Nagy löketet kaphat az elektromos teherszállítás Kaliforniában, egy zéró károsanyag kibocsátást támogató programnak hála. 

Hirdetés

Kalifornia állam a napokban elfogadott egy új törvényt, amely keretében megemelik az elektromos kamionok támogatására szánt összeget, aminek a célja felgyorsítani a járművek gyártását és forgalomba bocsájtását.

A kamionok teszik ki a nehézárú szállítás egy igen komoly részét, ezzel jelentősen szennyezve a környezetet. Ez különösen igaz Kaliforniában, ahol ezek a járművek felelősek 70 százalékban a szmog kialakulásért, valamint 80 százalékban a szennyezett levegő miatt kialakuló daganatos megbetegedésekért. Érdekes adat, hogy a Kaliforniában regisztrált 30 millió jármű közül mindösszesen 2 millió kamion.

A helyzetre reagálva a California Air Resource Board (CARB) hivatalosan is előállt egy úgynevezett “tiszta-kamion” standarddal. A CARB vezérigazgatója, Mary D. Nichols elmondása szerint:

“Évtizedeken keresztül megfigyelhettük, hogy az elektromos gépjárművek károsanyag kibocsájtása az elektromos autók megjelenésének hála folyamatosan csökken. A hagyományos meghajtású járművek, a kamionok és tehergépkocsik a gazdaság alappillérei és szerintünk a levegőszennyezettség csökkentésének leküzdésében a megoldás részeseinek kell lenniük. Az idő elérkezett, a technológia pedig rendelkezésünkre áll, hogy elektromos meghajtással lássuk el a nagy teherszállítású járműveket is.”

A CRAB-nek régebben már volt egy hasonló programja, a ZEV, aminek keretében az elektromos meghajtású személygépjárműveket támogatták. Ennek eredménye az lett, hogy mára az Egyesült Államokban Kaliforniában van majdnem a legtöbb elektromos autó.

A “tiszta kamion” program kötelezné a gyártókat, hogy bizonyos százalékban, valamint egy felmenő rendszerben káros anyag kibocsátás mentes formában gyártsák le járműveiket. Ez vonatkozna a kisteherautóktól kezdve egészen a kamionokig és minden nagyobb teherszállító járműre. A program 2024-ben indulna. 

Bizonyos számítások és becslések szerint 2035-re így 300 000 elektromos kamion jelenne meg az utakon Kaliforniában, és 2045-re a cél az, hogy minden kamion káros anyag kibocsájtástól mentes legyen. 

Az biztos, hogy ez egy remek megoldás annak érdekében, hogy csökkenjen a levegő szennyezettsége. A technológiai is rohamosan halad, egyre hosszabb hatótávolságú akkumulátorok, valamint az alacsony költségű fenttartás mellett nem is biztos, hogy szükség lesz az új szabályokra ahhoz, hogy az emberek inkább az elektromos meghajtás mellett döntsenek.