Stílusteremtő: a BMW Concept i4 tanulmányautó 600 kilométeres hatótávval

0

A koncepció a müncheni központú vállalatcsoport első zéró emissziójú, prémium minőségű közép-méretosztálybeli modellje, a 2021-ben érkező BMW i4 formanyelvét vetíti előre. A BMW által fémjelzett menetdinamika egyszerre modern és elegáns kupéformával, valamint a négyajtós Gran Coupé karosszériaváltozat tágas helykínálatával és páratlan funkcionalitásával egyesül – mindez károsanyag-kibocsátás nélkül.

„A BMW Concept i4 tanulmányautó az elektromos mobilitást a BMW portfóliójának középpontjába emeli” – nyilatkozta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője. „A modell formanyelve egyszerre dinamikus, letisztult és elegáns. Röviden: a tökéletes BMW, zéró emisszióval” – tette hozzá. A hajtáslánc magával ragadó teljesítményadatai közül a 600 kilométer tisztán elektromos hatótávolság, az 530 lóerő maximális teljesítmény, a 4,0 másodperc alatt abszolvált nulla-százas gyorsulás és a 200 km/órát meghaladó végsebesség is kitűnik, miközben a számok közel sem adják vissza a BMW Concept i4 tanulmányautó nyújtotta vezetési élményt. A fejedelmi teljesítmény gyakorlatilag hangtalan jelenléte a menetdinamika élményének merőben új dimenzióját váltja valóra.

„A BMW Concept i4 tanulmányautó formanyelve fantasztikus arányokat, egy erőteljes karaktert és rengeteg csodás részletet mutat. A BMW Ívelt Kijelzővel (BMW Curved Display) egészen extrém módon értelmeztük újra a BMW jellegzetes, vezetőre összpontosító műszerfal-kialakítását, miközben a BMW Concept i4 tanulmányautó minden porcikájából a vezetés hosszú távon fenntartható élményének ígérete árad” – fogalmazott Domagoj Dukec, a BMW márka vezető formatervezője. A koncepción megjelenő számos karosszériarészlet és utastéri stílusjegy a sorozatgyártásban elérhető BMW i4 modellen és a közeljövőben érkező hálózatról tölthető BMW modelleken is visszaköszön majd.

A BMW Concept i4 tanulmányautó frontrésze új formában kelti életre a BMW által fémjelzett stílusjegyeket, erőteljes tekintettel ruházva fel a bajor prémiumgyártó hálózatról tölthető korszakának új fejezetét. A zárt „intelligencia panel” már első ránézésre is összeköti a múlt és a jövő BMW modelljeit, miközben a legendás stílusjegyek új funkciókat kapnak. Tekintve, hogy a BMW Concept i4 tanulmányautóban nincs hűtést igénylő belsőégésű erőforrás, a vese alakú „hűtőrács-pár” ezúttal „intelligencia panelként” dolgozik, számtalan szenzorral, érzékelővel és radarral. Az „intelligencia panel” kialakítását kifejezetten a koncepció számára tervezték meg a mérnökök. A fényszórók ugyancsak összekötik a múltat a jövővel, hiszen a klasszikus ikergyűrű-motívumok rendkívül modern formában köszönnek vissza. A LED-technológiás első fényszórók keskeny fénycsíkokkal operálnak. A frontrész egységét kevés törésvonal és letisztult felületek erősítik, az „intelligencia panel” BMW i kék színű kerete pedig egyszerre diszkrét és látványos formai megoldás.

A BMW Concept i4 tanulmányautó hátsó kialakítását erőteljes vonalvezetés mentén, alacsonyra húzva álmodták meg a készítők. Az egyszerre modern, mégis lágyan ívelt felületek luxus minőségű megjelenést garantálnak, amelyet az „L” alakú, keskenyre húzott hátsó lámpák erősítenek. A világítótestek alatt befelé fordított karosszériafelületek és függőlegesen megrajzolt légkivezető nyílások fokozzák a koncepció légellenállási hatékonyságát. A függőleges vonalak a modell sportosságát is erősítik. A hátsó kialakítás alsó részén egy BMW i kék keretbe foglalt diffúzor árulkodik a tisztán elektromos meghajtásról és a BMW i Vision Dynamics tanulmányautóval való rokonságról.

