Kína szeptemberben újabb történelmi rekordot ért el az elektromos autók értékesítésében: 1,6 millió új energiájú jármű (NEV) kelt el egyetlen hónap alatt, ezzel túlszárnyalva a korábbi, 2024 decemberében beállított csúcsot. Az ország ezzel minden eddiginél magasabb szintre emelte a tisztán elektromos autók (BEV) és plug-in hibridek (PHEV) piaci részesedését – miközben a piacvezető BYD ezúttal nem tudta teljes mértékben kihasználni a lendületet.
A Kínai Autógyártók Szövetsége (CAAM) szerint szeptemberben minden második eladott autó konnektoros volt: a NEV-modellek piaci részesedése elérte a 49,7 százalékot. A statisztikák alapján ez a mutató már hónapok óta 45 százalék felett mozog, de most először közelítette meg ennyire az 50 százalékos határt.
Történelmi rekord: 1,6 millió elektromos autó egy hónap alatt
A szeptemberi 1 604 000 eladott NEV 24,6%-os növekedést jelent az előző évhez képest, és 15%-kal több, mint augusztusban. A több mint egymillió tisztán elektromos autó (1 058 000 BEV) eladása pedig új mérföldkő a kínai autópiacon.
Az export is kiemelkedő: 222 ezer járművet szállítottak külföldre, ami kétszerese a 2024 szeptemberi adatnak. Ugyanakkor az export aránya – 13,8% – már stabilizálódott, vagyis a kínai elektromos autók túlnyomó része továbbra is belföldön talál gazdára.
Erős év végi hajrá jöhet az elektromosautó-piacon
A rekordhónap alapján valószínű, hogy 2025 utolsó negyedéve is kiemelkedően erős lesz a kínai piacon. Bár minden második eladott jármű már villanyosított, a növekedés üteme fokozatosan lassul: a piac most már nem ugrásszerűen, hanem stabilan közelít az 50%-os arányhoz.
Szeptemberben összesen 3,226 millió jármű talált gazdára Kínában, ami 14,9%-os éves és 12,9%-os havi növekedés. Ebből látható, hogy a tisztán elektromos modellek gyorsabban nőttek, mint az összpiac, míg a plug-in hibridek aránya csökkenni kezdett.
A NEV-eladásokon belül a tisztán elektromos autók dominálnak: a szeptemberi 1 058 000 darab 36,4%-os éves és 16,5%-os havi növekedést jelent. Ezzel szemben a plug-in hibridek (beleértve az EREV, azaz hatótávnövelt modelleket is) lassuló trendet mutatnak: mindössze 6,7%-os éves és 12,1%-os havi bővülést értek el. A PHEV-modellek lendülete tehát már június óta gyengül, miközben a BEV-szegmens folyamatosan húzza felfelé a piacot.
BYD: megtorpanás a rekordhónapban
Bár a BYD továbbra is a piacvezető, szeptemberben éves szinten először mutatott csökkenést: 396 270 NEV-et adott el, ami 5,5%-kal kevesebb, mint tavaly, ugyanakkor 6,1%-kal több, mint augusztusban. A gyengébb eredmény oka a PHEV-modellek visszaesése: míg a BEV-eladások 24,3%-kal nőttek, a plug-in hibrideké 25,6%-kal csökkentek. Továbbá a BYD 71 256 autót exportált, ami 115%-os éves növekedés, de elmarad a tavaszi hónapok csúcsától. Összességében a cég nem tudott arányosan profitálni a piac általános fellendüléséből.
Geely, SAIC, Tesla és az új kihívók
A Geely látványos erősödést mutat: 99 516 BEV (+55%) és 65 685 PHEV (+146%) eladásával stabilan növeli részesedését. A prémium almárka, a Zeekr viszont visszaesett (−14,4% YoY). A SAIC-csoport is nagyot lépett előre: 41 000 NEV (+325% YoY) a SAIC Motor Passenger Vehicle márkanév alatt, míg a teljes konszern 189 498 új energiájú járművet adott el (+47% YoY).
A Tesla számára 2025 eddig hullámzó év, de szeptemberben a 71 525 legyártott BEV a második legerősebb havi eredmény volt. A termelés 25%-kal nőtt augusztushoz képest, viszont az export gyengült, 19 287 jármű ment külföldre.
Leapmotor, Great Wall, Xiaomi és Nio: új sztárok születnek
A Leapmotor, amelyet a Stellantis is támogat, 66 657 NEV-et adott el (+97% YoY), ezzel ötödik rekordhónapját zárta. A Great Wall Motor 45 961 járművet értékesített (+52%), ami azt jelzi, hogy modelljeinek harmada már villanyosított. A Xiaomi EV is egyre erősebb: 41 948 BEV (+209% YoY), köszönhetően a két sikeres modellcsaládnak. Hasonlóan jól teljesített az Xpeng is 41 581 (+95%), míg a Nio 34 749 BEV-vel (+64%) szintén erősödött – főként az új Onvo és Firefly almárkáknak köszönhetően. Ezzel szemben a Li Auto gyengül: 33 951 eladás, ami 37%-os visszaesés, miközben a GAC Aion már szorosan felzárkózott (29 113 NEV).
Kína: stabilan az elektromobilitás központja
Kína szeptemberi rekordja újabb bizonyítéka annak, hogy az ország megingathatatlanul vezeti az elektromobilitási forradalmat. Miközben a BEV-szegmens robbanásszerűen nő, a PHEV-modellek lassulnak, és új szereplők – köztük a Xiaomi, Leapmotor és Nio – egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a tortából.
A piac tehát nem csupán bővül, hanem átrendeződik: a következő hónapokban minden esély megvan arra, hogy Kína először lépje át az 50%-os NEV-piaci arányt – ami világszinten is történelmi mérföldkő lesz.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!