Hirdetés

Mindig van abban valami, ha egy márka munkaórák és dollárok millióit öli fejlesztésbe, majd azt kész bérbe adni olyanoknak, akik nem kívánnak, vagy éppen nem tudnak a fejlesztésre ennyit áldozni. A licenc tehát egy WIN-WIN szituáció tud lenni, ha jól szabja meg a feltételeket az adott márka és a tudást bérbe vevő.

Az autóiparban, azon belül az elektromos autók területén sem ismeretlen a fent leírt folyamat. Itt különösen magas számokkal lehet dobálózni, ha fejlesztésről van szó. Tudja ezt nagyon jól például a Volkswagen is, akik már lassan egy éve bejelentették, hogy készek licenc alapján más autómárkáknak bérbe adni a MEB platform (Modularer Elektrifizierungsbaukasten) minden hozzávalóját, amire így a bérbe vevő autógyártónak már csak a maga felépítményét kell megálmodnia, majd minden legyártott darab után fizetni a licencdíjat! A MEB padlólemez bérlői között van már az e.GO, a Ford, vagy az épp legutóbb befutott Fisker.

Elon Musk Twitter bejegyzése alapján pedig a Tesla is erre az útra lépne, tehát mindazokat a fejlesztéseket, amiket eddig csiszolgattak (szoftver, akkumulátor-technológia, hajtáslánc), most bárki felhasználhatja a saját autóihoz, persze nyilván nem ingyen:

Hirdetés

Akik jobban érdeklődnek a Tesla iránt, biztosan most azt gondolják, hogy de hát Elon Musk már 2014-ben is kijelentette, hogy szabadalmait bárki átveheti pereskedés nélkül, amennyiben azt „jó szándékkal” kívánja felhasználni. Mivel vélhetően ez a kijelentés (“in good faith”) több aspektusból is értelmezhető, eddig nem nagyon merte senki felhasználni ezeket a szabadalmakat. Pedig a Tesla már több ízben is adott kölcsön technológiát a Toyotának és a Daimlernek, cserébe a két cég jelentős mennyiségű Tesla részvényt vásárolt, így mentve meg gyakorlatilag a céget az anyagi csődtől. Ezen együttműködés eredménye többek között a Mercedes-Benz B 250e típus megszületése, aminek lemezei alatt jelentős mennyiségű Tesla logós alkatrész található!

Balszerencséjükre, mindkét vállalat 2015 környékén befejezte az együttműködési programot és a részvényeiket is eladták, a mai árfolyamhoz képest jelentős bukással.

Egyetlen autógyártó van eddig, akik beismerték, hogy felhasználták a Tesla technológiáját, ők a kínai Xpeng Motors, de mint később kiderült, ők kicsit tovább is mentek és egy volt Tesla alkalmazotton keresztül a komplett Autopilot forráskódot is „kölcsön vették”.

Hirdetés