Kívánatos koreai: Kia EV6 teszt

0

Mikor 2020 decemberében a Hyundai Motor Group bemutatta a közeljövő elektromos modelljeinek szánt padlólemezét, tudtam, hogy kiváló autók érkeznek hamarosan Dél-Koreából. Igazam is lett. Pár hónappal a bemutató után fel is fedte magát az IONIQ 5, majd rá egy hónappal a Kia is előállt a maga megoldásával, ami az EV6 nevet kapta.

Nagyot fordult a világ pár év alatt az elektromos autózásban. 2017-ben mikor ízlelgettem az elektromobilitást 24-36 kWh környéki akkus e-autókkal lehetett közlekedni, ami azért elő tudta hozni a hatótávparát sok esetben. Hosszú idő után újra van lehetőségem autókat is tesztelni a cikkek írása mellett, így kíváncsian vártam, hogy átvehessem egy EV6 kulcsait. Kipróbálva egy ízig-vérig mai elektromos autó tudását.

Az általam tesztelt modell egy Earth felszereltségű e228 RWD, vagyis hátsókerekes verzió volt, amibe az importőr elég sok extrát beleválogatott. Ennek a hatótávja a típus hazai extra-listája szerint 528 km, alapára pedig 22 890 000 Ft. Nem kevés pénz és ha megnézem az extrákat is, bizony komoly összeg egy ilyen EV6. Vajon megéri beruházni egy ilyen, 77,4 kWh névleges kapacitású elektromos autóba? Előre lelövöm a poént: ha van rá keret, akkor mindenképpen!

Egy ilyen méretű és értékű autót már nem második autónak vesznek az emberek és meg is szolgálja a bizalmat az E-GMP padlólemez. Hiszen a 3 méteres tengelytáv bizony csodás lábtereket biztosít és ahogyan az alábbi képek is mutatják, a hátsó sorban nagyon kényelmesen elfér 2 gyerekülés, talán egy magasító is elférne középen, ezt azonban nem volt módom kipróbálni. Ha már méretek, akkor az EV6 esetében 4680 mm hosszúsággal, 1880 mm szélességgel és 1550 mm magassággal találkozunk, míg a csomagtartó mérete 490 liter (lehajtott hátsó ülésekkel 1270 liter). Azt gondolom, ezek a számok kényelmesen hozzák azokat, amit egy családi autótól várhatunk.

A helykínálat után nézzük meg kicsit a technikát és a fogyasztást. Hiszen ez igazából az első, amire mindenki kíváncsi és mindenki ezt fogja úgyis megkérdezni tőlünk. Mivel ez a nagyobb akkus modell, így 77,4 kWh kapacitásról, 228 LE csúcsteljesítményről (350Nm) beszélhetünk, maximálisan 11 kW AC és 240 kW DC töltési teljesítmények mellett. Az autóhoz kapunk 230V-os EVSE-t is, vagyis hétköznapi nevén az „otthoni töltőt”. Ezen 6 és 12 A között állítgathatjuk az áramerősséget, így 1,3 és 2,6 kW közötti értéken tartva a kimenő teljesítményt. Saját tapasztalatom alapján ha este 6 felé feltesszük a gyári EVSE-vel tölteni az autót és reggel 7-ig rajta is marad, egy bő 40 %-os töltöttséget kapunk, amivel közel 200 km-t tudunk majd megtenni. Kapunk még Type2 kábelt is, mindkettőt a FRUNK-ban tudjuk tárolni, ezzel is helyet hagyva a csomagtartóban.

Az autó külsejéről nem mondanék véleményt, mert egy kinézet talán az egyik leginkább szubjektív dolog. Azonban amíg nálam volt a tesztautó, szinte mindenki megnézte magának. Az utastér szintén igen impozáns, a megemelt könyöklő és a rá telepített irányváltó, valamint funkciógombok igazán kényelmessé tették a napi használatot, nem beszélve a kicsit hibrid megoldásnak számító klímapanelről, amin bár vannak fizikai gombok, a nagy része egy érintőfelület. Azonban ezt nagyon rossz menet közben kezelni, egyfolytában le kell venni a szemünket az útról. De ez minden ilyen autóra igaz, ez nem a Kia EV6 sajátossága. A menü felépítése egyszerűen kitapasztalható és igen sokrétű testre szabást tesz lehetővé. A regeneratív fékezést egyszer kell csak beállítani, utána minden induláskor a beállított értéken marad. Természetesen van mód az Apple és Android saját autós rendszereinek használatára is. A vezető előtt lévő infók érthetőek, a kijelzések informatívak.

Rengeteg töltési mód várja az utasokat, elől USB A és C, valamint 2 darab szivargyújtó található. A hátsó ülések alatt egy 230V-os kimenet, valamint az első ülések támlájában USB C aljzatok kerültek kialakításra. Ha megvásároljuk a megfelelő adaptert, akkor az EV6 is támogatja a V2L, vagyis a vehicle-to-load szabványt, melynek lényege, hogy elektromos autónk egyfajta powerbank funkciót tud betölteni.

Végezetül jöjjön a fogyasztás, úgyis ez a lényeg. A nálam töltött napok alatt közel 700 km-t tudtam megtenni, nagyjából 40 százalék közúti (90-100 km/h sebesség mellett) és 60 százalék városi távon. A külső hőmérséklet átlagosan 10-19 fok volt és talán a beépített hőszivattyú segített hozzá a kedvező értékekhez, de tényleg közel 500 kilométert el lehet menni egy teljes töltöttséggel. Az átlagfogyasztás 15 kWh/100 km lett, amit nyilván megdobott volna az autópályás suhanás. Lakott területeken nagyjából 10-11 kWh-val beérte az autó 100 km-re vetítve. Az igazsághoz még hozzátartozik, hogy végig ECO módban használtam az autót, de még így is bőven dinamikus vezetést tudtam hozni és egy padlógáz esetén még ECO-ban is könnyedén kielőzhető 3-4 autó egyszerre kényelmesen, villámgyorsan.

Összességében kiváló elektromos autónak mondhatom az EV6-ot és méretei révén családi autónak is remekül beválik. A régebbi beidegződések, hogy egyfolytában az akku töltöttségét bámuljuk, megszűnik ebben az e-autóban (is). Mindenképpen nézzük meg és próbáljuk ki vásárlás előtt, de szerintem élőben mindenkit meg fog győzni a típus.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!