A Fortescue átvette második, 14,5 MWh kapacitású akkumulátoros villamos mozdonyát a Progress Rail vállalattól. A nyolctengelyes egységeket a szakma a világ legnagyobb szárazföldi, mozgó akkumulátorai közé sorolja, és üzembe állításukkal évente mintegy egymillió liter dízel üzemanyag váltható ki a nehéz tehervonati forgalomban.
Extrém méretű akkumulátor a bányavasúton
Az akkumulátoros villamos mozdonyok nyolctengelyes kialakításúak, fedélzeti energiatároló kapacitásuk 14,5 MWh, és a Progress Rail brazíliai, Sete Lagoas városában található üzemében készültek. A járműveket kifejezetten Nyugat-Ausztrália extrém terhelésű vasúti környezetére tervezték, ahol a vasércbányák és a kikötői infrastruktúra közötti szállítás kulcsszerepet játszik.
Az első mozdonyt júniusban szállították le, míg a második egység a múlt hét végén érkezett meg Port Hedland kikötőjébe, ahonnan továbbszállították a Pilbara térségébe.

„A világ legnagyobb akkumulátoros villamos mozdonyai”
A Fortescue közlése szerint a két mozdonyt „a világ két legnagyobb szárazföldi, mozgó akkumulátora” hajtja. Egy külön, a LinkedInen közzétett bejegyzésben a Fortescue Metals vezérigazgatója, Dino Otranto úgy fogalmazott, hogy ezek „a világ legnagyobb akkumulátoros villamos mozdonyai” közé tartoznak.
Regeneratív fékezés és megawattos töltés
A vállalat számításai szerint az egységek szolgálatba állításukkal évente hozzávetőleg egymillió liter dízel felhasználását szüntetik meg. A mozdonyok a regeneratív fékezésnek köszönhetően az energia 40–60 százalékát visszanyerik, miközben akár 2,8 megawattos töltési teljesítményt is támogatnak, ami jelentősen csökkenti az üzemeltetési fordulóidőket.
A töltéshez szükséges villamos energiát megújuló forrásokból biztosítják, a Fortescue Pilbara Energy Connect nevű átvitel- és energiatermelési projektjén keresztül, amely a térség egyik kulcsfontosságú energetikai beruházása.
Valódi zéró kibocsátás 2030-ra
A szállítás a Fortescue hosszú távú stratégiájának része, amelynek célja, hogy 2030-ra elérje a „valódi zéró” kibocsátást a pilbarai vasércbányászati tevékenységeiben. Az akkumulátoros mozdonyokat a Progress Rail szállította, amely a Caterpillar csoporthoz tartozik, a megrendelést pedig még 2022 elején adta le a vállalat.
Nem egyedi megoldás Ausztráliában
Érdekesség, hogy mindössze három héttel ezelőtt Ausztrália megkapta az első, kifejezetten akkumulátoros meghajtású, nehéz teherszállításra tervezett mozdonyait is, amelyeket a BHP számára építettek, szintén a nyugat-ausztráliai bányák kiszolgálására.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













