Már 2039 előtt kivezetheti a belsőégésű motorokat a Daimler

0

Markus Schäfer, a Daimler igazgatósági tagjának nyilatkozatai megerősíthetik a pletykákat, miszerint a Daimler jóval a tervezett 2039-es dátum előtt kivezetheti a belső égésű motorokkal szerelt autók gyártását. Schäfer azonban nem nevezett meg új céldátumot.

Markus Schäfer, aki a Mercedes-Benz igazgatóságában a fejlesztésért és a napi üzleti ügyekért felelős vezető, nyilatkozott a német Handelsblatt kiadványnak. Elmondta, szerinte mindenkinek fel kell ismernie, hogy a járműipar átalakulása az elektromos hajtások felé sokkal gyorsabban történik, mint azt korábban feltételezték. „Mindenesetre mi egy korábbi átállásra készülünk” mondta, majd hozzátette, hogy ”a termékeinket tekintve a közeljövőben már semmilyen racionális ok nem marad a belső égésű motorok választására.” Épp a múlt hónapban jelentették be, hogy a Daimler személy- és kistehereutó részlegét, illetve a teherautó és busz részlegét szétválasztják, hogy azok külön társaságot alkothassanak, és a Daimler Truck AG a tőzsdén külön jegyzett vállalat lehessen. Mostanáig a 2039-es év volt a kitűzött cél a nulla energiakibocsátású új járműpaletta létrehozásához.

Schäfer meggyőződése, hogy a közelgő megjelenésű Euro 7 norma szigorúságától függ az átállási folyamat gyorsasága. Az uniós bizottság az év végéig ígérte a norma tervezetének bemutatását „Attól függően, hogy milyen megszorításokat fognak alkalmazni, a belsőégésű motorokkal szerelt autók kilátásai drámaian megváltozhatnak. Egy olyan forgatókönyv is elképzelhető, melyben szinte lehetetlenné válik majd a hagyományos autók 2025 utáni regisztrációja.” Fejtette ki véleményét Schäfer

Az autógyártók jövőképét, fejlesztéseit és gyártástervezését nyilvánvalóan befolyásolják ezek a kikötések. A Daimler előző pénteken megmutatta, hogy ez mit is jelent: új e-kampuszt létesítenek a stuttgart-untertürkheim-i központjukban, miközben a főtengelygyártást a lengyelországi Jawor városba költöztetik. Az üzem más részein, ahol eddig belsőégésű motorok alkatrészeit, sebességváltókat és tengelyeket gyártottak, fokozatosan akkumulátoros rendszerek és az elektromos hajtáslánc gyártósorait fogják kiépíteni. 2024-re a Daimler teljes mértékben saját gyártású elektromos hajtásláncokat szeretne használni, míg most még másoktól vásárolja azt. A pénteken bejelentett gyártókapacitás kétszerese a korábbi terveknek.

Az e-kampusz bejelentésekor a Daimler nem tisztázta, hogy tervezik-e még új belsőégésű motorok fejlesztését, csak annyit mondtak, hogy hogy a globális termelési hálózat rugalmasságára fognak támaszkodni. Schäfer most azonban elárulta, hogy a 2016-ban útjára indított „FAME” motorcsalád fejlesztését a legutóbb bejelentett négy motorral lezárták, azok további fejlesztésére nem különítettek el több pénzt. „Ez azt jelenti, hogy a beruházások nagy része most már valóban az elektromobilitás irányába terelődhet” tette hozzá.

Noha a fejlesztési igazgató nem számol a belsőégésű motorok rövid időn belüli kivezetésével, azt gondolja, hogy a motorválaszték jelentősen, „2025-ig 40 százalékkal. 2030-ra 70 százalékkal” csökkeni fog, de hozzátette, hogy „A változás jóval gyorsabban is bekövetkezhet.”

E vélemény, és a pénteken bejelentett lítium-ion akkucellák kísérleti gyártása ellenére Schäfer továbbra is visszautasítja a Daimler Üzemi Tanácsának az akkumulátorcellák tömeggyártásával kapcsolatos követelését: „Számunkra még nem nyitott a lehetőség, hogy beindítsuk az akkumulátorcellák nagy mennyiségű gyártását, mert a jövő legjobb akkumulátortcehnológiájának versenye még túlságosan nyitott.” A Daimler valóban elkezdte próbálgatni az akkumulátortechnológia lehetőségeit a Stuttgart melletti kísérleti üzemében, „De úgy gondolom, most még túl korai lenne hatalmas beruházásokat indítani a nagyüzemi gyártás érdekében.” Mondta Schäfer.

Schäfer cáfolta a februárban felbukkant spekulációkat, miszerint a vállalat által előállított cellák minősége gyenge lenne, mondván, hogy a Farasis „innovatív és nagy teljesítményű akkumulátor cellákat” állít elő. Ugyanakkor arra utalt, hogy a Farasis által tervezett cellagyár építése elcsúszhat: „Egy ilyen fiatal vállalatként a Farasisnak több értelme van előbb a gyártási folyamat iparosítására összpontosítani.” A Farasis jelenleg csak Kínában termel, de a csoport továbbra is biztosítva érzi az akkucella ellátását, különösen azért, mert a vállalat együttműködik a két dél-koreai LG Chem és SKI Innovation akkugyárral is.