A BMW Concept i4 tanulmányautó utastere az utazási idő azon részére összpontosít, amikor az autó önmagát vezeti. Az utastér első felében így minden a vezető kényelméről szól. A BMW Ívelt Kijelző (BMW Curved Display) és a vadonatúj kialakítású kormány kettőse a BMW iNEXT és a sorozatgyártásban kínált BMW i4 utasterét vetíti előre. A digitális műszerfal és a központi kijelző itt egyetlen, vezető felé forduló, ívelt kijelzőben egyesül, a legkülönfélébb információkat megjelenítő felület pedig minden korábbinál intuitívabb módon vezérelhető. A tükröződésmentes üvegből készült kijelzőnek köszönhetően nincs szükség műszerfal-árnyékolóra, a BMW Concept i4 tanulmányautó műszerfala így kifejezetten letisztult és átlátható.

A BMW Ívelt Kijelző (BMW Curved Display) a műszerfal nagy részét elfoglalja, amellyel felettébb modern hangulatot teremt. Vékony, keretmentes kialakítása a minőség és a kifinomult dizájn párosát sugallja. A tervezőmérnökök szinte az összes járművezérlő funkciót beépítették az intelligens kijelzőbe, hogy ezzel is minimalizálják a középkonzolon található fizikai gombok és kapcsolók számát. Még a légkondicionáló kezelőpanelje is az érintés-érzékeny felületről vezérelhető.

A BMW Ívelt Kijelző (BMW Curved Display) környezetét végtelenül letisztult dizájn szerint álmodták meg a tervezők, akik az eltérő anyagok módszeres alkalmazásával, valamint a fizikai gombok és kapcsolók gondos elrendezésével egyszerre korszerű és luxus minőségű hangulatot teremtettek. Mint ilyen, az utastéri szellőzőnyílások szinte láthatatlanul olvadnak bele a műszerfal geometriájába.

A Gold Bronze árnyalatú króm betétek exkluzív stílust képviselnek. A központi vezérlőpanelen billenőkapcsoló-szerű kar helyettesíti az automataváltó előválasztó karját, a BMW iDrive vezérlőtárcsája és az ajtókba épített ülésmemória-gombok pedig exkluzív üvegből készültek. Az üléseket szövet és cserzett olajlevél-kivonattal finomított bőr kettőse borítja, amely kivételesen magas minőséget garantál és a hosszú távú fenntarthatóság ígéretét hordozza. A végeredmény egy végtelenül letisztult, fényes és szellős utastér, amelyet a tisztán elektromos meghajtás jelentette nyugalom hangulata jár át.

A BMW i4 számára kifejlesztett elektromos motor maximális teljesítménye 390 kW / 530 lóerő, amely napjaink belsőégésű V8-as benzinmotorjainak maximális teljesítményével vetekszik. Azonnali teljesítmény-leadásával a BMW i4 egészen páratlan menetdinamikát ígér, példaértékű hatékonyság mellett.

A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjában a vadonatúj akkumulátorcella-technológiával dolgozó, továbbfejlesztett nagyfeszültségű akkumulátor is bemutatkozik. A BMW i4 lemezei alatt extrém vékony kialakítású, optimalizált energiasűrűségű energiatároló egység kap helyet, amely mindössze 550 kilogrammot nyom. 80 kilowattóra bruttó energiateljesítményével az új akkumulátor a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint egyetlen feltöltéssel 600 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot garantál.

Mindent egybevetve, a BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációja nem csupán teljesítményben és hatékonyságban, de a tisztán elektromos hatótávolság tekintetében is új mércét állít az autóiparban.

A BMW i4 sorozatgyártása 2021-ben kezdődik a BMW Group müncheni gyárában, ahol így a belsőégésű erőforrással, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és tisztán elektromos meghajtással szerelt modellek egyazon gyártósoron látnak napvilágot.

A bajor prémiumgyártó müncheni üzemét kihívást jelentő feladatok elé állítja a BMW i4 érkezése, hiszen a tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé karosszériaváza – már csak a padlólemezbe épített nagyfeszültségű akkumulátor okán is – nagymértékben eltér a gyártósorokon eddig készült modellekétől. A Münchenben működő gyártósorok 90 százalékban megfelelnek a BMW i4 sorozatgyártási követelményeinek, a tömegtermelés beindításához azonban az eltérő 10 százalékot – kiváltképp a modell hátsó kialakításának gyártóegységét – is fel kell építeniük a mérnököknek.

A nagyfeszültségű akkumulátor beépítéséhez új gyártóegységet alakítanak ki: az energiatároló egységet alulról kell behelyezniük a készítőknek a BMW i4 karosszériavázába. A legnagyobb kihívást a zsúfolt üzemcsarnok átalakítása jelenti, amely során a régi gépek helyét új összeszerelő berendezések veszik át – mindezt ráadásul hat hét alatt. Egy ilyen mértékű átalakítás hosszú távú gondolkodást és precíz munkavégzést követel.

A BMW Group mintegy 200 millió euró befektetésével készíti fel müncheni gyárát a BMW i4 érkezésére.

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!