Hollandiában már az elektromos teherautókra is állami támogatás jár

0

2026. január 27. és február 13. között ismét lehetőség nyílik a holland vállalkozások és nonprofit szervezetek számára, hogy pályázzanak az új, teljesen elektromos teherautók vásárlását támogató AanZET-programra. A Holland Infrastrukturális és Vízgazdálkodási Minisztérium által működtetett Zero-Emission Trucks Purchase Subsidy Scheme (AanZET) célja a zéróemissziós nehéz-tehergépjárművek elterjedésének ösztönzése.

    A 2026-os első körre 78 millió eurót különítettek el, ami körülbelül 1100 jármű beszerzését teheti lehetővé. A második pályázati időszak 2026. szeptember 29. és október 16. között lesz, ennek pontos költségvetését később hozzák nyilvánosságra.

    Új szabályok és átláthatóbb rendszer

    A 2026-os pályázati ciklusban több változás is életbe lép. Az egyik legfontosabb módosítás, hogy a „vételár” már nem tartalmazza a felépítményt, így az árak jobban összehasonlíthatók lesznek a gyártók között. Ezenkívül a támogatási plafon nyilvánosan követhető lesz az RVO (Holland Vállalkozásfejlesztési Ügynökség) honlapján, így a pályázók valós időben figyelhetik a keret kimerülését.

    A pályázati folyamatot is rugalmasabbá teszik: az első két napon legfeljebb két járműre lehet kérelmet benyújtani, a harmadik naptól viszont akár tíz teherautóra is kérhető támogatás egyetlen jelentkezésben. A végleges elszámolást a támogatás odaítélésétől számított 12 hónapon belül kell benyújtani. Amennyiben a jármű összeszerelése vagy a felépítmény elkészítése több időt igényel, további 12 hónapos halasztás is kérhető, ha erről a karosszériagyártó igazolást ad.

    A 2025-ös forduló is rekordidő alatt kimerült

    A korábbi évek tapasztalatai alapján a program rendkívül népszerű a holland cégek körében. A 2025 októberében megnyílt második AanZET-fordulóban a 30 millió eurós keret mindössze 24 óra alatt elfogyott, mivel 36,6 millió euró értékben érkeztek be pályázatok.

    Ez is jól mutatja, hogy a vállalkozások készek befektetni a zéróemissziós járművekbe, különösen a városi zéróemissziós zónák közeledtével, amelyek egyre több logisztikai cég számára jelentenek komoly motivációt.

    Erős iparági támogatás az átállás mögött

    „Ágazatként készen állunk a zéróemissziós teherautók felé való gyors átállásra” – mondta Jeroen de Liefde, a RAI Vereniging nehézjármű-szekciójának vezetője. „A gyártók már kínálják a megfelelő modelleket, a vásárlói érdeklődés erős, és az AanZET program óriási segítséget jelent a megvalósításban.”

    Rogier van de Garde, a szervezet elnöke hozzátette:Nagyon pozitív, hogy az első fordulóra 78 millió eurót különítettek el. Az új feltételek és a hosszabb szállítási határidőre vonatkozó halasztás pedig jobban illeszkedik a piaci realitásokhoz.”

    A holland kormány üzenete: a zéróemissziós áruszállítás a jelen kihívása

    A holland kormány ezzel a lépéssel ismét egyértelmű jelzést küld: az elektromos teherautók nem csupán a jövő, hanem a közeli valóság kulcsszereplői. Az állami támogatások és az iparági szereplők együttműködése révén a zéróemissziós közúti áruszállítás gyors ütemben valósulhat meg – nemcsak Hollandia, hanem egész Európa számára példát mutatva.

    Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

    Kovács Kata
    Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!