Néhány napja a Mercedes-Benz Magyarország jóvoltából egy egész napot tölthettünk együtt a Mercedes EQ, tisztán elektromos család portfóliójával.
A nap a Normafa Clubhouse-n kezdődött, ahol egy reggeli után gyors eligazításon vehettünk részt. Itt elmondták, hogy a nap folyamán konvojban haladva mindenkinek lesz lehetősége az összes, tisztán elektromos EQ modellt tesztelni. A velem párban lévővel úgy egyeztünk meg, hogy odafelé végig én vezetek, vissza pedig ő. A célpont Neszmély volt.
Ameddig az eligazítás tartott a Mercedeses kollegák felsorakoztatták a modelleket szépen betűrendben. A tesztnapon az EQA 250, EQB 300, EQC 400, EQE 53 AMG, EQS 450 és EQS SUV 580 modellek között ment a váltott vezetés. Neszmélyen pedig ott várt minket az EQV is, de azt csak statikusan lehetett megnézni. Kár, pedig nagy kedvencem!
A konvojos haladásnak az a hátránya, hogy nem tudsz szép helyeken megállni és minden egyes autóról képet, vagy videót készíteni. Való igaz, hogy akkor nem lett volna elég a nap arra, hogy a meghívottak minden autót kipróbálhassanak.
Szerencsére a felvezető autó ahol lehetett szépen rajta felejtette a gázpedálon a lábát, így volt hegyen-völgyön, kanyarokban csapatós szakasz is. Mondjuk nekem akkor pont az EQA jutott, de azzal is élvezet volt követni a CLA SB 43AMG-t. Ezekben a szakaszokban a csapat nagy része szépen le is maradt tőlünk. Előny volt számomra, hogy az itt vezetett autók mindegyikét már több alkalommal volt szerencsém hosszabb úton is vezetni, így tisztába voltam a képességeikkel. Ami számomra ebben a napban mégis érdekes volt, az az, hogy most egymás után tudtam kipróbálni a modelleket, és itt nagyon jól kijöttek a különbségek a portfólió egyes modelljei között.
EQA-tól EQC-ig a komfortérzet a megszokott átlag felett volt, olyan Mercedeses. Nem volt zörgés, kényelmes üléspozíciók, jól kiválasztott anyagok. A Mercedes-Benz EVA platformra épülő EQE, EQS és annak SUV verziója viszont teljesen más dimenzióját nyújtja a komfortnak. Más márkából beülve bármelyik Mercedes EQ modellre azt mondja az ember, hogy egy jól összerakott kényelmes kocsiban ül, de ha márkán belül nézzük a modelleket, akkor egy kisebb szakadék van az EQA és EQB és az EVA platformos EQE, EQS és EQS SUV modellek között, melyet az EQC próbál áthidalni.
Nézzük meg modellenként pár sorban, hogy én hogy látom ezekeknek a modelleknek a pozícióját.
EQA
Más modellből átülve, vagy kategóriaváltáshoz is remek ajánlat az EQA. Egy közepesen felszerelt autóval már kompromisszumok nélkül kapjuk meg a Mercedes élményt. Teljesítménye és hatótávja egyaránt alkalmassá teszi városi és helyközi közlekedésre is. Méretei miatt én mégis inkább városi, elővárosi használatra ajánlanám. 66,5kWh hasznos akkukapacitás, 100kW-os villámtöltés, mellé 16-20kWh/100km-es fogyasztás, 22,7 millió forintos induló ár.
EQB
Igazi családi autó egyenesen a kecskeméti gyárból. Egy teljesen itthon gyártott modell, amire joggal lehetünk büszkék. Az összeszerelés minősége, a használt anyagok minősége is kiváló. Bőséges helykínálata és óriási csomagtere teszi igazi családi SUV-vá. Külön kiemelendő, hogy 7 személyes verzióban is elérhető. Az EQA nagyobbra fújt testvére. Beltere és technológiája több ponton is megegyezik.
