Az elmúlt hetekben többször előkerült az a hír, hogy a kínai elektromos autók komoly büntetővámokkal érkezhetnek majd csak meg a kontinensünkre. Az EU döntéshozóival együttműködő gyártók enyhébb, míg a kért adatokról hallgató gyártók a legnagyobb mértékű büntetést kapták. Az Európai Bizottság által vizsgált három kínai gyártóra – BYD (17,4 százalék), Geely (20 százalék), SAIC (38,1 százalék) – vonatkoznának egyedi vámok. Más elektromos járműgyártásban érdekelt kínai vállalatra, melyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalékos vámot kell alkalmazni.
Ebből arra gondolhatnánk, hogy ez a büntetővám nem lehet túl kellemes a kínai gyártóknak. Azonban a BYD (mivel együttműködött és „csak” 17,4 százalékot kapott) esetében úgy tűnik, hogy nincs ok az aggodalomra. A BYD legfrissebb jelentései szerint a vállalat magasabb EV-profitot termel az olyan modelljein az EU-ban, mint a Seal U, így a különbség kompenzálni fogja még a büntetővámokat is. Vagyis a BYD ideális esetben még a büntetővámok ellenére is ugyanezen az áron adhatja autóit, ha megelégszik kisebb nyereséggel.
Hogy ez mit jelent a gyakorlatban? Összehasonlításképp egy Seal U és egy Atto 3 árazást tudok példának felhozni: A Seal U Kínában 21 769 euróba kerül, Németországban 46 335 euróba. Az Atto 3 Kínában 17 923 euró, Németországban 37 990 euró. Jól látható tehát, hogy ha még a kínai árakon is keres a BYD, akkor az európai árakból szintén kényelmesen ki tudja gazdálkodni a büntetést, így marad haszna bőven a BYD-nek.
Egy Seal U-n a BYD Kínában 1300 eurót, Németországban 14 300 eurót keres, darabonként. Ebből kényelmesen ki lehet fizetni az EU-s vámot, ami azt vetíti előre, hogy a BYD esetében nem igazán kell ár növekedésre számítani, ezen márka ügyében talán nem is ez volt a döntéshozók célja.
Ellenben a többi gyártónak már kellemetlenebb lesz az ügy, illetve nem szabad elfelejteni, hogy a kínai kormány fontolgatja már a válaszlépések bevezetését az európai gyártóknak, ami eléggé fájni fog többek között a Volkswagennek is. Az ő profitjuk java része a mai napig Kínából érkezik, ám ha ott büntetővámokkal kell szembesülniük, az baj.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!