Az utóbbi hetekben eléggé felpörögtek az események a Tesla körül. Március elsején robbant a bomba hír, hogy rendelhető az olcsónak számító 35.000 dolláros Tesla Model 3 amire oly sokan vártak. Ez a modell a Standard Range nevet kapta körülbelül 354 kilométer megtehető hatótávval. 37.000 dollárért pedig a Standard Range Plus modellt rendelhetjük meg a tengerentúlon. A teljes leírásért és felszereltségi listáért érdemes ide kattintani és elolvasni aznapi összefoglaló cikkemet.

Igen ám, de a márka bátor, innovatív szemléletmódját ismerve nem meglepő, hogy arra a radikális lépésre szánta el magát, hogy értékesítési stratégiát vált és az Egyesült Államok mintegy 120 értékesítési pontjának többségét bezárja és kizárólag online felületen értékesít. Amik meg is maradnak, azok elsősorban forgalmasabb helyszíneken fognak működni, legfőképp tájékoztató céllal, amit a leendő elnevezés is takar: “Tesla information centers“. Ezt a lépést azzal kívánja a márka befogadhatóbbá tenni az ügyfelek irányába, hogy 7 napig, illetve 1000 mérföldes futásteljesítményig visszavásárlási garanciát kínál az autókra.

Felmerülhet kérdés, hogy az európai piacon működőképes lehet-e ez a megoldás, hiszen az Európai Unión belül is sokféle a szabályozás. Annyi bizonyos, hogy a lehetőségeket országonként kell majd körbejárni. Magyarországon nemsokkal a Tesla fenti bejelentését megelőzően vált publikussá, hogy a Tesla Universal ingatlanfejlesztésbe kezdett Budapesten, már április folyamán testközelbe hozza az amerikai csodaautókat.

Azonban egy kicsit ássunk mélyebbre, mivel sokan úgy gondolják, hogy három egyszerű kattintással már Tesla tulajdonosok lehetünk. Vajon szükségünk van a profi segítségre vagy itthonról is könnyedén vásárolhatunk egyénileg Tesla modellt?

Ha megvizsgáljuk a lehetőségek és a teendők sorát, akkor a válasz egyértelmű, de haladjunk szépen sorban. Jelenleg Kelet-Európában nincs sem hivatalos Tesla store, sem márkaszerviz. Ausztriában több városban is jelen van az amerikai gyártó, így kézenfekvőnek tűnik egy gyors szomszédolás, és az autó megvásárlása a sógoroknál. Sajnos ez nem lehetséges, mert csak osztrák lakos vagy ottani bejegyzésű cég vásárolhat Ausztriában.
Mi magyarok „Other Europe” rezidensként online adhatunk le rendelést. Ennek menete, beleértve a konfigurálást is, teljesen egyszerű. Fontos tudni, hogy a weboldalon látható árak áfa nélkül értendők, itt minden esetben még szükség van a honosítás során a 27% áfa megfizetésére.
Amint megvan az online választás, 1000 és 4000 euró közötti összeget kell kifizetnünk bankkártyával. Már elérhető modellek esetén a befizetett összeg foglalónak minősül. A forgalmazás előtti, úgynevezett előrendelési modellek külön szabályozás alá tartoznak. Jelenleg „Other Europe” felületen még ide esik a Model 3 is.
Némi nehézséget jelenthet, hogy nincs magyar nyelvű felület, így a pontos szállítási és értékesítési feltételek, illetve az autóhoz tartozó dokumentációs előírások megértése kissé bonyolult.

És itt jönnek még az igazán nagy feladatok!

