USA: az elektromos töltőállomások száma meghaladhatja a benzinkutak számát

0

Bámulatos dolog a technológia fejlődés, főleg ha annak üteme képes lekövetni egy adott témakört. Az elektromos autók több, mint 100 éve velünk vannak, ám a történelem úgy hozta, hogy a belsőégésű motorral szerelt autók terjedtek el végül. Az elektromos meghajtás újjáéledésére egészen a 2010-es évek közepéig kellett várni.

A múlt évtized végére gyakorlatilag egyik évről a másikra teljesen átfordultak az autóipari trendek és az addig hóbortnak számító elektromos autózás lett a fő csapásvonal. Természetesen mire a mai mértékben lesznek az elektromos autók jelen a hétköznapokban, az még legalább másfél évtized. De ami igazán lenyűgöző, hogy ezalatt a pár év alatt a töltőhálózat fejlődése is tudta követni az igényeket.

Az elektromos autók kapcsán még ma is a legfőbb szempont a hatótáv, vagyis az, hogy egyetlen töltéssel mennyit tud egy ilyen autó megtenni. Ez csakis azért lehet még kérdés, mert a töltők száma és tudása nem elégséges, egyelőre. Gyakorlatilag 3-4 éve jelent meg viszonylag nagy számban az elektromos meghajtás, viszont az autóipar egyik fellegvárának számító Egyesült Államokban hamarosan legalább annyi töltőoszlop lesz, mint amennyi kútfej az ország benzinkútjain.

Minderről egy tanulmány árulkodik, ami azt mondja ki, hogy az Államokban napjainkban 108 000 körüli darabszámban vannak jelen a töltőoszlopok, míg az országban nagyjából 110-150 000 kútfejből lehet fosszilis üzemanyagot vételezni. Persze azért ehhez hozzátartozik, hogy ezek nem minden esetben DC villámtöltők, hanem lehetnek AC oszlopok. Így az ezekből vételezhető energia nem egyenértékű egy benzinkúti tankolás sebességével. De itt a terjedés sebességét kell nézni. Néhány év elég volt egy ekkora számú hálózat megalakulására, mi lesz itt a következő 5 évben. Azt hiszem jogosan mondhatjuk, hogy a világ egyik legerősebb olajfüggőségében élő országában igenis megvalósul egy jól használható töltőhálózat a közeljövőben. Elég csak a Biden adminisztráció hozzáállását megnézni.

Azonban van egy brutálisan hátba vágó számítás is a tanulmányban: Mivel 2030-ra az előrejelzések szerint 35 millió elektromos jármű lesz forgalomban, az Egyesült Államoknak naponta körülbelül 478 töltőpontot kell telepítenie a következő nyolc évben, hogy kiépítse a támogatásukhoz szükséges infrastruktúrát. Jelenleg 21 elektromos autó jut egy USA-béli töltőpontra, míg egy ottani kútfejre 2500 belsőégésű autó.

Hogy végül miként alakul majd az elektromos meghajtásra való átállás és azt miként tudja kiszolgálni a meglévő töltőhálózat, az jó kérdés. Azonban az biztos, hogy ezekre a kérdésekre gyorsan választ fogunk kapni.

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!