Egyre több nemzet jut arra az elhatározásra, hogy érdemes lenne saját hatáskörben felépíteni egy elektromos autómárkát és persze a hozzá tartozó kínálatot. A török TOGG már 2019 óta foglalkozik a kérdéssel és mára oda jutottunk, hogy ára is lett az első elektromos autójuknak.
2019 szeptember közepén, Mustafa Varank ipari miniszter jelentette be, hogy Törökország decemberben bemutatja első, hazai gyártású, tisztán elektromos hajtású autójának prototípusát. Varank szerint Törökország az egyetlen ország a régióban, amely képes egy ilyen autó megépítésére. Nos, ígéretükhöz híven, 2019 decemberében be is mutatták az első modellek prototípusait, melyek a Togg nevű termékcsalád részeként érkeznek.
A járművek fejlesztésében öt török nagyvállalat vállalt oroszlánrészt, a beruházás értéke eléri a 3 milliárd eurót. 2022-ben már a gyártás is elindult: augusztusban a próbagyártás, míg október végén az első, sorozatgyártott darab is elkészült. Akkor az első autó tiszteletére rendezett ünnepségen az elnök elárulta, hogy a török állampolgárok február végén rendelhetik meg az első TOGG elektromos autókat és addigra nyilvánosságra hozzák az árakat is. Pár héttel csúszva, de valóban kiderültek az árak az első Togg modell esetében, ami a T10X nevű SUV lesz.
A hátsókerék-hajtású T10X belépőmodelljének ára az országban 953 000 török lírától kezdődik, ami körülbelül 47 500 eurónak felel meg. Ez az ár már tartalmazza a 18 százalékos áfát és a Törökországban fizetendő tíz százalékos fogyasztási különadót. Ebben az árban a hátsó tengelyen lakó, 160 kW-os elektromos motor és az 52,4 kWh-s akkumulátor van benne (V1 nevű alapmodell), amivel egy ilyen modell 314 km WLTP hatótávot tud megtenni. A konfigurátor szerint a törökországi szállítások 2023 júliusában kezdődnek.
Ha valaki többet áldozna az autóra, akkor választhatja a V2 kivitelt, amiben már 88,5 kWh kapacitás várja a vásárlót (523 km WLTP hatótávval). Ezért 1 215 000 lírát (60 212 euró) kell kifizetni alapárként. Sőt, arra is van mód, hogy a V1 felszereltséget és a nagyobb akkut is házasítsuk, ebben az esetben 1 050 000 lírát (52 035 eurót) kell minimum kifizetni. Aki szeretne összkerekes kivitelt, annak októberig sajnos várnia kell. Amit tudunk még, az a maximum DC töltési teljesítmény: 150 kW.
Az akkumulátorokat a kínai Farasis Energy szállítja, akikkel a Togg külön megállapodott az együttműködésről még 2021-ben és az általuk alapított vegyesvállalat, a Siro már 2022 augusztusában elkezdte teszt-jelleggel gyártani az első adag akkucellát.
Ha valaki kedvet kapott volna a Togg T10X-hez, akkor 2024 végétől talán már vehet egyet a tervezett EU-s exportnak köszönhetően.