Modelltől függően szükség lehet köztes utalásra, de amint bármelyik Tesla legördül a gyártósorról, már készül is a Tesla Motors Netherlands BV számlája az autó teljes nettó értékéről.
Tehát az addigi befizetéseket levonva itt már a teljes vételárat kérik a vásárlóktól.
Ezután magának a vevőnek kell gondoskodni arról, hogy autóját elszállíttassa a hollandiai Tilburgból, a jármű készenléti értesítésétől számított egy héten belül.
A szállításhoz előzetesen el kell küldeni az angol nyelvű szállítmányozói meghatalmazást és egy áfa-nyilatkozatot, miszerint a célországban érvényes adó megfizetésre kerül. Bekérik továbbá a lepakolás pontos címét és az átvevő adatait.
A gépjárművet nemzetközi CMR fuvarlevéllel kell szállítani, ez a dokumentum igazolja a fuvarozás tárgyát, rögzíti a gyár, a vevő és a fuvarozó kötelességeit, felelősségi köreit. Amennyiben az autó megrendelője hazai bejegyzésű cég, akkor a szállítmányt be kell jelenteni az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerben (EKAER) is.

És ha megérkezett a Teslánk Magyarországra?

Akkor a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál egyedi műszaki vizsgát kell kérnünk az autó részére. Ehhez szükség lesz a járművel érkező úgynevezett COC okmány és a számla hivatalos, magyar nyelvű fordítására is. Az autót akár több körben szállíttatni kell, hiszen még nem rendelkezik rendszámmal.
A forgalomba helyezés lehetőségét biztosító határozat birtokában jöhet a regisztrációs adó megállapítása. Igen, hiába 0 ft az elektromos autók regadója, ezt akkor is adminisztrálni kell.
Intéznünk kell még az eredetiség vizsgálatot (egyelőre szintén rendszám nélkül), és ha az áfa is befizetésre került, akkor már ki is adhatja az okmányiroda a rendszámot. Amennyiben ezzel megvagyunk, akkor még a forgalmi másolatát vissza kell juttatnunk a Tesla részére.

Ha pedig ehhez egy lízingkonstrukciót is kérnénk egyedileg?

Megtehetjük, de a megrendelő cégének nevére történő forgalomba helyezéssel már el is buktuk a törlesztőrészletek áfájának levonási lehetőségét. Akárhogy számolunk céges online vásárlóként több millió forintot dobunk ki az ablakon.

Viszont sokkal egyszerűbb ez a folyamat, ha a Tesla irányába megrendelőként egy lízingcéget bízunk meg. Itt elsősorban nem is a bejáratott csatornák jelentőségét hangsúlyoznánk, hanem azt, hogy mennyi hasznot és könnyebbséget jelent, ha a tartós bérlettel foglalkozó cég intézi az összes teendőt. A hazai székhelyű céges vásárló így kihasználhatja a finanszírozási lehetőség anyagi előnyeit: a teljes vételárat nem kell előre megfizetnie, csak a lízingszerződése szerinti törlesztőrészleteket, és az áfakedvezményeket is érvényesítheti. Magánszemélyként a teljes vételár hiányában pedig új autóra vonatkozó kedvező piaci feltételű márkafinanszírozói ajánlatból választhatunk.

Tisztán látni, hogy nem egyszerű a Tesla vásárlása Magyarországról. Pont ezért hoztam össze ezt a cikket, hogy mindenki elolvassa és megértse a valódiságát és a menetét. Több ez mint egy online rendelhető telefon vagy laptop. Arról pedig még szót sem ejtettem, hogy egy ilyen nagy értékű termék vásárlásakor mindenki azt szereti ha szemügyre veheti az adott terméket. Jelen esetünkben egy Tesla autót!

További kérdés esetén ide kattintva csatlakozhatsz a legnagyobb Magyar Tesla Club Facebook csoportunkhoz. Vagy ha nincs Facebook fiókod akkor regisztrálj a megújult fórumunkon ahol elmondhatod a véleményed és troll mentes zónában cseveghetünk. “e-cars.hu club, e-autó tulajdonosoktól, e-autó tulajoknak és rajongóknak, érdeklődőknek” egyaránt! https://ecarsforum.hu/