Publikus elektromos autó töltőhasználat Magyarországon

0

Két éve írtunk először a hazánkban lévő írott és íratlan töltőhasználati szabályokról. 2018 augusztusa óta azonban számtalan dolog történt elektromos autós fronton, hatalmas örömünkre több új szolgáltatóval bővült a paletta, búcsút kellett azonban vennünk az úgy imádott ingyenes töltéstől, legalábbis többségében. A következő áttekintő írásomban a különböző töltőmegosztók oszlopainak használatáról lesz szó, próbálok azokra az információkra fókuszálni, melyeket átfutva bárki – legyen szó friss e-autósról, vagy rutinos elektronfogyasztóról – kérdőjelek nélkül meri igénybe venni bármely említett vállalat töltőpontjait.

  • MOL Plugee

Július elsejével a Magyar Olaj kútjaira telepített (ha érdekel egy ilyen telepítés, nézd meg itt) elektromos autó töltők is követték a trendet, a társaság ugyanis elindította saját telefonos alkalmazását, a MOL Plugee-t. Miután telepítettük kütyünkre, regisztrálnunk kell az appban. Ez ugyan úgy történik, mint az összes többi szolgáltató esetében, megadunk egy bankkártyát, a számlázási adatainkat, és már tölthetünk is. Ezt a lépést érdemes a telepítéskor megejtenünk, ugyanis néhány értékes percet elvehet tőlünk, melyek alatt akár már tölthetnénk is. Az alkalmazáson belül egyből a legközelebbi Plugee helyszínt dobja fel az applikáció, ami egy nagyszerű lépés. Ha nincsen alkalmazásunk, vagy nincs okostelefonunk akkor sem kell kétségbe esnünk, a benzinkúton dolgozó személyzet segítségével bármilyen előkészület nélkül is tudunk hatótávhoz jutni. Díja függ a töltő típusától, a tartózkodási időtől, és persze az autónk fogadó kapacitásától.

Magyarországon jelenleg 38 MOL-töltőállomáson található Plugee töltő, valamint 6 további helyszínen B2B együttműködés keretében is a MOL telepítette és működteti a töltőket. Ilyenek például a Tesco budaörsi áruházának parkolójában vagy Esztergom utcáin található elektromos töltők. A MOL Plugee töltőket meglehetősen frekventált helyre telepítették a MOL szakemberei, ami dícséretes! A töltők pontos helye a weboldalon, vagy az applikációban elérhető!

A MOL Plugee legnagyobb előnye a fogyasztás (kWh) alapú fizetési megoldás, és ezentúl – a továbbra is választható fix töltési díj mellett – az applikáció révén a felvett energia mennyiségétől (Ft/kWh), a töltőtípustól (AC/DC), valamint kisebb részben a töltés időtartamától (Ft/perc) függően alakulnak a díjak.

Az applikáción vagy a weben keresztül töltő regisztrált felhasználók 2020. szeptember 1-ig egységesen 99 Ft/kWh-ért használhatják bármelyik Plugee elektromos töltőt. Szeptember 1-től pedig a következőképpen alakulnak az árak:

  • Mobiliti

Az NKM Mobilitás Kft. 2017-ben indította el e-mobilitás üzletágát, majd 2018 eleje óta folyamatosan telepíti közcélú elektromos töltőállomásait. A közelmúltban több önkormányzattal és számos piaci partnerrel kötött megállapodás értelmében például a Decathlon, Auchan és Spar áruházak parkolóiban, illetve Shell töltőállomásokon telepített töltőkkel bővítette hálózatát, így már 187 gyorstöltő, valamint 59 villámtöltő áll az ügyfelek rendelkezésére. Az e-Mobi Nonprofit Kft. 2019 év végén történt felvásárlásának eredményeként a Mobiliti szolgáltatási körébe tartozó töltőhelyek száma mára 553-ra nőtt, így a cég jelenleg Magyarország legnagyobb e-töltő-infrastruktúráját mondhatja magáénak. A még folyamatban lévő tranzakciók befejezésével pedig már az országban telepített töltők csaknem 50 százaléka tartozik a Mobiliti hálózatához.

2020. május 1-jével bevezette a vállalat a díjszabásos rendszert, melynek értelmében – attól függően, hogy milyen oszlopot használunk – térítés ellenében lehet csak tölteni ezeken a pontokon. Elkészült a közös applikáció is, melyet Mobiliti néven bárki letölthet okoseszközére, legyen az iOS vagy Android rendszerű.

Két hónapos sikeres tesztidőszak lezárását követően 2020. július 6-tól az NKM Mobilitás Kft. bevezette azokat a díjcsomagokat, amelyek a Mobiliti hálózatához csatlakozott jelenleg közel 20 000 ügyfél részére az egyedi töltési szokásokra szabott mértékű kedvezményt biztosítanak. Azok számára például, akik otthon nem tudják tölteni az autójukat, kedvező éjszakai töltési díjcsomag áll rendelkezésre.

