoknak. Ha nem teljesítik a flottaszintű kibocsátási célokat, az óriási pénzügyi kockázatot jelent a számukra. A Volkswagen például nemrég aggodalmát fejezte ki, hogy 2025-ben akár 1,5 milliárd eurós bírsággal is szembenézhet, ha nem sikerül betartania a megszabott határértékeket.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!