Itt a Ponsse EV1 – az elektromos rönkszállító

0

A finn erdészeti gépgyártó, a Ponsse bemutatta a Ponsse EV1 erdészeti elektromos rönkszállítót.

Az elektromos meghajtás néha fel tud tűnni olyan területeken, ahol nem is hinnénk. Viszont ha belegondolunk akkor rájövünk, hogy nem is volt olyan buta ötlet lecserélni azt a bizonyos belsőégésű motort. Ezúttal is egy ilyen versenyzőt ismerhetünk meg, ami egy elektromos rönkszállító.

Egy finn gépgyártó vállalat, a Ponsse mutatta be legújabb erdészeti termékét, ami a Ponsse EV1 nevet kapta. A 15 tonna teherbírású jármű kifejlesztésében a saját technológiai cége, az Epec volt a segítségükre. Ez egy igen különleges jármű, hiszen ilyenekben eddig általában dízelmotor biztosította az erőt a mozgáshoz és a daru működéséhez, melynek feladata a kivágott rönkök összegyűjtése és elszállítása a kijelölt helyszínekre. A Ponsse sajtóközleménye szerint ezt az elektromos járművet azért fejlesztették ki, mert a Ponsse a fenntarthatóbb erdészeti gépek iránti vásárlói igényeit is ki szeretné szolgálni. Érthető, hiszen egy ilyen gép, melyben dízelmotor kerreg, egyrészt hangos, másrészt igen jelentős mennyiségű kipufogógázt ereszt a környezetébe. Tehát jogos az igény. Arról nem beszélve, hogy egy ilyen jármű viszonylag lassan halad, így az akkupakkban tárolt energia is tovább tart.

Sajnos a sajtóanyag nem említi egyetlen szóval sem, hogy milyen kapacitásról, vagy teljesítményről lehet beszélni a Ponsse EV1 kapcsán. Egyelőre nem beszélhetünk tisztán elektromos meghajtásról ezen jármű esetében, hiszen egy hatalmas erdőben jelenleg még nem feltétlenül oldható meg az akkupakk utántöltése, így egy kisebb belsőégésű motor továbbra is jelen van az EV1 fedélzetén, mint hatótávnövelő, amennyiben arra szükség van. A Ponsse szerint azonban már ezzel a megoldással is jelentős mennyiségű üzemanyag takarítható meg.

Ha az akkupakk konkrét kapacitásról nem is tudunk meg semmit, más egyebet viszont lehet olvasni, méghozzá a pakk gyártójának sajtóanyagában, ők a Valmet Automotive. A cellák úgynevezett LTO cellák, melyek alkalmasak a strukturális felépítésre is, tehát közvetlenül a jármű alvázába építhetők. Ezzel rengeteg alapanyag és gyártási idő spórolható meg. A Valmet Automotive akkumulátor-rendszerét úgy tervezték, hogy zord, sőt nagyon alacsony hőmérsékletű üzemi környezetben is jól teljesítsen. A Ponsse több mint egy éve kiváló eredménnyel teszteli a rendszer működőképességét különböző környezetekben.