Az appban szerepel az összes magyarországi töltőpont (nem csak a Mobilitisek), melyek aktuális igénybevételi állapotát is meg tudjuk tekinteni továbbá az alkalmazásból könnyedén indíthatunk töltést is. Ennek menete:

  • kikeressük a töltőt, melyre megérkeztünk
  • kiválasztjuk a használni kívánt csatlakozót (ha AC-n töltünk, a saját Type 2-es kábelünket kell csatlakoztatnunk az oszlopba és az autóba is, DC-n adott a csatlakozó)
  • megnyomjuk a Töltés indítása panelt az alkalmazásban, és ha minden jól csináltunk, már megy is a töltés.

Van egy másik lehetőség is, de ehhez szintén az alkalmazásra van szükségünk. Regisztráció után igényelhetünk ugyanis RFID fizikai ügyfélkulcsot, melyből az elsőt ingyen ki is postázza nekünk a Mobiliti. Ha rendelkezünk ilyennel, az alkalmazás nélkül, csupán érintéssel is tudunk töltést indítani, illetve leállítani. Hasznos kütyü, érdemes beszerezni!

  • driveE.ON az ALDI-ban

„Az E.ON csoport egész Európában jelentős erőfeszítéseket tesz a környezettudatos technológiák, így az e-mobilitás elterjedésének támogatásáért.” – írja honlapján az E.ON.

Egyértelmű tehát, hogy hisznek az elektromobilitásban, és ezt kellően ki is fejezik. Miután 2018-ban bejelentették, hogy 123 ALDI parkolójába telepítenek elektromos autós töltőoszlopokat, idén áprilisban útjára indították saját applikációjukat is, melyről mi is részletesen beszámoltunk.

Az app használata hasonló a Mobiliti alkalmazáshoz, itt is látjuk a töltők foglaltságát, a térképen tudunk tájékozódni az oszlopok lokalizációjáról, illetve az üzemképesség is fel van tüntetve. Van azonban az E.ON töltőinek egy hazánkban egyedülálló előnye: fél órával az érkezés előtt lefoglalható a töltő az okostelefonunkra telepített drivE.ON-on appon keresztül. Sőt, anonim chat funkcióval is bővült legutóbbi frissítés után a driveE.ON. Ez a funkció olyan biztonságot tud adni szűkös helyzetekben, ami minden pénzt megérne az e-autósoknak, viszont a töltés – a számtalan hasznos funkció ellenére – továbbra is ingyenes maradt. Egyelőre!

  • eCharge+

Az eCharge+ applikáció elengedhetetlen az ország egyik legnagyobb és legrégebbi, többnyire 22 kW-os AC töltőket üzemeltető ELMŰ-ÉMÁSZ töltők igénybevételéhez. A töltés az alkalmazáson belüli regisztrációt követően indítható és leállítható, valamint a töltőoszlopok foglaltságát is láthatjuk,  az Innogy anyavállalathoz tartozó töltők esetében is.

Az alapfunkciókon túlmenően az eCharge+ különösebb egyedi funkciót nem nyújt a felhasználók számára. Az eCharge+ letölthető Androidot és iOS-t futtató okostelefonokra is.

A töltők többségén 99 ft/kWh árazást szabott meg az ELMŰ-ÉMÁSZ, azonban találni még az ország nagy részén ingyenes 22 kW-os AC töltőt

  • Tesla

Mint mindenben az elektromos autózás világában, a töltés megszervezésében is élen jár a Tesla. Supercharger-hálózatukkal, melyben már több, mint 2000 töltőpont benne foglaltatik, lassan az egész világ beautózható egy Teslával és a saját Supercharger hálózatával.

Ma Magyarországon minden Tesla ingyenesen tölthet a saját Supercharger töltőjén.

  • Győr – 4 állás
  • Törökbálint – 8 állás
  • Sormás – 4 állás
  • Fót – 8 állás
  • Miskolc – 2 állás
  • Debrecen – 2 állás
  • Szeged – 2 állás

Továbbá a környező országokban sem vészes az árazás, ami kWh alapú!

  • Ausztia: € 0.28 per kWh
  • Németország: € 0.33 per kWh
  • Horvátország: HRK 1.69 per kWh
  • Olaszország: € 0.30 per kWh
  • Szlovénia: € 0.26 per kWh
  • Szlovákia: € 0.25 per kWh
  • Ionity

Az Ionity egy német autógyártókból álló konzorcium, melynek célja, hogy gyorstöltő-hálózatot építsen Európa főbb útvonalaira. A projekt megvalósításában a BMW Csoport, Daimler AG, Volkswagen Csoport és a Ford vesz részt. Legnagyobb előnyük ezeknek az oszlopoknak, hogy extragyorsan, 350 kW-al tudják nyomni a delejt óránként az e-autónkba, ahhoz viszont olyan autó is kell (jelenleg nem létezik ilyen teljesítmény felvételére képes sorozatgyártott elektromos autó). Magyarországon 4 helyszínen 16 töltőoszlop áll a közönség rendelkezésére, a használatért pedig kWh-ként 280 forintot kell kifizetnünk. Továbbá 27.000 forintot zárolnak mindig a kártyánkon, amit a töltés végeztével felszabadítanak a felvett mennyiség levonásával.

