A Parlament támogatta az Irány az 55%! csomagban a személyautókra és könnyű haszongépjárművekre vonatkozó új széndioxid-kibocsátási normákat.
A Bizottság 2021. július 14-én az Irány az 55%! csomag részeként jogalkotási javaslatot terjesztett be az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek széndioxid-kibocsátási normáinak felülvizsgálatáról. A javaslat célja, hogy hozzájáruljon a 2030-as és a 2050-es klímacélokhoz. Kedvezőbb körülményeket (jobb levegőminőséget, alacsonyabb energiafelhasználást és olcsóbban fenntartható autókat) teremtsen az európaiak számára a zéró kibocsátású járművek bevezetésével, és ösztönözze a zéró kibocsátású technológiák fejlesztését.
A szerdai szavazás során a képviselők 339 szavazattal, 249 ellenszavazat és 24 tartózkodás mellett fogadták el tárgyalási kiinduló álláspontjukat az új személyautókra és kisteherautókra vonatkozó széndioxid-kibocsátási normákról.
A Tanáccsal folytatandó tárgyalásokon a parlamenti álláspontot jelentő szöveg szerint a Parlament támogatja azt a bizottsági javaslatot, amely 2035-től a közúti közlekedésben használandó új járművek esetében zéró kibocsátást ír elő. Azaz az Unióban az új személyautóknak és könnyű haszongépjárműveknek a 2021-es kibocsátási szintjükhöz képest addigra 100 százalékkal kell csökkenteniük kibocsátásukat. A Parlament 2030-ra köztes kibocsátási célértékként az autók esetében 55 százalékos, a kisteherautók esetében pedig 50 százalékos csökkentést ír elő.
A Parlament által javasolt intézkedések részletei itt olvashatók (angolul).
„A széndioxid-kibocsátási normák felülvizsgálata az éghajlati célkitűzéseink megvalósításának egyik kulcseleme. Az új normákkal egyértelmű utat jelölünk ki az autóipar számára, lökést adunk az innovációnak és ösztönözzük a beruházásokat. Emellett a zéró kibocsátású autók megvásárlása és fenntartása a fogyasztók számára is egyre olcsóbbá válik majd. Nagyon örülök, hogy az Európai Parlament támogatta a 2030-as célok nagyratörő reformját, és a 2035-re elérendő 100 százalékos csökkentési cél mögé is odaállt. Ez utóbbi elengedhetetlen, ha 2050-re szeretnénk elérni az éghajlati semlegességet” – mondta Jan Huitema (Renew Europe, Hollandia).