A Volkswagen ismét elhalasztotta elektromos modelljei piacra dobását. A Handelsblatt információi szerint a wolfsburgi üzem csak 2030-ban indítja el az ID.Golf és az ID.Roc gyártását, holott a terveket korábban 2028-ra, majd 2029-re datálták. Ez azt jelenti, hogy az elektromos Golf újabb késést szenved, míg az ID.Roc szintén legalább egy évvel később érkezik. Az új menetrend szerint 2030 nyarán az ID.Roc lesz az első SSP platformra épülő modell, amelyet röviddel utána az ID.Golf követ majd.
Mi áll a háttérben?
A késlekedés oka több tényezőből tevődik össze. A Volkswagen-csoport komoly költségnyomással küzd, hiszen Oliver Blume vezérigazgató 15 milliárd eurós megtakarítási tervet hirdetett, amelyet idén tovább szigorítottak. Az elektromos autók iránti kereslet is alacsonyabb a vártnál, ráadásul a gyártási problémák egy része még mindig megoldatlan. Egy belső forrás így fogalmazott: „egyszer lehet csak elkölteni a pénzt”, utalva arra, hogy a források korlátozottak a platformfejlesztések és üzemátalakítások között.
A Golf sorsa és a gyártás áthelyezése
A belső égésű motorral szerelt Golf Mexikóba költöztetése is elakadt. Az eredeti terv szerint 2027-ben vitték volna át a gyártást Wolfsburgból, de a megfelelő időzítés hiányzik. Amíg ez nem valósul meg, nem kezdődhet el az SSP platform előkészítése Wolfsburgban.
A csúszás miatt az ID.3 és a Cupra Born is érintett, amelyek gyártását 2027-ben Zwickauból tervezték Wolfsburgba áthelyezni. Ezek átmeneti modellek lettek volna az ID.Golf és az ID.Roc érkezéséig. A Volkswagen új névstratégiája alapján az ID.3 a jövőben várhatóan ID. Golf néven fut majd.
Bizonytalanság az SSP platform körül
Továbbá kérdések merültek fel az SSP platform jövőjével kapcsolatban is, amely az új generációs modellek alapját adná. A wolfsburgi vezetők azt is vizsgálják, hogy engedélyezzék-e Európában a hatótávnövelős változatot. A végleges döntés legkorábban novemberben születhet meg, de az időpont az Audi amerikai üzemnyitási tervei miatt továbbra is bizonytalan.
Pénzügyi manőverek: befektetőt keres a PowerCo
A Volkswagen hivatalosan is megerősítette, hogy külső befektetőket vonna be akkumulátorgyártó leányvállalatába, a PowerCo-ba. Ez az első alkalom, hogy a cég megnyitja a tulajdonosi szerkezetet. A lépést a főrészvényes Porsche–Piëch család szorgalmazta. A PowerCo jelenleg három akkumulátorgyár építésén dolgozik Salzgitterben, Spanyolországban és Kanadában, amelyek a Volkswagen egységes akkumulátorcelláit fogják szállítani.
Robotaxi és ipari üzletág átszervezése
Nemcsak az akkumulátorüzletág, hanem a robotaxi fejlesztésért felelős ADMT/Moia is nyitottabb struktúrát kap. Emellett napirendre került az Everllence (korábban MAN Energy Solutions) teljes értékesítése is, amely hajómotorokat és erőművi turbinákat gyárt Augsburgban. A tranzakcióból akár 5 milliárd euró folyatna be, a vevő megtalálásában a Goldman Sachs és a JP Morgan segíti a Volkswagent.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!