Szigorúbban lépne fel a hibridekkel szemben az Európai Unió

0

A plug-in hibridek megítélése sokszor nem is olyan egyszerű, mint ahogyan azt gondolnánk. Az alapelv valami hasonló lenne: a városba érve menjen az autó elektromosan, azon kívül pedig használja a belsőégésű motor adta kényelmet és tervezhetőséget a hosszú távú utazások során. Az elmélet kiváló, egészen addig, amíg a tulajdonos feltöltött akkupakkal vág neki az útjának.

Egyre több felmérés lát napvilágot arról, hogy sajnos az amúgy nagyszerű ötleten alapulva létrejött PHEV-eket sokan nem a rendeltetési céljának megfelelően használják és feltöltetlen akkupakkal szaladgálnak. Leginkább csak az utánuk járó adókedvezményeket kihasználva. Svájc például már konkrét tiltó intézkedéseket is hozott ezen autókról.

Itt még csak egy országon belüli régió döntött a PHEV-ek ellenében, de mi lesz akkor, ha ez tömeges méreteket ölt majd. Sajnos az úgynevezett Greenwashing megjelenése is ebbe az irányba viheti az ügyet. Mindez röviden azt jelenti, hogy a gyártók az ilyen autók esetében szeretnek 1,5-2 literes fogyasztást kiírni a prospektusra 100 kilométerre levetítve. Mivel ezek a számok valósak is a jelenleg alkalmazott mérési metódusok szerint, így a szén-dioxid kibocsátás mértékét is így számolják a gyártók. Azonban ez csak akkor érvényes, ha a tulaj minden nap feltöltött akkumulátorral vág neki az útjának és van is elég energia az akkupakkban, hogy a két hajtáslánc a legoptimálisabban tudjon összedolgozni. Ezt mérni eddig nem nagyon lehetett, ám úton van a megoldás.

A Reuters szerint az EU a PHEV-ek szén-dioxid kibocsátására vonatkozó vizsgálati metódus szigorítását tervezi. A felülvizsgált eljárás, amelyet várhatóan 2025 körül léptetnek életbe, már a valóságban is mért üzemanyag-fogyasztási adatokat fog tartalmazni. Ezt két, az ügyet jól ismerő forrás mondta a Reutersnek. Már a valós üzemanyag-fogyasztási adatokat gyűjtik az üzemanyag- és villamosenergia-fogyasztás-követő programok, amelyeket tavaly óta kötelező az EU-ban új autókra szerelni. Ezeket a rendszereket OBFCM-nek (On-Board Fuel Consumption Monitoring) hívják.

Jelenleg az uniós tagállamok, fogyasztóvédelmi csoportok és az autóipar képviselőiből álló munkacsoport tárgyalja a változást. A Reuters forrásai szerint a döntés még az év vége előtt várható. Ha egy ilyen szabályozás az évtized közepén életbe lépne, az számos autógyártót érintene. A WLTP üzemanyag-fogyasztással mért plug-in hibridek jelenleg még nagyon tisztának számítanak és ezt a gyártók CO2-kibocsátása során figyelembe is veszik. Ám ha kiderül, hogy valójában sokkal többet fogyasztanak ezek az autók, akkor komoly lavina indulhat el a PHEV-ek ügyében.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!