Három nagyvállalat telepít 1700 e-kamion töltőpontot Európába

0

Az elektromos meghajtással kivitelezett hosszútávú áruszállítás egyik nagy hátulütője ma még leginkább az, hogy az áruval megpakolt kamionoknak nincs kialakított töltőinfrastruktúra. Olyan infrastruktúra melyeket kamionokhoz méreteztek és kamionsofőrök igényeihez szabtak. Ezen változtatnak most az európai piacvezetők, a Daimler, a Volvo és a Traton (a Volkswagen egyik kamionos vegyesvállalata).

Amíg egy elektromos kamion a telephely és az akkupakk adta hatótáv között mozog, nincsen probléma. Az üzemeltető telephelyén vélhetően megvan az az infrastruktúra, aminek segítségével a gyors tovább haladás, vagy éppen az éjszakai töltés is biztosítható. A probléma akkor kezd el jelentkezni, ha egy áruval megpakolt elektromos kamion messzebbre menne. Szó se róla, a töltés ilyenkor is megoldható, de ma még szinte minden esetben személyautóknak kialakított töltőpontokra lehet beállnia a kamionoknak. Jó eséllyel keresztben végig, hogy elfoglaljon 4-5 oszlopnyi helyet.

Ez mindenkinek kellemetlen, ezt ismerte fel most az iparág három vezetője. A Daimler Truck, a Volvo Csoport és a Traton a probléma megoldása érdekében egy közös vegyesvállalat égisze alatt folytatják a munkát. Ennek a közös vegyesvállalatnak az eredménye az, hogy Európa főbb áruszállítási útvonalai mentén elektromos kamionok számára épít ki töltőpontokat.

A vegyesvállalat a CVCE mozaikszóból érkező nevet kapta, amit a Commercial Vehicles Charging Europe ad ki. Központjuk Amszterdamban lesz, a vezérigazgató a töltőüzemeltető Allego egykori munkatársa lesz: Anja van Niersen. A cél igen jól hangzik, 5 éven belül 1700 töltőpont megépítése autópályák, autóutak és logisztikai elosztóközpontok közelben. A 3 vállalat megegyezett abban, hogy közösen félmilliárd eurót fektetnek be, mondván, hogy ez messze a legnagyobb beruházás az elektromos teherautók töltési infrastruktúrájába Európában.

A sajtóanyag egyelőre a megegyezést taglalja, de a várható töltőpontokra vonatkozó műszaki részletek, például a töltési szabványok, a töltési teljesítmény és a töltőpontok mérete továbbra is tisztázatlan. A partnerek csak megismételték a korábban elhangzottakat, miszerint „ügyfélközpontú megközelítés részeként” kívánják figyelembe venni a különböző felhasználási eseteket. Azaz mind a járművezetők számára törvényben előírt 45 perces pihenőidő alatti töltést, mind az éjszakai lassabb töltést biztosítani fogják. Mindez kiváló hír a közeljövő sofőrjei számára.