Mínusz harminc fokban tesztelték a legerősebb IONIQ 5-öt

0

A Hyundai Motor Company a mai napon részleteket közölt az N márka első sorozatgyártású, tisztán elektromos sportmodelljének, az IONIQ 5 N-nek az extrém téli tesztprogramjáról, amelynek a Hyundai Mobis tesztpályája ad otthont a svédországi Arjeplogban.  

Az északi sarkkör közelében fekvő Arjeplog településen működő Hyundai Mobis tesztpályát elhelyezkedése és adottságai – a csekély tapadású, jeges útfelületektől kezdve az akár mínusz 30°C-os hidegekig – tökéletesen alkalmassá teszik a teljes körű téli tesztek elvégzésére. Az IONIQ 5 N megalkotása során a Hyundai Motor a kifejezetten elektromos járművekhez kifejlesztett elektromos, globális moduláris platformot (E-GMP) az N márka motorsportból származó technológiáival és tapasztalatával kombinálta.

„Ahogy N modelleink képességeit a Nürburgring éles fordulóiban csiszoljuk tökéletesre, ugyanúgy próbára tesszük őket az arjeplogi tesztpálya jéggel borított kanyarjaiban, hogy a legszélsőségesebb téli körülmények között is az elképzelhető legjobb teljesítményt nyújtsák.” – mondta Till Wartenberg, a Hyundai Motor Company N márkamenedzsmentért és motorsport részlegért felelős alelnöke. „Büszkén mondhatjuk, hogy az IONIQ 5 N messzemenőkig megfelelt az N márka változatos teljesítmény-elvárásainak: első sorozatgyártású elektromos N modellünk fejlesztése ezzel sikeresnek mondható.”

Az N márka 2015-ben fogalmazta meg az autóvezetés iránt rajongó ügyfelek új generációjának szánt, fenntartható jövőről alkotott elképzeléseit, amikor bemutatta az N 2025 Vision Gran Turismo tanulmányautót. Az N villamosítási stratégiája az RM20e prototípussal és a Veloster N ETCR versenyautóval vette kezdetét, majd tavaly bemutatták az RN22e négykerekű laboratóriumot, előkészítve az N márka villamosítási élményének átültetését a márka első sorozatgyártású elektromos sportmodelljébe, az IONIQ 5 N típusba, amely a tervek szerint még az idei évben piacra kerül.

„Márkánk elektromos átállásának élén a Veloster N ETCR versenyautó állt, az RN22e megalkotásakor pedig a motorsport technológiákat igyekeztünk közvetlenül átvinni a közúti modellekbe.” – mondta Albert Biermann, a Hyundai Motor Group vezető műszaki tanácsadója. „Most pedig eljött az ideje, hogy valóra váltsuk szeretett ügyfeleinknek tett ígéretünket – meggyőződésem, hogy az IONIQ 5 N minden elvárásuknak megfelel majd. Az IONIQ 5 N a svédországi Arjeplog legbarátságtalanabb időjárási és útviszonyai mellett is élvezetes vezethetőséget kínált.”

Az IONIQ 5 N megvalósításához az N márka mérnökei úgy optimalizálták az IONIQ 5 E-GMP platformjának két villanymotoros konfigurációját, hogy az minden elképzelhető körülmények között – még Arjeplog befagyott tavainak jegén is – maximális menetdinamikát nyújtson. Ehhez a Hyundai i20 N WRC Rally 1 versenyautó összkerékhajtási rendszerével szerzett tapasztalatokat is messzemenőkig felhasználták.

Az IONIQ 5 N egyedi hangolású e-LSD rendszert kapott: az elektronikus vezérlő egység a kerékszenzoroktól kapott adatok alapján pontosan meg tudja állapítani, ha az optimális tapadás érdekében bármely kerékre plusz forgatónyomatékot kell küldenie. Az e-LSD ennek köszönhetően ívmenetben, versenypályán, valamint kedvezőtlen útviszonyok mellett (pl. jégen vagy mély hóban) egyaránt javítva a vezethetőséget. A kifejezetten az IONIQ 5 N modellhez kifejlesztett e-LSD rendszer gyorsabban és pontosabban reagál, ami különösen fontos, hiszen az elektromos hajtásláncok kisebb késlekedéssel adják le forgatónyomatékukat, mint a belső égésű motorok.

Ezen túlmenően az IONIQ 5 N a különböző üzemmódokra optimalizált N Nyomatékelosztás funkciót is kínál, így a vezető saját maga dönthet az első és hátsó tengelyre jutó nyomatékszintről. Az N Nyomatékelosztás és az e-LSD összehangolva eltérő arányban képesek hajtóerőt juttatni mind a négy kerékre. A rendszert kifejezetten úgy tervezték, hogy villámgyorsan reagáljon a villanyautókra jellemző azonnali, egyenletes teljesítménykifejtésre – még olyan, szélsőségesen rossz tapadási viszonyok mellett is, mint amik Arjeplogban várnak az autókra.  

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!