Az augusztusi eredményekről egy kicsit megkésve, csak most tudunk beszámolni, cserébe egy megdöbbentő eseményről is beszélhetünk. A legjobb értelemben: 2021 augusztusa volt az első hónap a modern kori e-mobilitás korszakában, amikor Európában több hálózatról tölthető autót adtak el, mint dízelmotorral szereltet.
Hónapról hónapra örömmel számolhatunk be olvasóinknak arról, hogy miként teljesítenek az elektromos autók az új járművek eladásain beül. Ez egy igen komoly eredmény. Főleg annak fényében, hogy az elektromos autók térnyerése nagyjából csupán 3-4 éve indult meg igazán. Azelőtt csak ritka unikumként láthattunk ilyen autókat az utakon.
Az augusztusi számokról Európa tekintetében a JATO Dynamics számait tudjuk elhozni olvasóinknak, melyek a kontinens 26 országának eredményeit dolgozza fel. A teljes személyautós piac (belsőégésű és elektromos) 18 százalékkal zsugorodott Európában, míg 2019 augusztusához képest mérve 33 százalékos a visszaesés. 2021 augusztusában 713 714 darab autót adtak el itt, ebből 151 737 darab volt elektromos. A visszaesés okait egyelőre nem elemezték ki, de vélhetően erős a hatása a csiphiánynak. Talán az új félvezető gyár Ausztriában megoldja a problémák egy részét.
Ebben a zsugorodó szegmensben tudott kiválóan teljesíteni az elektromos meghajtás és augusztusban a dízeleket is lenyomták a konnektorról tölthető autók. Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője így kommentálta az általuk összeszedett eredményeket:
„A csiphiány újabb jelentős visszaesést okozott a járvány hatásaival még mindig küzdő gyártók számára. A gyártási problémák és az új autók szállításában bekövetkezett késések hátráltatták az értékesítést és a márkakereskedésekben való rendelkezésre állás hiánya sok fogyasztót arra kényszerít, hogy vagy használt autókat keressen, vagy egyszerűen elhalassza a vásárlást. A korábban átlagosnak nevezhető körülmények között eddig a fogyasztóknak maximum az új Ferrarira kellett hónapokat várniuk, de mostanában már ugyanezt a lassú haladást tapasztalhatják meg a hagyományos modellek esetében is.”
Konkrét számok tekintetében az augusztus 150 737 darab elektromos autót jelentett, ami 61 százalékos bővülés a 2020-as év augusztusához képest. Az új eladásokban így 21 százalékkal vannak jelen az elektromos autók. Az idei év eddigi időszakában pedig 1,32 millió e-autót adtak el Európában.
Mint fentebb írtuk, az augusztus különleges hónap volt, hiszen ez volt az első olyan hónap, hogy több konnektorról tölthető autót adtak el Európában, mint dízelt. Ebben az összevetésben elektromos autónak a PHEV, BEV és az üzemanyagcellásak (FCEV) számítottak, a mild hibridek nem.
Tisztán elektromos fronton továbbra is a Volkswagen ID.3 volt a legnépszerűbb autó Európában 2021 augusztusában. Azonban a Tesla Model 3 kőkeményen ott van a nyomában. PHEV szinten továbbra is a Ford Kuga a nyerő.