Az Európai Bizottság újabb, több mint 600 millió euró értékű támogatást ítélt oda a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) villamosítását és dekarbonizációját szolgáló 70 projektnek az Alternatív Üzemanyag-Infrastruktúra Eszköz (AFIF) keretében. A kezdeményezés célja, hogy Európa közúti, tengeri, belvízi és légi közlekedési rendszere egyaránt zöldebb és fenntarthatóbb legyen, miközben az eddig túlsúlyosan úthálózati fókuszú fejlesztések helyett egyre több terület kap hangsúlyt.
A támogatásokból olyan alternatív üzemanyaggal kapcsolatos infrastruktúrák létesülnek, mint az elektromos töltőállomások, hidrogénkutak, elektromos energiaellátó rendszerek, illetve az ammónia- és metanol-bunkeroló létesítmények. A projektek 24 tagállamot érintenek, így a teljes kontinens profitál a fejlesztésekből.
Ezernél is több új elektromos töltőpont épül
Az elektromos és hidrogénüzemű járműveket érintő beruházások különösen jelentősek. A program több mint 1000 darab 150 kW-os elektromos töltőpont létrehozását támogatja személyautók és kishaszonjárművek számára. Ezen felül 2000 darab 350 kW-os töltőpont létesül a nehéz-tehergépjárművekhez, ami fontos mérföldkő a kibocsátásmentes logisztika felé. A teherautók számára emellett 586 darab akár 1 MW teljesítményű töltőpont is épül, ami elengedhetetlen a jövő nagy akkukapacitású elektromos kamionjaihoz.
A hidrogénes infrastruktúra is bővül, hiszen 38 új hidrogéntöltő állomás épül meg, amelyek személyautókat, tehergépjárműveket és buszokat is kiszolgálnak majd. A légi közlekedésben 16 európai repülőtér földi kiszolgálórendszerét villamosítják, ezzel jelentősen csökkentve az ottani fosszilis üzemanyag-fogyasztást.
A tengeri közlekedés is jelentős fejlesztéseket kap
A tengeri ágazat is profitál a beruházásokból, hiszen 24 kikötőben valósulnak meg projektek. Ezek között szerepelnek parti áramellátási rendszerek (OPS), amelyek segítségével a kikötőkbe érkező hajók lekapcsolhatják saját dízelgenerátoraikat, így minimalizálva a helyi légszennyezést. Emellett villamosítják a kikötői szolgáltatásokat, és megkezdik ammónia-alapú hajóüzemanyag-ellátó létesítmények kialakítását is. Az elektromos repülés terén most nem jelentettek be új projekteket, de a repülőterek elektrifikációja így is fontos előrelépés.
Németország kulcsszereplő – Magyarországgal együtt
Az uniós forrásokból öt német projekt is részesül, közülük több más tagállamra is kiterjed. A Stadtwerke München 3,8 millió eurót használhat fel a városi buszflotta villamosítására és a hozzá szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésére.
A BP Europa (Aral Pulse) közel 7,4 millió eurót kap a németországi teherautó-töltési infrastruktúra bővítésére, tíz új töltőpark kialakításával. A frankfurti Fraport AG több mint 2,5 millió eurós támogatással villamosítja a repülőtéri földi járműparkot. A hamburgi kikötő több mint 4,6 millió euróból épít két új parti áramellátó rendszert konténerhajók számára.
Kiemelkedően fontos, hogy az E.ON Drive Infrastructure (EDRI) 8,8 millió eurót fordíthat Lengyelországban és Magyarországon létesítendő teherautó-töltőpontokra. Ez a beruházás európai szinten is meghatározó szerepet ad Magyarországnak a nagy teljesítményű elektromos töltés fejlesztésében.
Megawattos töltők és gigaberuházások építik a jövő közlekedését
A BP összesen 24,6 millió euró értékű beruházást hoz létre, amely tíz teherautó-töltőparkot foglal magában. Minden helyszínen három darab 1 MW-os töltőállomást telepítenek két-két csatlakozóval, így akár egyetlen jármű is megkaphatja a teljes 1 MW teljesítményt, de a rendszer két jármű kiszolgálására is képes megosztott töltéssel.
A Fraport 8,5 millió eurós projektje során kilenc áramellátó rendszert, 322 váltóáramú töltőpontot és egy 10 MWh kapacitású energiatárolót telepítenek, amely a repülőtér elektromos hálózatának stabilizálásában kulcsfontosságú.
A müncheni városi közműszolgáltató három buszvonalon 600 kW-os pantográfos töltőket telepít, továbbá a Moosach garázs teljes villamosítása is megvalósul 26 darab 150 kW-os és négy 400 kW-os töltővel.
A legnagyobb projektet a francia Voltix valósítja meg, amely 61,5 millió eurós uniós támogatással több mint 205 millió eurós beruházást indít el. A vállalat 288 MW össztöltőkapacitást telepít 45 európai helyszínen, többek között Franciaországban, Spanyolországban, Hollandiában, Dániában, Svédországban, Ausztriában és Németországban.
Az unió határozott célja a zéró kibocsátású mobilitás
Apostolos Tzitzikostas, az EU közlekedési biztosa így foglalta össze a program lényegét: „Jelenleg 70 projektet támogatunk 600 millió euró értékben az EU-ban, hogy felgyorsítsuk az alternatív üzemanyag-infrastruktúra kiépítését Európa-szerte. Ezek a beruházások erősítik a versenyképességünket, és megkönnyítik a zéró kibocsátású közlekedésre való átállást, amely minden európai polgár számára elérhető lesz.”
Paloma Aba Garrote, az Európai Bizottság Éghajlat-, Infrastruktúra- és Környezetvédelmi Végrehajtó Ügynökségének igazgatója hozzátette: „Ez a jelentős uniós támogatás felgyorsítja a közlekedési szektor fenntartható jövőbe való átmenetét. Az új projektek révén 2021 óta már több mint 2,5 milliárd eurónyi uniós támogatás jutott alternatív üzemanyag-projektekre, ami jól mutatja, hogy az EU elkötelezett a zéró kibocsátású mobilitás mindennapi valósággá tétele mellett.”
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













