Az elektromos autók forgalomba helyezésével csökken a lokális környezetszennyezés, használat közben nincs károsanyag-kibocsátás szemben a dízel és a benzines járművekkel. Ha pedig teljesen megújuló energiával töltjük az e-autónkat akkor közvetett káros-anyag kibocsájtásról sem beszélhetünk. Ezen kívül számtalan előnye van egy zöld alapszínnel ellátott elektromos autónak, amiket megtaláltok a “Zöld rendszám és előnyei” menüpontunkban.

  • A környezetszennyezésen kívül nincs zaj- és rezgéskárosítás amik károsítják az épületeket, műtárgyakat és egyéb létesítményeket.
  • Egy elektromos autó a hagyományoshoz képest csekély karbantartást igényel, olcsóbb a szervízelése is, mivel jelentősen kevesebb alkatrésszel van szerelve.

A hajtáslánca jóval egyszerűbb, nincs kipufogó rendszer, önindító, váltó, kettős-tömegű, turbó és sok egyéb alkatrész. Nem kell olajcsere, mivel a fék olajon kívül ezekben az autókban nincs más olaj. Folyadékból is csak egy ablakmosó- és hűtő/fűtő folyadék található ezekben az autókban. A fékbetétek és tárcsák kopása is elenyésző, hiszen lassuláskor regeneratív fékezést alkalmazhatunk, azaz a mozgási energiát villamos energiává alakítja át az elektromos motor. Sok esetben nem is kell használnunk a féket, elég csak a forgalom ritmusára figyelnünk és fékezés helyett a gázpedálról időben leemelve a lábunkat lassulni. Ebben az esetben pedig energiát nyerhetünk amivel nő a hatótávolságunk.

  • A nyomatékos elektromos motornak köszönhetően dinamikus gyorsulást eredményez álló helyzetből is egy e-autó. Nincs sebességváltás. A súlypont alacsony, köszönhetően a padlóba épített akkumulátoroknak, így az autó lényegesen stabilabb.
  • Egy kisebb méretű elektromos autó akkumulátora 30-40 kWh kapacitású, ami a jelenlegi villamos energia árak mellett 1200 – 1600 forint körüli összegből feltölthetjük, ami 150-250 km távolság megtételére elegendő. Azaz kb. harmadannyiba kerül az utazásunk e-autóval mint egy belső égésű modellel.

Az e-autózás jelenleg még tudatosabb közlekedést igényel, de szerencsére gyorsan megtanulható. Úti célunk eléréséhez bizonyos szokásokat ki kell alakítani, ilyenek például, ha hosszabb útra indulunk akkor tervezzük meg tudatosan az utunkat. Az elektromos autók hatótávolsága korlátozott tartományban mozog, a legtöbb elérhető árú elektromos autó típustól és vezetési szokástól függően körülbelül 100-300 kilométert képes megtenni, ezután újra fel kell tölteni az akkumulátort. Ez ami elrettent egy vásárlót, de átlag ember napi 30-70 kilométert tesz meg. Ha pedig hosszabb útra indul akkor beiktatható egy kis pihető, mialatt az autó feltölt. Érdemes számításba venni, hogy amíg a benzines autó megtankolása csupán pár percig tart, addig egy elektromos autó feltöltése típustól, illetve a töltő fajtájától függően akár több órát is igénybe vehet. Azonban az országban egyre több helyen elérhető villámtöltők már képesek 20-30 perc alatt 80%-ig feltölteni az akkukat ha az autóval kompatibilis. Szerencsére a legtöbb elektromos autóban olyan navigáció található ami megmutatja a töltőállomásokat. Ezen kívül léteznek olyan okostelefon alkalmazások is, amelyek a legközelebbi töltőhöz navigálnak minket.

Az autóban használt tartozékok, extrák használata, mint például a klíma, fűtés, ülésfűtés és egyéb szériák csökkenthetik valamelyest a hatótávolságot, így nagyon extrém hidegben jóval csökkenhet a hatótáv. De, ha indulás előtt felfűtjük az utasteret amíg a hálózati töltőre van dugva az autó akkor elindulás után már nem az akkumulátorból kell a fűtéshez szükséges energiát kinyernie az autónak. Ezzel a megoldássa gazdaságosabban indulhatunk a téli hidegben. Ugyan ezt megtehetjük nyáron a nagy melegben is, pont fordítva. A legtöbb mai autóhoz tartozik valamilyen mobil applikáció, amivel el tudjuk indítani a fűtést illetve a hűtést.

Vásárláskor részesítsük előnyben a nagyobb hatótávval rendelkező autókat, aminek nagyobb kapacitású az akkumulátora is. Az akkumulátor energiatároló képességét kWh-ban szokták a gyártók megadni, azaz minél nagyobb ez a szám annál több energiát tud tárolni az akkumulátor és nagyobb lesz a hatótávunk is.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Budapesten már több tucat nyilvános töltőállomás elérhető, ezek száma folyamatosan bővül. Egyelőre még ingyenesek a köztéri töltők, de akadnak olyan cégek, vendéglátó egységek akik valamilyen szolgáltatással (kávé, ebéd) egybekötve kínálja a töltési lehetőséget. A MOL pedig 2018. augusztus 1. elindította fizetős szolgáltatását a MOL Plugee-t, amiről ide kattintva lehet többet megtudni“Töltő pontok” menüpontunk alatt ki lehet keresni az közelünkben található összes töltőt. Léteznek már olyan mobil alkalmazások is melyek segítségével könnyed tájékoztatást kapunk arról, hogy a tervezett útvonalunkon milyen töltési lehetőségekre számíthatunk. Egyszerű tervezéssel a hosszabb utak is kényelmesen megtehetők. Nyilvános elektromos autó töltők használata Magyarországon címmel pedig összeszedtük a legfontosabb és legnagyobb magyar töltőhálózatokat. Továbbá a rövidtávú tervek alapján az ország összes nagyobb városában telepítésre kerülnek töltőkutak, valamit az autópályák és a főútvonalak mentén 60-70 kilométerenként villámtöltők kerülnek majd kihelyezésre. A legnagyobb magyar töltőhálózatot pedig az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. üzemelteti szerte az országban. Az e-Mobi működő töltők pontos listáját és további érdekességeket ide kattintva lehet olvasni. A jövőbeni tervezett e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. töltőoszlopai pedig az e-mobi.hu töltő oldalán található meg. Ha pedig még nem ismered az e-autók töltő típusait akkor ajánljuk az oldalunkon található nagyszerű leírást “Amit az elektromos autók töltőiről tudni kell!” címmel.

Ha pedig további kérdésed lenne akkor írd meg nekünk az “admin@e-cars.hu” címre!