Visszaesett az új autók piaca az EU-ban, de szárnyalnak az elektromos modellek

0

Az Európai Unió új autópiaca 2024 első negyedévében 1,9 százalékkal szűkült az előző év azonos időszakához képest – derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) friss statisztikáiból. Ez a visszaesés egy szélesebb körű átalakulás része, amelyben az autópiac szerkezetileg változik meg, mivel a hagyományos hajtásláncokat fokozatosan kiszorítják az alternatív, jobban az elektromos meghajtású modellek.

Elektromos és hibrid hajtás: az igazi nyertesek

A legnagyobb növekedést a hibridek (HEV) és a tisztán elektromos autók (BEV) mutatták. A hibridek piaci részesedése 35,5%-ra nőtt, ami jelentős előrelépés a tavalyi 28,9%-hoz képest. A tisztán elektromos járművek aránya is emelkedett, 12%-ról 15,2%-ra. Ez egyértelmű jele annak, hogy a fenntartható mobilitás iránti igény fokozódik az európai fogyasztók körében.

plug-in hibridek (PHEV) részesedése ugyan kisebb mértékben változott, de mégis pozitív irányba: 7,4%-ról 7,6%-ra. Eközben a dízelautók piaci részesedése 12,8%-ról 9,5%-ra csökkent, míg a benzines modellek aránya 35,5%-ról 28,7%-ra esett vissza. Ez azt jelenti, hogy a vásárlói preferenciák egyre inkább az alternatív hajtások felé mozdulnak el.

BEV eladások EU-szinten – országonkénti különbségek

A 2024 első negyedévében forgalomba helyezett 412 997 darab új tisztán elektromos autó (BEV) 23,9%-os éves növekedést jelent. Ezt a növekedést főként három ország vezette:

Németországban az eladások 38,9%-kal emelkedtek, ami komoly húzóerőt jelent az egész unió számára. Belgiumban szintén jelentős, 29,9%-os növekedést regisztráltak, míg Hollandiában 7,9%-os bővülés történt. Ezzel szemben Franciaországban 6,6%-os csökkenést mértek, ami arra utal, hogy a BEV-piac nem egységes az EU-n belül, és országonként jelentős eltérések mutatkoznak.

Magyarországi adatok: hibridek viszik a prímet

Magyarországon az új autók piaca 3,8%-kal bővült, ami pozitív ellentétben áll az EU átlagos csökkenésével. Az első negyedévben 32 899 új személyautót értékesítettek hazánkban. Az adatok azt mutatják, hogy a hibridek továbbra is vezetik az alternatív hajtású járművek mezőnyét: 17 082 darabot adtak el, ami 10,8%-os növekedést jelent. A tisztán elektromos autók értékesítése is nőtt, 2 408 darabra, ez 5,2%-os bővülést jelent.

A plug-in hibridek esetében jelentős visszaesés következett be, −21,2%-kal, mindössze 1 169 eladott darabbal. A benzines autók iránti kereslet 14,2%-kal csökkent, míg a dízelmodellek meglepően 27,8%-os növekedést mutattak, elérve a 4 183 darabot. Ez a dízelmodellek újbóli keresettségét jelezheti bizonyos fogyasztói csoportoknál, vagy a kínálati struktúrából eredő átmeneti eltéréseket.

Új korszak kezdődik az EU és Magyarország autópiacán

Az EU autópiacának enyhe visszaesése mögött strukturális átrendeződés áll, amelynek nyertesei a hibridek és elektromos járművek. Ezek a modellek egyre nagyobb piaci részesedést szereznek a benzines és dízel járművek rovására. Magyarországon ez a trend még látványosabban rajzolódik ki, különösen a hibridek dominanciája és a BEV modellek stabil növekedése révén. Az elektrifikáció tehát tovább gyorsul, és meghatározza a jövő autópiaci versenyét – nemcsak az EU-ban, hanem hazánkban is.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!