66,5kWh hasznos akkukapacitás, 100kW-os villámtöltés, 18-22kWh/100km-es fogyasztás, 23,7 millió forintos indulóár.
EQC
A Mercedes elektromos autóinak úttörője. 2019-ben mutatták be, kisebb módosításokkal azóta is piacon van, és az EQA és EQB mellett remek választás annak, aki a luxust, a teljesítményt és az elektromos SUV-t keresi egy autóban, de nincs kerete EQE vagy EQS SUV-re. A végtelenségig konfigurálható belső és külső. Ha megkapná a legújabb Mercedes beltér dizájnt és MBUX rendszert akkor simán best buy lehetne a Mercedes elektromos SUV modelljeii között.
80kWh-s akkupakk, 110kW-os villámtöltés, és 22-25kWh/100km-es fogyasztás és 31 millió forintos indulóár.
EQE
Egy új dimenziót nyitott a Mercedes az EQS-EQE modellekkel. A két modell szinte ugyan az, csak méreteiben és teljesítményében különbözik egymástól. Az EQE az a limuzin, amiben megkapjuk a legújabb Mercedes technológiákat és a legmagasabb fokú kényelmet egy kezelhető méretű autóban.
A beltér egyértelműen a Hyperscreen opció kipipálásával válik teljessé. Kapható ugyan nélküle is, de úgy lett tervezve, hogy kell bele, kár vitatni. Küllemben megosztó az EQE és EQS dizájn. Tény, hogy megnézik, ki ezért, ki azért. Véleményem szerint az AMG dizájn pakk kell rájuk, mert az orrész akkor lesz még markánsabb. A valódi AMG kivitel, mint a tesztelt modell is, tényleges hozzáadott extrákkal vérbeli pályagéppé tudja varázsolni az EQE 53 AMG-t. Tetszik, hogy van hátsó kerék kormányzás 4 vagy 11 fokban. Hasznos tud lenni. A sima hátsó kerék meghajtással szerelt verzió hatótávban jelentős előreugrás a korábbi modellekkel szemben. Az EQE igazi utazós üzleti limuzin, vagy versenyautó is tud egyben lenni. Lelövöm a poént, nekem a kedvenc EQ modellem. Hátsó kerék hajtással AMG dizájn pakkal és Hyperscreennel jöhetne is.
90kWh kihasználható akkukapacitás, 170kW-os villámtötés, 18-22kWh/100km-es fogyasztás. 32 milliós alapár. Valós 400+km-es hatótáv.
EQS
Az EQE nagyobb testvére. Nagyobb méretben, nagyobb akkumulátorban, teljesítményben és hatótávban. Az S jelzés miatt sokan várják, hogy a Mercedes S-osztály kényelmét hozza, de ebben az esetben nem azt jelenti, inkább csak a méretre mutat rá. Szó sincs róla, nagyon kényelmes, sofőrös autónak is felextrázható hátsó térrel. Valahogy mégis inkább csak egy jó nagy üzleti limuzin, amivel a cégvezetők a nemzetközi kapcsolatok építésére bátran elindulhatnak harmadmagukkal. Komfortban és utazási időben sem fognak hátrányt szenvedni.
Valós tapasztaltom van ezzel az autóval, mert 3 nap alatt 3000 kilométert utaztunk vele Lyonig, majd vissza mindenféle különösebb fáradtság nélkül. Ez az elektromos autó erre való. Városban kimondottan hátrányban van a társaival szemben méretei miatt. Természetesen a hátsókerék kormányzás ebben a modellben is alap. AMG verzióban egy fáradt nap után mosolyt tud csalni bármelyik befásult cégvezető arcára. Igazi vadállat a közel 800LE-s teljesítményével. Mégis inkább a 450+ verziót ajánlanám megvételre, mert akkor a 600km-es hatótáv is elérhető vele autópálya tempóban.
