A Scania és a DHL közösen fejlesztette ki az új hatótáv-növelt elektromos teherautót (EREV), amely egy üzemanyaggal működő generátorral egészíti ki az akkumulátoros meghajtást. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a DHL szállításainak 80-90%-át megújuló villamos energiával végezze, miközben csökkenti az elektromos közlekedés infrastruktúrájával kapcsolatos kihívásokat.
A jelenlegi elektromos járművek térnyerését akadályozó tényezők – töltőhálózat hiányosságai, szezonális csúcsidőszakokban jelentkező töltőkapacitási problémák és ingadozó villamosenergia-árak – miatt egyelőre nem lehet teljes mértékben az akkumulátoros megoldásokra támaszkodni. Az EREV technológia ezeket a problémákat hidalja át, miközben lehetőséget biztosít az üzemeltetők számára, hogy fenntarthatóbbá tegyék flottájukat.
Tesztelés Berlinben: a gyakorlatban is bizonyítania kell
A DHL februártól kezdi meg az EREV teherautó tesztelését Németországban, elsősorban a berlini csomagszállításban. A projekt célja, hogy a jármű a valós körülmények között is bizonyítsa hatékonyságát, mielőtt szélesebb körben is elterjedne a DHL flottájában. Az első tesztpéldány a ludwigsfelde-i csomagelosztó központból indul, és a régió különböző logisztikai pontjai között szállít küldeményeket.
Tobias Meyer, a DHL vezérigazgatója szerint ez a megoldás azonnal hozzájárulhat az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez: „Beletelik még egy kis időbe, amíg a megújuló villamos energia, a hálózat és a töltési infrastruktúra elég stabilan rendelkezésre áll ahhoz, hogy teljes mértékben az akkumulátoros elektromos teherautókra támaszkodjunk. Ahelyett, hogy erre a napra várnánk, a DHL és a Scania olyan pragmatikus megoldást dolgoz ki, amely fenntarthatóbbá teszi a logisztikát, és több mint 80%-kal csökkenti a CO₂-kibocsátást.”
Mit tud az új EREV technológia?
Az új EREV-teherautó egy 10,5 méter hosszú, 40 tonnás jármű, amelyet egy 230 kW-os villanymotor hajt, csúcsteljesítménye pedig eléri a 295 kW-ot. Az elektromos meghajtást egy 416 kWh-s akkumulátor és egy 120 kW-os benzinüzemű generátor biztosítja.
A fedélzeti generátor kezdetben benzinnel működik, de később dízel- vagy HVO-üzemanyaggal is kompatibilis lesz, lehetővé téve a jármű fokozatos átalakítását fenntarthatóbb energiaforrásokra.
Az EREV maximális hatótávolsága 800 km, amely jelentős előrelépés az eddig elérhető tisztán elektromos teherautókhoz képest. A jármű pótkocsi vontatására is alkalmas, és a szoftveres beállítások lehetővé teszik a generátor működésének korlátozását a CO₂-kibocsátás minimalizálása érdekében.
Átmeneti megoldás a fenntartható fuvarozásra
Az EREV-technológia hídként szolgál a teljesen elektromos teherszállítás felé vezető úton, miközben az iparág továbbra is dolgozik a szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésén. A hagyományos belső égésű motorokhoz képest jelentősen csökkenti a károsanyag-kibocsátást, anélkül, hogy a fuvarozók kizárólag a még fejlesztés alatt álló elektromos töltőhálózatra lennének utalva.
Christian Levin, a Scania vezérigazgatója szerint az ilyen átmeneti technológiák kulcsfontosságúak az iparág karbonsemleges jövője szempontjából: „A jövő elektromos, de a tökéletes nem lehet a jó ellensége, hiszen már közel állunk hozzá. A DHL-lel együttesen kifejlesztett jármű olyan átmeneti megoldások példája, amelyek fokozhatják a szén-dioxid-mentes teherszállítás méretezését, mielőtt a közlekedési rendszer 100%-ban villamosítottá válik.”
A Scania és a DHL innovációja ismét rámutat arra, hogy a fenntartható közlekedésre való átállás nem egyetlen lépésben, hanem fokozatos fejlesztésekkel valósul meg. Az EREV-teherautó már ma is jelentős CO₂-csökkentést eredményezhet, miközben a teljesen elektromos infrastruktúra kiépítéséhez szükséges időt áthidalja. Ha a tesztek sikeresek, a technológia szélesebb körben is megjelenhet a logisztikai iparágban, segítve a fenntartható fuvarozás elterjedését.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!