Carlos Tavares azonnali hatállyal távozik a Stellantis vezérigazgatói posztjáról, amely cég a Jeep, Fiat és Peugeot autók gyártásáról ismert. Ez váratlan és gyors fejlemény, hiszen még szeptemberben úgy tűnt, hogy 2026 elejéig tartó mandátumát kitöltheti.
A csoport közölte, hogy céljuk az év első felében megtalálni az új vezérigazgatót.
A Reuters hírügynökség emlékeztetett rá, hogy Carlos Tavares, akit korábban az autóipar egyik legkiemelkedőbb vezetőjeként tartottak számon, az év elején jelentős kritikák középpontjába került. Ez annak kapcsán történt, hogy a Stellantis profitfigyelmeztetést adott ki a 2024-es évre, előrevetítve akár 10 milliárd eurós készpénzveszteséget. Az előrejelzésért elsősorban az észak-amerikai piac lassuló eladásait és növekvő készleteit okolták. Az elmúlt hetekben azonban további kedvezőtlen hírek érkeztek a vállalattól.
„A Stellantis igazgatótanácsa, John Elkann elnökletével, ma elfogadta Carlos Tavares azonnali hatállyal történő lemondását vezérigazgatói posztjáról” – áll a vállalat hivatalos közleményében. Hozzátették, hogy az új állandó vezérigazgató kinevezésének folyamata már zajlik, és azt az igazgatóság különbizottsága vezeti. Egyes elemzések kiemelik, hogy a közlemény érdekessége, hogy nem tér ki a lemondás okára.
Egyes források szerint fokozódó ellentét alakult ki Carlos Tavares és az igazgatótanács néhány tagja között arról, hogyan lehetne kezelni a gyártó idei jelentős veszteségeit, amelyeket elsősorban a drasztikusan csökkenő eladások okoztak. „A rövid távú célokra összpontosított, figyelmen kívül hagyva a csoport hosszú távú érdekeit, és ennek során sokakat magára haragított” – nyilatkozta a Financial Timesnak egy forrás, aki ismeri az igazgatósági beszélgetéseket.
A Financial Times azt is megemlíti, hogy a Stellantis már szeptemberben elkezdte keresni Tavares lehetséges utódját, bár akkor még úgy tervezték, hogy kitölti a mandátumát, amely 2026 elejéig szólt. Tavares 2014-ben csatlakozott a PSA-hoz, a Peugeot anyavállalatához, és sikeresen mentette meg a csőd szélén álló céget. Jelentős szerepet játszott a Stellantis létrehozásában is, miután 2017-ben megvásárolta az Opelt a General Motorstól, majd 2021-ben levezényelte a Fiat-Chryslerrel való 50 milliárd eurós egyesülést.
Átmeneti megoldásként a Stellantis ideiglenes végrehajtó bizottságot állít fel, amelyet John Elkann, a cég elnöke vezet majd. Eredeti tervei szerint Tavares mandátuma lejártával, 2026 elején vonult volna nyugdíjba.
Tavares a Stellantis 2021-es megalakulása óta állt a világ negyedik legnagyobb autógyártója élén, amelyet a Fiat Chrysler és a PSA egyesülése hozott létre. A Stellantis legnagyobb befektetője a Fiat alapítója, az Agnelli család, amely az EXOR befektetési társaságon keresztül irányítja a vállalatot. John Elkann, az Agnelli család tagja, az EXOR vezérigazgatója is.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!