Akár 2025 végén vagy legkésőbb 2026 elején megindulhat a termelés a CATL debreceni akkumulátorgyárában, amely Magyarország egyik legnagyobb ipari beruházása. A kínai óriáscég 7,3 milliárd eurót fektetett be a létesítménybe, amely kulcsfontosságú szerepet játszhat az európai elektromosautó-ipar ellátásában.
A CATL európai terjeszkedése Debrecenben
A CATL debreceni gyára a BMW, a Stellantis és a Volkswagen számára is biztosít majd akkumulátorokat. Bár a magyarországi üzem jelentős, várhatóan nem fogja felülmúlni a vállalat németországi, thüringiai gyárát, ahol évi 100 gigawattóra kapacitással termelnek, és közel 9000 dolgozót foglalkoztatnak.
A Világgazdaság által idézett európai vezérigazgató szerint a debreceni gyárban a termelés elindítása a következő hónapokban valósággá válhat. A menetrend alapján a gyártás 2025 végén vagy 2026 elején indulhat meg, ezzel Magyarország stratégiai helyszínné válhat az akkumulátorgyártásban.
Európai kereslet és bizonytalanságok
A vállalat vezetői ugyanakkor óvatosan kerülték azokat a kérdéseket, amelyek az elektromos autók európai keresletének gyengülésére vonatkoztak. Ez a téma az egész iparág számára bizonytalanságot jelent, miközben a kínai akkumulátorgyártók folyamatosan erősítik pozíciójukat a globális piacon.
Az SNE Research adatai szerint a CATL 2024-ben tovább növelte részesedését, amely 38 százalékra emelkedett, meghaladva a korábbi 36 százalékot. Ez megerősíti a kínai cég világelső pozícióját az elektromosautó-akkumulátorok terén.
A BYD is reagált a szegedi üzemével kapcsolatban
A BYD szintén érintett a magyarországi beruházások körüli vitákban. A Reuters korábban arról számolt be, hogy a cég késleltetheti a szegedi autógyár felfutását. A BYD azonban cáfolta a híreszteléseket, és közleményben hangsúlyozta: a tervezett kapacitás változatlan, a munkálatok pedig ütemezetten zajlanak.
„Egyre inkább azt látjuk, hogy alaptalan hangulatkeltés folyik a Magyarországon zajló kínai beruházások körül” – emelte ki a vállalat. Hozzátették, hogy hosszú távra terveznek Európával, és a szegedi gyár az eredeti ütemezés szerint készül. A cég közölte: „Az év végén elindítjuk a gyártást, és rövidesen Európában készítünk autókat az európai vásárlóknak.”
Magyarország szerepe a kínai beruházásokban
A CATL és a BYD példája egyértelműen mutatja, hogy Magyarország kulcsfontosságú központtá válik a kínai akkumulátor- és autóipari vállalatok európai terjeszkedésében. Bár a beruházások körül folyamatos vita és politikai hangulatkeltés tapasztalható, a cégek nyilatkozatai alapján az ütemtervek változatlanok, és a következő hónapokban jelentős ipari kapacitások léphetnek működésbe az országban.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!