Kínában már kongatják a vészharangot a szilárdtest-akkumulátorok miatt

0

2025 decemberében Kínában látványosan felerősödött a szilárdtest-akkumulátorok biztonságával kapcsolatos szakmai vita, miután iparági szakértők és kutatók arra figyelmeztettek: ezt a technológiát nem szabad automatikusan vagy feltétel nélkül biztonságosként bemutatni. A fejleményekről a Sina számolt be, hangsúlyozva, hogy bár a szilárdtest-megoldások továbbra is kulcsszerepet játszanak a következő generációs lítiumakkumulátor-fejlesztésekben, több alapvető kockázat továbbra is megoldatlan.

Miért vonzó mégis a szilárdtest-technológia?

A szilárdtest-akkumulátorok lényege, hogy a hagyományos folyékony elektrolitot szilárd elektrolitra cserélik, ami elméletben nagyobb energiasűrűséget és szélesebb biztonságos üzemi tartományt kínál. Nem véletlen, hogy 2025-ben jelentős befektetői érdeklődés övezte ezt az irányt, különösen annak fényében, hogy Kína új, 2026-os hajtóakkumulátor-biztonsági szabványa 2026. július 1-jétől lép életbe. Az előírás kimondja, hogy az új akkumulátoroknak meghatározott visszaélési teszteket kell kibírniuk anélkül, hogy öt percen belül kigyulladnának vagy felrobbannának. Az elemzők ugyanakkor hangsúlyozzák: a szabályozás nem kizárólag a szilárdtest-akkumulátorokra vonatkozik, és önmagában nem szünteti meg a lítiumalapú rendszerek alapvető veszélyeit.

Termikus elszabadulás: itt sincs teljes védelem

A 2025-ös World Power Battery Conference rendezvényen akadémiai kutatók arra hívták fel a figyelmet, hogy a szilárdtest-akkumulátorok továbbra is nagy energiasűrűségű elektrokémiai rendszerek, így nem mentesek a termikus elszabadulás kockázatától. A szakértők kiemelték, hogy a gyakran alkalmazott lítiumfém anód rendkívül reakcióképes, és kísérleti eredmények szerint oxigén jelenléte nélkül is reakcióba léphet egyes katódanyagokkal. Szélsőséges esetekben ez akár aluminotermikus folyamatokat is elindíthat, 2500 Celsius-fok körüli hőmérséklettel, ami akár teljesen lemerült akkumulátorokban is bekövetkezhet extrém körülmények között.

A lítiumdendritek problémája nem tűnt el

A szakmai vita másik központi eleme, hogy a lítiumdendritek kialakulása szilárdtest-akkumulátoroknál sem tekinthető teljesen megoldottnak. Bár a szilárd elektrolitok elméletileg gátolják a dendritek növekedését, a valós anyagok mikroszkopikus repedései és szemcsehatárai továbbra is lehetőséget adhatnak ezeknek a tűszerű struktúráknak a terjedésére. Ez belső zárlathoz vezethet, különösen akkor, ha a nagyobb energiasűrűség érdekében nagy nikkeltartalmú katódokat és szilíciumalapú anódokat alkalmaznak, amelyek eleve fokozott termikus instabilitással járnak.

A kínai autógyártók már készülnek a bevezetésre

Mindezek ellenére több kínai gyártó is gyors ütemben halad előre a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésével. A FAW Group tervei szerint 2027-től Hongqi modellekben jelenhet meg a technológia, miközben a GAC Group már megkezdte a teljes szilárdtest-akkumulátorokat gyártó pilotüzem próbagyártását. A Dongfeng Motor célja, hogy 2026 végére 350 Wh/kg energiasűrűségű, akár ezer kilométert meghaladó hatótávot biztosító akkumulátorokat állítson elő sorozatban, miközben a SAIC Motor és a Chery Automobile is 2027 körüli piaci bevezetésre készül.

Nem leváltás, hanem együttélés jöhet

Kínai elemzők szerint komoly kockázatot jelenthet, ha a szilárdtest-akkumulátorokat garantált megoldásként kommunikálják az akkumulátortüzek és robbanások problémájára. A hagyományos, folyékony elektrolitos lítiumion-akkumulátorok biztonsága ugyanis folyamatosan javul égésgátló elektrolitokkal, elektródafelületi bevonatokkal és hőállóbb cellakialakításokkal. Az iparági konszenzus egyre inkább az, hogy nem teljes technológiai leváltás, hanem párhuzamos együttélés várható: a szilárdtest-akkumulátorok a nagy energiasűrűséget és szigorú biztonsági követelményeket igénylő területeken kaphatnak szerepet, míg a kiforrott lítiumion-technológia a költségérzékeny alkalmazásokban maradhat domináns.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!