Kína hivatalosan is jelezte, hogy fokozatosan megszünteti az elektromosjármű-iparág támogatásait, miután a következő ötéves tervből kikerülnek az úgynevezett „új energiahordozós járművek” (NEV-ek) a stratégiai iparágak listájáról. Ezzel az ország fordulóponthoz érkezett: az eddigi állami ösztönzők helyett a piacra bízzák a növekedés irányát.
Több mint tíz éven át óriási állami szubvenciók és adókedvezmények segítették a kínai elektromos járműgyártást, aminek köszönhetően az ország mára a világ legnagyobb elektromosautó-piacává vált. Az állami támogatások alatt fejlődött ki olyan óriások hálózata, mint a BYD vagy az akkumulátorgyártó CATL, amelyek ma már globális technológiai vezetők.
A támogatások nélkül is szárnyal a piac
A döntés hátterében az a felismerés áll, hogy a kínai elektromos autóipar immár önállóan is életképes. 2025 szeptemberében az országban 1,6 millió új energiahordozós jármű talált gazdára, ami 49,7 százalékos piaci részesedés– történelmi rekord. Csak a tisztán elektromos modellek értékesítése meghaladta az egymillió darabot (1 058 000 egység).
Mindez annak ellenére történt, hogy Kína már 2022-ben megszüntette az országos EV-vásárlási támogatásokat, és a vásárlási adókedvezmények is 2027-ig fokozatosan kivezetésre kerülnek. Az elemzők szerint Peking ezzel a piacra bízza a fejlődést, hiszen az iparág már elég érett ahhoz, hogy állami hátszél nélkül is növekedjen.
„Nincs többé szükség politikai támogatásra”
Dan Wang, az Eurasia Group kínai igazgatója szerint ez „hivatalos elismerése annak, hogy az elektromos járműveknek többé nincs szükségük kiemelt politikai támogatásra”. Mint mondta: „Kína már most is dominál az elektromos járművekkel kapcsolatos technológiák és akkumulátorok terén, így nincs értelme továbbra is prioritásként kezelni ezt a területet.”
A szakértő ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem leépítést jelent, hanem azt, hogy a piac dönti el, kik maradnak talpon.
A túlkínálat és a széttagoltság veszélyei
Bár az NEV-ipar megerősödése pozitív fejlemény, a támogatások árnyoldala is láthatóvá vált. A Jato Dynamics adatai szerint Kínában 169 autógyártó tevékenykedik, ám 93-nak 0,1% alatti a piaci részesedése – ez a túlkínálat és a széttagoltság klasszikus jele. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az európai hatóságok különvámokat vezettek be a kínai elektromos autókra, mivel szerintük a támogatások tisztességtelen versenyelőnyt biztosítottak a helyi gyártókkal szemben.
Új, célzottabb iparpolitika jöhet
A Reuters értesülései szerint a támogatások kifutása után a kínai minisztériumok új, célzottabb, innovációt ösztönző irányelveket dolgoznak ki. Egy szakpolitikai tanácsadó így fogalmazott: „Az, hogy kikerülnek a listáról, nem azt jelenti, hogy nem fontosak – épp ellenkezőleg. Elég csak az exportunkra, az ipari lánc erősödésére és a globális vezető szerepünkre gondolni.”
A jövő kulcsa: versenyképesség és innováció
A Counterpoint elemzője, Shaochen Wang szerint a következő években a versenyképesség lesz a döntő tényező. „A BYD és a Leapmotor például a költségelőnyökre épít, a Xiaomi és a HIMA pedig az erős márkaértékkel és a fejlett intelligens funkciókkal nyeri meg a fogyasztókat” – mondta.
Ezzel Kína új korszakba lép: az állami beavatkozás helyét a piaci dinamika, az innováció és a technológiai fejlődésveszi át.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!