109kWh-s hasznos akkukapacitás, 200kW-os villámtöltés, 1 éves ingyenes Ionity töltés Európaszerete, 18-22kWh/100km-es fogyasztás. Kb. 44 milliós alapár.
EQS SUV
Egy óriási 7 személyes utazó EQS SUV. Arra lett kitalálva, hogy az EQS kényelmével és teljesítményével akár 7 személy is eljuthasson A-ból B-be. Igényes beltér, a legmodernebb technológiák, óriási helykínálat (valóban). Két utassal már 3 tonna, mégis olyan könnyedén mozgatja a hajtás ezt a kasznit, mintha egy sportautóban ülnék. Légrugóinak köszönhetően könnyen átjuttat minket nehezebb terepen is, ha a szükség megkívánja, de nekem nem lenne szívem belevinni a sárba. Nagy hatótávú, kényelmes utazó autó a családnak és a kutyának. Volt nálam teszten, ahol 5 nap alatt 2000km-t tettem meg vele. Erről egy külön írásos cikket publikálok hamarosan. Hasonlóan, mint az EQE és EQS közötti viszonylatban, itt is szerintem a nyáron megjelenő EQE SUV lesz az arany középút.
109kWh-s hasznos akkukapacitás, 200kW-os villámtöltés, 22-26kWh/100km-es fogyasztás, kb 52 millió forintos alapár.
EQV
Bár nem vezettük most, nálam már 2 alkalommal is járt teszten. Egyszer télen, és egyszer a nagy járvány alatt egy rövid időre nyáron is. Nagyon kényelmes, jó fogyasztású csapatszállító, vagy üzleti busz. Ez felszereltségtől függ. Konfigurációja a végtelenhez közelít. Imádtam benne úton lenni. Ha tölteni kellett akkor azonnal ültem hátra a fotelekbe és vettem elő a laptopot dolgozni. Ez az a kocsi, amiben hátul jobban szerettem ülni, mint a vezetőülésben. Órisái bódé, de mégis télen is elmentem vele 300km-t. Biztosan elkérem még nyáron egy hosszabb útra.
100kWh-s akku, ebből 90kWh kihasználható, 110kW-os DC töltés, 22-26kwh/100km-es fogyasztás, 30 milliós alapár.
Zárszó
A Mercedes EQ nap keretein belül Neszmélyen a Hilltop borászat éttermében egy finom ebéd után Fabiola Attori asszony elmondta, hogy a Mercedes EQ modellek értékesítése 2020 óta több, mint kétszeresére nőtt.
Kitértek az árban foglalt Integrált szervizszolgáltatásra, ami 6 év vagy 150.000 kilométerig jár minden elektromos modellhez, mindez pedig díjmentes karbantartást jelet.
A Mercedes az árképzésben egyedi stratégiát választott, és a megemelkedett árak után a csökkentés helyett a szériafelszereltségbe járó szolgáltatásokat és technológiákkal bővítette a modelljeit 2023-ban. Így idén a tavalyihoz hasonló áron jobban felszerelt autót kapunk a pénzünkért.
Továbbá szó esett a Mercedes Me Charge szolgáltatás árazásáról is, ami az alábbiak szerint alakul.
Végül, de nem utolsó sorban a garanciaidőt is kiterjesztette a Mercedes az alábbiak szerint. Az EQE-EQS-EQS SUV modelleknél bevezetett 10 év vagy 250.000 kilométer már jelentős vállalás, ami bőven kiemelkedik a konkurensek közül.
Az előadás után kötetlenül beszélgettünk egy kicsit, majd visszaindultunk a Normafára.
Jó és tanulságos nap volt és merem ajánlani minden gyártónak, hogy szervezzen olyan napokat, ahol az elektromos modellpalettájukat egyszerre, egymás után lehet kipróbálni. Mindez nem csak a sajtónak, de a leendő vásárlóknak is biztosan hasznos tapasztalat lenne.
Köszönöm a meghívást!