A csodálatos Porsche Taycan segítségével megmutatták a német mérnökök azt, hogy mire is képesek igazán. Bebizonyosodott az is, hogy a tétlenség jelenti a legnagyobb veszélyt a hagyományos német márkára. A Taycan teljes egészében Porsche. Még filigránabbra sikerült, mint a Panamera és a végeredmény minősége is kiváló. Precíz, hibátlan és dinamikus. A Taycan nem csak az egyenesekben borzasztó gyors, hanem akkor is, ha kanyarodni kell. Szinte már abszurd az, ahogy a kanyarokban a hátsókerékhajtás és az adaptív futómű együtt dolgozik.

Hirdetés

Ez az autó fantasztikus, ám az ára egyértelműen a luxuskategóriába emeli. Az alapmodell 105600 euróról indul a Taycan Turbo alapára pedig 175400 euró.

Luxus vagy sem, a Taycan megállja a helyét az elektromos autók között és bizonyítja a német mérnökök kiválóságát. A Taycan egyben egy emlékeztető is, hogy vagy további hasonlóan jó modelleket vezetnek be, vagy elveszítik a piaci részesedésüket azok javára, akik mernek cselekedni.

Aki egyszer a Tesla mellett dönt azt már nehéz visszacsábítani, továbbá a Tesla több szegmensben is egyeduralkodó. Például jelenleg a Model 3-nak nincs német kihívója. Tehát a kérdés az, hol vannak a német elektromos autók?

A Volkswagen nyomás alatt lenne?

A legnagyobb nyomás jelenleg talán a Volkswagenen van. Figyelemre méltó, hogy mennyi új e-Up! és e-Golf került eladásra idén, köszönhetően a kedvezményeknek. A cégnek pedig különösen szüksége van most az elektromos autó eladásokra annak érdekében, hogy teljesíteni tudják az európai emissziós normákat.

Feltételezhető, hogy az ID.3 nyár végétől átveheti a stafétát, ám ezzel kapcsolatban egyre több kétség támad, főleg a komoly szoftverproblémák miatt. Az e-Golf gyártását pedig novemberig tolták ki, ez sem túl bizalomgerjesztő. Továbbá, ha összeomlik az európai autópiac, a Volkswagennek akkor is el kell adnia az ID.3-ból, hogy teljesíteni tudja az európai emissziós szabályokat.

A vállalat egyébként is egy általános válságot él meg. 2019-ben mindössze 8992 darabot adtak el a legújabb szériás Golfból, ami a vállalat legkeresettebb autója. Tehát valami nincs rendben. Bernd Osterloh, vezetőségi tag szerint a probléma az, hogy az igazgatótanács túl sok technológiát akar becsomagolni az autókba. Ez a kijelentés is megerősíti azt a tézist, miszerint a bitek és a bájtok jelenleg nem működnek Németországban.

A Golf 8-as nem kelendő, az ID.3 indulásával problémák vannak, de a legnagyobb probléma az Kína, ahol a piac a vírus következtében 75 százalékot zuhant februárban. A Volkswagen csoport pedig az eladásainak 40 százalékát itt generálja.

A jövőben az egyetlen lehetőség az, ha kijelölnek egy utat és azt követik, és ez az út valószínűleg az ID.3-mal és az ID.4-gyel van fémjelezve. A csoport célja 2025-re az, hogy 1,5 millió elektromos autót értékesítsenek, azonban látva a jelenlegi helyzetet, a cél még nagyon távolinak tűnik

A BMW és a Mercedes nagy lemaradásban

Úgy tűnik, a vásárlók számára másodlagos jelentőséggel bír az a tény, hogy a Tesláknak vannak nyilvánvaló gyengeségei, így például az autók minősége is ingadozó. Azonban, ha minőségről van szó, a Porsche mellett a BMW és a Mercedes az, aki tudna prémium minőségű elektromos autókat gyártani.

A BMW a genfi autókiállításon, vagyis ami megmaradt belőle, az i4 egy újabb előzetes verzióját mutatta be, ami végre a Tesla Model 3 igazi vetélytársa lehet. Az autó érkezésének ideje azonban igen bizonytalan, valamikor 2021-ben várható, de ennél pontosabbat egyelőre nem tudni.

A Mercedes is egész szép prototípusokat mutatott be, az EQB kompakt SUV vagy az EQE szedán is nagyon ígéretesnek tűnik. A kínálatukban tisztán elektromos hajtással jelenleg csak a Smart és az EQC érhető el, ez utóbbiból februárban mindössze 109 darabot adtak el.

Az Audi felébredt, nagyjából

Az Audinál felismerték, hogy változik a piac és alkalmazkodniuk kell. Az e-tron quattro mellett, ami egyébként az elektromos autók körében a legjobb hőmérséklet menedzsmenttel rendelkezik, ott van az e-tron Sportback is. Ami talán még fontosabb, hogy az e-tron S értékesítése várhatóan megkezdődik a nyáron, melynek a hátsótengelyén már két elektromotor lesz a még tökéletesebb nyomaték érdekében. A Teslánál egyébként ezt hívják Plaid hajtásnak, amit nem olyan rég jelentett be Elon Musk. Az e-tron jelentheti tehát a reménysugarat az Audi számára.

Általános szégyene ezeknek a gyártóknak, hogy még mindig az olyan elektromos modellek a legnépszerűbbek a palettájukon, mint a Volkswagen e-Golf vagy a BMW i3, mivel egyelőre még nem tudták ezeket meghaladni.

Visszatérve a Taycanhoz, egy elektromos autó sikeréhez elengedhetetlen, hogy a teljes koncepció kiemelkedjen, ne csak annak egy részlete, mint azt láthatjuk a Porsche esetében. Egy esetleges gazdasági válságban ezeknek a gyártóknak komoly szemléletváltásra lesz szükségük, hogy ne veszítsenek jelentős piaci részesedést. A tradicionális német márkák számára ez azt jelenti tehát, hogy még erőteljesebben kell dolgozniuk azon, hogy versenyképes elektromos autók szülessenek.