Legyünk tökösek és mondjuk ki: a hazai publikus e-autó töltőhálózat manapság nem sokat ér! Van, de lényegében nincs.
Oké, vannak 50 kW-os gyorstöltők, de ezek többsége 40-45 kW-tal képes csak tölteni (ha működik), úgyhogy most ezeket inkább felejtsük el. Meg úgyis aranyárban mérik ezeket vagy értelmetlen perc alapon számláznak az üzemeltetők.
Esetemben nem is kell messze mennem. Székesfehérváron jelenleg EGY darab 50 kW-nál nagyobb töltő található. Az itt található 75 kW-os töltőt a TEA. üzemelteti. Amit köszönök, hisz ha nagyon szorítanak az elektronok és valahova baromira sietnem kell akkor oda megyek tölteni. Már ha szabad.
Veszprém, ami idén Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa – KETTŐ darab 50 kW-os gyorstöltővel büszkélkedhet. Egyik egy benzinkúton míg a másik az Aldi parkolójában található. Balatonfüreden EGY darab 50 kW-os gyorstöltő található a város szélén, ahol szezonon kívül, vagy rossz időben csak ülni lehet a kocsiban és malmozni. Ez csak kettő a sok közül. Balaton-felvidéken nem is találni máshol DC töltőt, csak Keszthelyen. A keleti országrészt pedig inkább meg sem említem, mert sírni tudnék, ha rá gondolok.
A történetem egyszerű amiért ezen sorokat írom. Március elejét írtuk mikor Budapestről hazaérkeztem és egyből csörgött a telefonom, hogy Győrbe lenne egy kihagyhatatlan találkozóm, ahova minél előbb el kell jutnom. Pestről indulva még mit sem tudtam az extra kitérőről, így nem álltam meg az IONITY-nél tölteni. Gondoltam majd idehaza feltöltöm nyugodtan, úgysem kell sehova sem mennem. Igen, de akadnak olyan váratlan helyzetek mikor egy elektromos autóval a továbbhaladás nem egy egyszerű mutatvány. Jócskán át kell gondolni. Színezhetjük ezt bárhogyan, ez az igazság.
Ezért egyből az InterSpar melletti TEA töltő felé vettem az utam, ugyanis csak 30 százalékon állt a Mercedes-Benz EQB akkumulátora. Gondoltam, hogy majd Győrben valamilyen 50-es töltőn feltöltöm a kecskeméti elektromost, vagy hazafelé megállok Bábolnán az IONITY-nél. Rettentő egyszerű volt ez a gondolat, de félúton kaptam az értesítést, hogy nem sokat lehetek Győrben sem, mert időre vissza kell érnem Fehérvárra. Rendben, akkor marad a nagyobb sebesség és a bábolnai IONITY, így talán beleférek a szűk időkeretbe.
Viszont, Győrben az ETO Parknál volt a találkozóm, ahol nagy meglepetésemre egy 180 kW-os HPC töltőbe botlottam, plusz egy csomó AC ágaskodott a szomszéd parkolóban. Nofene! Erről miért nem hallottam? Más üzemeltető örömtáncot jár, ha egy 50-es töltőt telepít Pest vármegyében. Ezt a töltőt minimum lovaggá kellett volna ütni Győrben, ahol szintén csak 50-es töltőket találni.
A töltőn lévő használati útmutató egyértelműen leírta, hogy a töltés az EV24 applikációval indítható, ami az Apple boltjában és a Google áruházában is megtalálható. A gyors és egyszerű kötelező regisztráció után egyből startolt a töltés, ami 12 százaléknál 95 kW-tal táplálta az EQB-t. Tökéletes!
A töltőt böngészve jöttem rá, hogy a Vantage Towers Magyarország Zrt. és az Elektromotive Hungaria Kft. együttműködésével született meg ez a hiánypótló töltő Győrben. Ismerős volt a két név, és visszakeresve jöttem rá, hogy a két vállalat tavaly májusban nyitotta meg az első Infocharger néven ismert nagykijelzős AC töltőjét Etyeken.
A frissen telepített 180 kW-os töltő pedig rengeteg időt megspórolt aznap, ugyanis amíg ott voltam, addig élhető mennyiségre fel is töltött az EQB. Így visszatehettem a tojást a pedál alá és nem kellett a postás Jani telefonhívásától félnem, aki egy jól sikerült fotót hoz rólam és az autóról.
Dobálózhatunk a 2035-ös dátumokkal, de amíg 50-es töltőknél kell sorban állni és várni (hétvégén Balatonakarattyán is sor volt) addig nem sokan fognak tisztán elektromos autóra váltani.
Az elektromos autóipar folyamatos és gyors lépésekkel robog előre. Ma már egy átlagosnak mondható új, elektromos autó minimum 60-70 kWh-s akkumulátorral van felszerelve. Ezek többsége pedig akár 100 kW-tal is tölthető egyenáramról. Matekozhatunk és levezethetjük, hogy ezeknek a töltési ideje mennyi lenne egy hazánkban legtöbb helyen elérhető – ha nem foglalt – villámtöltőn. De inkább nem teszem, mert a legtöbb embernek elmenne a kedve az elektromos autóvásárlástól.
Többször hallom, hogy a legnagyobb elrettentő tény az e-autózástól az az, hogy mennyi időt kell várni egy-egy publikus töltőn amíg feltölt az autó. Tőlünk nyugatra ezt a kérdést megoldják az olyan töltőhubok építésével, ahol több darab nagyteljesítményű HPC érhető el különféle vendéglátó egységgel. Mindez igényes és tiszta környezetben. Vagy csak több darab 100-150-350 kW-os töltőt találni főútvonalak, autópályák mellett, amivel nem gond egy váratlanul jövő utazás sem.
De amíg a keleti országrészbe szinte lehetetlen eljutni emberi időkereten belül (nem Teslával) egy elektromos autóval addig ne várjuk azt, hogy az emberek nagytöbbsége elektromos autóra fog váltani. Ezért tenném kötelezővé legalább egy, minimum 150 kW-os töltő telepítését minden vármegye székhelyre. De lassan már az is kevés lesz.