Az úgynevezett MSP (Mobility Service Providers) tulajdonosok – Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service, Volkswagen WeCharge és a többi konszern autó tulajdonos ennél jóval kedvezőbb áron tölthetnek az IONITY töltőin. Itt azonban egy 5800 forintos havidíjas tarifát minden esetben ki kell fizetni, ezen felül pedig 0,33 EUR/kWh, azaz nagyjából 94 Ft/kWh-ért tölthetnek az európai e-autó modellek tulajdonosai.

A töltés az Ionity saját alkalmazásából indítható. A regisztráció során meg kell adnunk egy bankkártyánk adatait, ezt követően pedig mindössze 7 – egymás után gyorsan következő –kattintásra van szükségünk a töltés indításához.

Nem bonyolult, sőt, jól megkonstruált töltőhálózat, felhasználóbarát applikációval, mégsem tartozik a népszerű töltők közé. Az ok pedig az árazás, ugyanis a 350 kW kihasználhatatlanul sok, a 280 forint/kWh viszont szörnyen drága. Egy átlagos hatótávú (kb. 350 km) e-autó 60-65 kWh-ás akkuját 50 euróból feltölteni drágább autózást jelent, mint ha belső égésű motor hajtotta járgánnyal közlekednénk.

  • Lidl eCharge

Telepítve a fent említett applikációt, a belépéskor egy térképet láthatunk, melyen zöld és szürke pontok tömkelege váltakozik. A zöldek a már használható, Lidl-parkolókban elhelyezett elektromos autó-töltők, míg a szürkék a várható, de jelenleg még telepítés alatt lévő társaik. Összesen 106 helyszínen tudunk majd tölteni, ha az összes oszlop munkába áll.

Az indítás rendkívül egyszerű:

  • a MOL-hoz hasonlóan itt is egy QR-kódot kell keresnünk
  • ez alapján beazonosítja az alkalmazás a helyszínünket, és az adott oszlopon el is indítja a töltést, melynek díja jelenleg ingyenes. Azonban érdemes megjegyezni, hogy 30 perc után a töltés leáll!

A felhasználók tapasztalatai szerint a teljes átállás még nem történt meg, vannak továbbra is olyan oszlopok, melyeken automatikusan elindul a töltés, ha csatlakoztatjuk az autót, ez azonban nem meglepő, hiszen július 13-án kerültek fel az appok az áruházakba.

  • Polyfazer – Penny

Idéntől a Penny üzletekhez telepített töltők elindításához szükséges a Polyfazer alkalmazás. A töltők állapota távolról is ellenőrizhető, továbbá az E.ON megoldásához hasonlóan alkalmazáson belül lehet üzenetet küldeni a töltőt éppen használóknak. 

Az alkalmazás minimális információkat jeleníti meg a felhasználó számára, ám rendkívül praktikus és hasznos módon. Rendkívül hasznosnak bizonyul, hogy a fejlesztők egy külön menüpontot szántak a legközelebbi töltőállomás megjelenítésére, amihez rögtön indíthatunk navigációt is. A Polyfazer megtalálható a Google Play és App Store áruházakban is.

Egyelőre ingyenes a Penny üzleteknél a töltés (30 perc után automatikusan lekapcsol a töltés)!

A legfontosabb, legtöbb helyszínnel rendelkező megosztókat számba véve azt hiszem, nem lehetünk elégedetlenek. Igen, le kell töltenünk 6-8 különböző alkalmazást, ami kissé összezavarhatja a friss e-autózókat, azonban a gyakorlatban ezek koordinálása koránt sem annyira macerás. A gyors regisztrációk után már pillanatok alatt tudunk tölteni, az alkalmazások nagyfokú hasonlósága pedig tovább könnyíti a dolgunkat. Persze, jobb lenne egy közös színtér, hiszen mondhatják az ellenlábasok, hogy „tankoláshoz sem kell minden kúton külön alkalmazás”, de ezért a kis kellemetlenségért cserébe ma már hazánkban közel 1000 helyszínen tölthetjük elektromos gépeinket, és még mindig akadnak térítésmentes pontok is. Ha pedig valaki vállalkozna egy egységesített applikáció megalkotására, a Volteum-os csapat fantasztikus, hiánypótló alkalmazása után már tényleg minden rendelkezésére állna a magyar e-autós közösségnek a kényelmes, gondtalan közlekedéshez.

Rozsa Arpad
“Orvostanhallgatóként az egészség védelme mindennapjaim szerves részét képezi. A nyomaték és a hangtalan közlekedés mellett így kifejezetten fontosnak tartom, hogy ne szennyezzük azt a környezetet, melyben mindennapjainkat éljük.”