A BMW amerikai gyártási terveit jelentősen befolyásolhatja, hogy az AESC váratlanul leállította dél-karolinai akkumulátorgyárának építését, és bennfentes források szerint el is állt attól, hogy innen lássa el a német autógyártót. A müncheni cég így kénytelen lehet Kínából beszerezni a kulcsfontosságú akkumulátorcellákat.
Az AESC leállította a dél-karolinai gyár építését
A BMW eredeti terve szerint az amerikai üzemében készülő elektromos modellekhez az AESC új dél-karolinai akkumulátorgyárából vásárolta volna a cellákat. Néhány hete azonban az építkezést leállították, és az Automotive News információi szerint a beszállító már nem is tervezi a BMW ellátását ebből a létesítményből.
Ennek következtében a BMW most alternatív forrásokat keres. Az egyik opció, hogy továbbra is az AESC szállít, de nem az amerikai, hanem a kínai gyáraiból. Bár a Kínából érkező cellákra vámok vonatkoznak, rövid távon ez még mindig kedvezőbb lehet, mint egy új amerikai forrás kiépítése.
Az AESC hivatalos álláspontja és a beruházás jövője
Az AESC amerikai szóvivője, Brad Grantham nem kommentálta a BMW-szállításokat, de hangsúlyozta, hogy a cég elkötelezett a 1,6 milliárd dolláros beruházás és 1600 munkahely megteremtése mellett. A bennfentesek ugyanakkor nem zárják ki, hogy a gyárat más célokra használják, és nem a BMW speciális, 46 milliméter átmérőjű hengeres celláinak gyártására.
A gyártás leállítását az AESC politikai és piaci bizonytalanságokkal, valamint finanszírozási gondokkal magyarázta. A döntést súlyosbíthatta az amerikai-kínai vámháború és a Trump-kormány alatt kialakult elektromobilitási piac kiszámíthatatlansága, ami több milliárd dolláros beruházások elhalasztásához vezetett.
BMW ‘Neue Klasse’ tervek Amerikában
A BMW a greer-i/spartanburgi üzemét az új ‘Neue Klasse’ platform elektromos modelljeinek gyártására alakítja át, és Woodruffban egy akkumulátor-összeszerelő üzemet is létrehozott. Jelenleg az amerikai gyár főként X5, X6 és X7 SUV-modelleket gyárt plug-in hibridként.
A ‘Neue Klasse’ sorozat SUV-jai 800 voltos architektúrát és 46×120 milliméteres hengeres cellákat kapnak, amelyek a BMW hatodik generációs akkumulátorai. Ezek nagyobb energiasűrűséget, nagyobb hatótávot és gyorsabb töltést biztosítanak. A cellák kémiai összetételét a BMW partnereivel, köztük a CATL, az EVE Energy és az AESC cégekkel közösen fejlesztette ki.
Technikai és gyártási következmények
Egy beszállító- vagy gyárváltás technikai hatásai jelentősek lehetnek. Stephanie Brinley, az S&P Global Mobility elemzője szerint „még azonos kémia esetén is újra kellhet végezni az érvényesítési és integrációs folyamatot”, ami akár 18 hónapos csúszást okozhat. Ez a BMW gyártási ütemtervét komolyan befolyásolhatja.
Conrad Layson, az AutoForecast Solutions szakértője szerint a kínai import csak ideiglenes megoldás lehet, amíg alternatív amerikai ellátási lánc nem épül ki. Ugyanakkor 2026-tól a Kínából érkező lítiumion-akkumulátorokra akár 82%-os vámot is kivethetnek, ami hosszú távon komoly költségnövekedést jelenthet.
Bizonytalan jövő az amerikai elektromos BMW-modellek előtt
A BMW előtt most stratégiai döntés áll: Kínából importálja a cellákat, vállalva a jövőbeni vámkockázatokat, vagy új beszállítót keres az Egyesült Államokban. A politikai és gazdasági környezet bizonytalansága azonban árnyékot vet az elektromos modellek amerikai gyártására, és könnyen lehet, hogy a ‘Neue Klasse’ sorozat startja jelentős késedelmet szenved.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!