Kár ezért az évért, pedig nagyon jól indult minden, legalábbis az elektromos autók értékesítései kapcsán mindenképpen. Az első pár hónapban jöttek a jobbnál jobb hírek és valóban látszott is a számokon, hogy a növekedés idén döbbenetes lesz.
A folyamatosan növekvő alapanyaghiány (pl.: fémek, félvezetők), az infláció és újabban az orosz-ukrán háború is szép lassan kifejtette a hatását az egész autópiacra, amiből így az elektromos autók sem maradhattak ki. Bár sok gyártó a környezetvédelmi szabályozások miatt az elektromos modellek gyárthatóságát tűzte ki célul (akár a belsőégésű modellek darabszámainak rovására is), még így is egyre nagyobb a baj.
Hétről hétre egyre több autómárka áll elő azzal, hogy idénre már nem fognak tudni új rendelést felvenni, vagy még rosszabb esetben már nem is fognak tudni elektromos modellt idén kiszállítani. Ez annak fényében döbbenetes, hogy még csak május van. A probléma most elért az eddig megingathatatlannak hitt Teslához is.
Elon Musk maga mondta nemrég, hogy egyes modellek esetében ideiglenesen megszűnik a rendelhetőség, az általam is fentebb elmondott indokoknak köszönhetően.
Az Államokban most zajlik a Future of Cars konferencia, ahol már számos nagy márka képviselőjének kellett ezt a szomorú hírt bejelenteni és sajnos Elon Musknak is ilyesmiről kellett beszélnie:
„A kereslet mára nevetséges mértékben meghaladja a termelést. Éppen ezért valószínűleg korlátozni fogjuk, vagy le is tiltjuk bizonyos modellek rendelési lehetőségét.”
Hogy pontosan melyik modelleket fogja érinteni ez a probléma, azt egyelőre nem tudni. Lehet a konfigurátorral is játszani, hiszen egy Model Y LR AWD esetében alapból 2023 februárját dobja a rendszer, ám egy 20 colos kerék 2000 dolláros felárának kifizetésével már idén novemberben átvehetnénk az autót. Másik érdekesség, hogy a Model 3 esetében még nincs ilyen nagy várólista, azt az Államokban még idei kiszállítással meg lehet rendelni. Európában azonban 2023-ig várni kell a Model 3-ra, a Model Y-nál szerencsésebb a helyzet, ugyanis akár már összel átvehetjük a Berlinben gyártott Y-t.