Csak elektromos Aston Martin modellek készülnek 2025-től

2

2025-től az Aston Martin csak tisztán elektromos modelleket fog gyártani az Egyesült Királyságbeli üzemeiben. A Brit márka egy elektromos hobbiterepjáró összeszerelését fogja megkezdeni a Walesi St Athan-i gyárában, és egy tisztán elektromos sportmodell fog készülni az angliai Gaydonban.

Mindezt Lawrence Stroll nyilatkozta a Financial Times magazinnak, aki 2020 elején a vállalat gazdasági mentőprogramját vezette. Az Aston Martin lassan, 2025-ig kizárólag hibrid modellekkel tervez nyitni az elektromos autózás felé, ez év végére várható a hibrid DBX, más hibrid modellek pedig 2023-tól. Ennek ellenére a cég St. Athan területén található üzeme mindig is arra volt hivatott, hogy az elektromobilitás otthonává váljon, ha hihetünk a 2019-es híreknek.

Egyedül az átállás sebessége változik az Aston Martinnál. Amikor beszámoltak Stroll alkalmazásáról, a márka azt is bejelentette, hogy elhalasztják az amúgy teljesen elkészült Rapide-E piacra dobását, és a 2018-ban bemutatott Lagonda elektromos almárka elindulása is legkorábban 2025-ben várható az eredetileg tervezett 2022 helyett. A mostani Financial Times cikkben Stroll nem említette a Lagondát, így az is elképzelhető, hogy a jövőben az elektromos modellek is Aston Martin logóval érkeznek.

A két autó várható megjelenésének időpontja alátámasztja az Aston Martin korábbi kijelentéseit, miszerint a cég 2025-ig kizárólag hibrid modellekkel teszi be a lábát az elektromos autók piacára. A vállalat már 2020 márciusában megerősítette egy középmotoros padlólemez érkezését egy benzines, V6 elrendezésű motorral szerelve, amit eleve a hibrid meghajtás befogadásához terveztek. Ahogyan Stroll nyilatkozta a Financial Times-nak, a St. Athans üzemében gyártott DBX hobbiterepjáró hibrid változata még az év vége előtt megérkezhet. A technológiai részletekről keveset tudunk, de támaszkodhatnak a Mercedes-Benz és a márka kapcsolatára.

2020 októberében a Mercedes-Benz bejelentette, hogy jelentősen növeli tulajdonrészét az Aston Martin-ban, és hogy el fogja látni a Briteket Elektromos és hibrid hajtásláncokkal. A német autógyártó azóta felgyorsította a saját átállási folyamatát, és legkésőbb 2039-ig ki szeretné vezetni a belső égésű motorral szerelt járműveit a piacról.

Az Aston Martin az új gyártási tervével azonban elmozdulna a márka 20 százalékát birtokló partnertől. Stroll az interjúban mégis dicsérte az együttműködést: „A Mercedes-sel való együttműködésünknek köszönhetően hatalmas előnnyel rendelkezünk a versenytársainkkal szemben.” A Daimlernél egyelőre csak kísérleteznek az akkucella előállítással, de nemrég növelték befektetéseiket a Stuttgart melletti üzemükben, ahol a következő években akár akkucellákat is előállíthatnak.

A Britek 2030-ig tervezik kivezetni a nem hibrid belsőégésű motorokkal szerelt modelljeiket, de Stroll elmondása szerint a következő évtizedben is folytatják a tradicionális motorok előállítását.

Hogy ezek ellenére miért is gondolja, hogy Az Aston Martin az élen jár a vetélytársakkal szemben? A jelenleg ismert információk szerint a Ferrari nem tervezi akkumulátorral szerelt modellek gyártását a következő évtizedig, bár leleplezték a Stardale hibridet, és a McLaren is hasonló cipőben jár. Ők sem jelentkeznek a közeljövőben elektromos autóval, de nemrég mutatták be az Artura névre keresztelt autót, ami szintén egy gyártásra szánt hibrid. A VW konszernhez tartozó Lamborghini sem rendelkezik még konkrét ütemtervvel, egyedül a szintén a VW csoporthoz tartozó Bentley szeretné útjára indítani az első elektromos modelljét 2025 környékén, és leállítani a hagyományos motorokkal szerelt modellek árusítását 2030-tól.