Miután belépett az észak-amerikai piacra a vietnámi Vinfast elektromos autómárka, most bejelentette, hogy Észak-Karolinában építenének elektromos autógyárat.
A vietnámi származású márka a Vinfast, ami tavaly kilépett a robogógyártás árnyékából és elektromos autógyártásra adta a fejét folyamatosan képes meglepni a nagyközönséget. Az csak egy dolog, hogy rögtön három elektromos autóval rukkoltak elő, de nem sokkal a bemutatkozásuk után kijelentették, hogy nem kívánnak Vietnám határain belül maradni. A végső cél Amerika és Európa meghódítása.
Az európai ága a történetnek egyelőre nincs fókuszban a Vinfast döntéshozóinál, bár az előkészületek már zajlanak, legalábbis a német médiumok szerint. A Vinfast vietnámi autógyártó cég Németországban készítene elektromos meghajtású személygépkocsikat és buszokat – írta a Frankfurter Allgemeine Zeitung. Az amerikai Tesla Berlin mellett, Grünheideben építi gyárát, így a vietnámi beruházás lenne rövid időn belül a második új, külföldi tulajdonú autóipari létesítmény Németországban. A Vinfast egyelőre konkrétumokat nem jelentett be, azonban a szövetségi gazdaságfejlesztési ügynökséggel, a Germany Trade and Invest GTAI-vel már folynak a tárgyalások. Amit mindkét fél megerősített. A találgatások az eisenachi Opel-gyárat említették, mint lehetséges Vinfast főhadiszállás és gyártóközpont.
Ami viszont mozgalmasabb, az a Vinfast amerikai törekvése. Hiszen itt már konkrét bemutatkozás is történt a tavaly Los Angeles Auto Show-n. Ide két típust indított el a márka (VF e35 és VFe36 – azóta VF8 és VF9), melyek az ottani igényeknek leginkább megfelelnek, vagyis a D és az E méretkategóriában.
A legújabb hírek szerint pedig az itt árusítandó elektromos autók nem Vietnámból érkeznek majd (HaiPhong melletti üzemükben tavaly decemberben indult meg a gyártás), hanem helyben készülnének. Erről sajtóanyag is készült, ami alapján tudható, hogy a VinFast Észak-Karolinát nézte ki magának, mint gyártási helyszínt. Erről már meg is született az együttműködési megállapodás.
Az elektromos autógyár több ütemben fog felépülni és egyben bővülni. Az első fázisra 2 milliárd dollárt szán a márka az az észak-karolinai Chatham megyében. Az üzem csaknem 2000 hektáron fog elterülni, három külön területre osztva. Elektromos autók és buszok gyártása/összeszerelése, elektromos járművek akkumulátorgyártása és a beszállítók számára létesítendő kisegítő létesítmények. Amikor a tervezett gyártás 2024 júliusában megkezdődik, az észak-karolinai telephely csatlakozik a Vinfast jelenlegi, Haiphongban található telephelyéhez, amelynek 2026-ra évi 950 000 jármű legyártása lesz a feladata. A Vinfast továbbá kijelentette, hogy az észak-karolinai üzem 1. fázis évi 150 000 jármű legyártását teszi lehetővé.
Az észak-amerikai fogyasztók először az ötszemélyes, közepes méretű VF 8 SUV-t és a hét személyes VF 9 SUV-t vehetik meg. A VF 8 az Egyesült Államokban 41 000 dolláros, Európában 36 133 eurós, míg a VF 9 56 000 dolláros (USA) és 49 280 eurós (Európa) áron lesz elérhető. Ezek az árak nem tartalmazzák az elektromos járművek akkumulátorát. Ezeket a Vinfaston keresztül elérhető két előfizetés valamelyike alapján kell bérelni, havi futásteljesítmény alapján számolva.