Munkába állt a világ legnagyobb elektromos kompja Norvégiában

0

A címet olvasva gondolom az olvasó sem lepődik meg, hogy melyik európai országban vezették be azt a lehetőséget, hogy lakói tisztán elektromos meghajtású kompokkal közlekedjenek. A globális szén-dioxid kibocsátás elég nagy százalékáért teszik felelőssé a vízi és légi-közlekedésben résztvevő járműveket, így a hajókat is.

Erre a problémára talált most megoldást a norvég Bastø Fosen hajózási társaság, akik nemrég helyezték üzembe a világ jelenlegi legnagyobb, tisztán elektromos kompját (hamarosan), melynek motorjait nem üzemanyagcellából, hanem akkupakkokból származó elektromos árammal táplálják. A hajó a Bastø Electric nevet kapta és ő az első tagja annak a háromtagú családnak, amit a társaság meg kíván hamarosan építeni. Hasonlóan a Bastø Electric-hez, a másik két kompot is belsőégésű motorral hajtott verziók átalakításával fogja megalkotni a társaság.

A Bastø Electric hossza 139,2 méter, szélessége 21 méter és a törökországi Turkish Sefine Shipyard telephelyén készült. Az elektromos komp 600 utas befogadására alkalmas és 200 személyautó vagy 24 kamion is jelen lehet az utasokkal. Az elektromos komp akkupakkjának kapacitása 4,3 MWh, míg a kompok kiszolgáláshoz használatos villámtöltők teljesítménye 9MW, félelmetes! Mindhárom elektromos komp akkumulátorai és villámtöltő rendszere a Siemens Trondheim melletti üzeméből érkezik. Az üzem egyébként egy év alatt 300 MWh kapacitás képes előállítani.

Az első családtag tehát már teljes erejével dolgozik minden munkanapon a Norvégia Moss és Horten között, ami az ország legforgalmasabb vízi útvonala a Bastø Fosen társaság szerint. Évente 3,8 millió utas és 1,8 millió jármű fordul meg itt. Ha mindhárom elektromos komp munkába áll majd itt, akkor naponta 20-24-szer kötnek majd ki és egy út közel fél órát vesz igénybe.

Sajnos egy apró hiba még van a képletben, mégpedig a fentebb tárgyalt brutális villámtöltőkből csak a horteni kikötőben találhatót sikerült beüzemelni. Míg a párja Moss-ban nem üzemel (várhatóan 2022-ben állítják hadrendbe), a komp hibrid üzemmódban működik. Már ezzel is rengeteg szán-dioxid spórol meg a hajózási társaság és szerintük 2022-re, mire elkészül a másik két komp és a hiányzó villámtöltő is, akár 75 százalékkal is visszaszorulhat a káros-anyag kibocsátásuk.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!