A természeti erőforrások kimerülése és a hulladéktermelés drámai növekedése rávilágított arra, hogy a hagyományos, lineáris gazdasági modell – amelyben gyártunk, használunk, majd kidobunk – már nem fenntartható. A Peugeot, a Stellantis csoport tagjaként, úttörő módon reagál a kihívásokra: céljuk, hogy az elektromos járművekhez használt alkatrészek, különösen az akkumulátorok, ne hulladékként végezzék, hanem új szerepkörben szolgáljanak tovább.
A körforgásos gazdaság alapelve az, hogy az anyagok és termékek értéke minél tovább megőrizhető legyen a rendszerben. Ennek megfelelően az elektromos autókban használt akkumulátorok – noha egy idő után már nem alkalmasak járművek hajtására – kiválóan hasznosíthatók például statikus energiatároló rendszerekben.
A SUSTAINera és REMAN program: új ipari szemlélet
A Peugeot válasza a fenntarthatósági kihívásokra a Stellantis által életre hívott SUSTAINera körforgásos üzletág, amely radikálisan új szemléletet vezet be az autógyártásba. Ennek egyik fő pillére a REMAN kezdeményezés, amelynek célja kopott vagy hibás alkatrészek – például generátorok, önindítók vagy turbófeltöltők – újragyártása.
Az újragyártási folyamat során az alkatrészeket szétszerelik, megtisztítják, felújítják, majd tesztelés után újra forgalomba hozzák, immár teljes garanciával. Ez nemcsak költséghatékony, de akár 84%-kal kevesebb nyersanyag-felhasználással és 30–80%-kal alacsonyabb CO₂-kibocsátással jár. A REMAN program mára már több mint 40 alkatrésztípusra és 12 000 cikkszámra terjed ki.
Használt akkumulátorok új szerepben: energiatárolás megújuló forrásból
A Peugeot és a Stellantis a használt akkumulátorok második életének biztosításán is aktívan dolgozik. A cél: az elektromos járművekből kivett, de még jelentős kapacitással rendelkező akkuk újrahasznosítása állandó energiatárolóként, például napelemparkok vagy ipari létesítmények mellett. Ezáltal nemcsak a hulladék csökken, hanem a megújuló energia tárolása és felhasználása is hatékonyabbá válik.

PIONEER projekt: második élet az e-208 és e-2008 akkumulátorainak
Az egyik legnagyobb szabású példája a koncepciónak az olaszországi PIONEER projekt, amelyet az Enel, az ADR (a római repülőterek üzemeltetője) és a Fraunhofer Intézet közösen indított. A projekt központja a római Fiumicino repülőtér, ahol 78 darab Peugeot e-208 és e-2008 modellből származó akkumulátor működik egy 10 MWh-s energiatároló rendszerben.
Ezek az akkumulátorok összesen 3,9 MWh energiatárolásra képesek, amelyet a repülőtér saját, 31 GWh-s napelemparkja tölt fel. A rendszer így teljes egészében megújuló energiaforrásokra támaszkodik, miközben segít kiegyenlíteni a fogyasztási csúcsokat és növeli az energiarendszer stabilitását. A számítások szerint a projekt tíz év alatt legalább 16 ezer tonnával csökkenti a CO₂-kibocsátást, ami jelentős lépés a repülőterek fenntarthatóbb működése felé.
Új irány a jövő mobilitása felé
A PIONEER projekt és a SUSTAINera program egyaránt azt bizonyítják, hogy a fenntarthatóság, gazdaságosság és technológiai innováció nem kizárják, hanem erősítik egymást. A Peugeot és a Stellantis új jövőképet mutat az autóiparnak, amelyben az elektromos járművekhez kapcsolódó technológiák nemcsak a közlekedésben, hanem az energiaiparban is értéket teremtenek.
A körforgásos modell nem csupán elméleti irányelv – konkrét, működő példák igazolják, hogy a használt akkumulátorok nem szemét, hanem erőforrás. A Peugeot törekvései így nemcsak a bolygó tehermentesítéséhez járulnak hozzá, hanem a jövő mobilitásának egyik alapkövét is lefektetik.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!