Az Európai Unió korábban bevezetett, és 2025-től tovább szigorodó szén-dioxid-kibocsátási előírásai komoly kihívások elé állítják az autógyártókat, akik minden lehetséges stratégiát bevetnek a súlyos pénzbírságok elkerülése érdekében. Azok a vállalatok, amelyek nem tudják teljesíteni a flottáikra vonatkozó szigorú emissziós célértékeket, kénytelenek kibocsátási kvótákat vásárolni olyan tisztán elektromos autókat gyártó cégektől, mint a Tesla és a Polestar.
Ezek a vállalatok kizárólag nulla károsanyag-kibocsátású járműveket árulnak, így jelentős szabad kvótákkal rendelkeznek. A megvásárolt kibocsátási egységek pedig lehetővé teszik a magasabb kibocsátású gyártók számára, hogy csökkentsék flottájuk átlagos kibocsátási értékét, és elkerüljék az akár 15 milliárd eurós összbírságot, amely az egész európai autóipart sújthatja – írja a Reuters.
A Tesla esetében a kibocsátási kvóták értékesítése a 2024-es év első kilenc hónapjában a teljes árbevételük 3%-át tette ki, ami körülbelül 2,16 milliárd dollárt jelent. A Polestar is jelentős mennyiségű kibocsátási egységet értékesít, és a Volvo Cars-szal, valamint a Smarttal együttműködve segíti a Mercedes-Benz-t abban, hogy teljesítse a 2025-re kitűzött uniós előírásokat. Az EU által közzétett dokumentumok szerint olyan autógyártók, mint a Stellantis, a Toyota, a Mazda és a Ford is csatlakoztak a Tesla által vezetett emissziós kvótakereskedelmi rendszerhez, amely lehetővé teszi számukra a kibocsátási egységek cseréjét és kereskedelmét.
A Stellantis számításai szerint ahhoz, hogy teljesíteni tudják az uniós előírásokat, az elektromos járműveik eladási arányát 12%-ról 21%-ra kell növelniük az európai piacon. Ha ezt a célt nem érik el a gyártók, akkor minden egyes százalékpontos elmaradás körülbelül 300 millió eurós büntetést vonhat maga után. A Mercedes hasonlóképpen jár el: a Polestar, a Volvo és a Smart által biztosított többletkibocsátási egységeket használják fel az uniós szankciók elkerülésére. A Volvo Cars becslései szerint 2024-ben a kibocsátási egységek értékesítése a teljes árbevételük 0,3%-át fogja kitenni.
Az új szabályok komoly nyomást helyeznek az autóipari szereplőkre. A Volkswagen például rendkívül nagy kihívásként értékeli a 2025-ös célkitűzések teljesítését, és egyelőre nem csatlakozott a kibocsátási egységek cseréjére létrehozott együttműködések egyikéhez sem, de a vállalat vizsgálja a lehetőségeket.
Az autógyártók minden év december 31-ig kötelesek jelenteni az EU Bizottságának az emissziós kvótákra vonatkozó megállapodásaikat. Bár Brüsszel jogosult további információkat kérni, az üzleti feltételekbe nem avatkozik bele. Az együttműködő vállalatok számára az adatcsere szigorúan szabályozott: kizárólag az átlagos flottakibocsátásról, az előírt célértékekről és a regisztrált járművek teljes számáról oszthatnak meg információkat egymással.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!