Júliusban Kínában 1,262 millió új energiával hajtott járműv (NEV) talált gazdára, ami 27 százalékos növekedés az előző évhez képest. Bár az értékesítés enyhén visszaesett a júniusi szinthez viszonyítva, a hajtásláncok szerinti adatokból jól látszanak a piaci átrendeződések, ahol jól látható, hogy rekordszámú e-autó fogyott, de a PHEV-ek megtorpantak.
Júliusi trendek: enyhe nyári lassulás, magas éves növekedés
A NEV-eladások csökkenése júliusban nem újdonság: tavaly is hasonló történt, amikor 1,049 millióról 991 ezerre estek vissza a számok. 2025-ben azonban a bázis jóval magasabb – a júliusi 1,26 millió autó 27,4 százalékkal több, mint egy évvel korábban, ám 5 százalékkal kevesebb a júniusi 1,329 milliós értéknél.
A Kínai Autógyártók Szövetsége (CAAM) szerint az adatok tartalmazzák a belföldi eladásokat és az exportot is. A NEV-kategóriába a tisztán elektromos autók (BEV), a plug-in hibridek (PHEV) és a hidrogén üzemanyagcellás modellek (FCEV) tartoznak, utóbbiak személyautóként gyakorlatilag elhanyagolhatóak.
A teljes kínai autópiac helyzete
A kínai autópiac 14,7 százalékkal bővült éves szinten júliusban, 2,59 millió járműre. Havi összevetésben azonban több mint 10 százalékos visszaesés látszik. A NEV-ek így is jobban teljesítettek, piaci részesedésük 48,7 százalékra nőtt, meghaladva a 2024 júliusi 43,8 és a 2025 júniusi 45,8 százalékot.
A PHEV-ek mélypontja 2021 óta
A belföldi NEV-eladások 1,04 millió darabot tettek ki, míg az export 225 ezer járműre nőtt – ez 120 százalékos éves és 10 százalékos havi növekedés. Így Kína autóexportjának közel 40 százaléka már részben vagy teljesen elektromos.
A BEV-ek júliusban 811 ezer darabbal zártak, ami 47,1 százalékos éves növekedés, de 5,6 százalékkal kevesebb a júniusinál. A PHEV-ek eladásai havi szinten 4 százalékkal estek, éves szinten pedig csak 2,8 százalékkal nőttek – ez a leggyengébb bővülés 2021 januárja óta. Tavaly fordított volt a helyzet: a BEV stagnált, a PHEV pedig rekordot döntött.
Gyártói toplista és trendek
A piacvezető BYD júliusban 344 296 NEV-et adott el, ami 10 százalékkal kevesebb, mint júniusban, éves szinten pedig stagnált. A PHEV-eladások 22,6 százalékkal estek, míg a BEV-ek 36,8 százalékkal nőttek, negyedik hónapja meghaladva a plug-in hibridek számát. Az export 169 százalékkal nőtt, 80 737 darabra.
A Tesla júliusban 67 886 elektromos autót értékesített Kínában és exportra – 8,4 százalékkal kevesebbet, mint tavaly. Ebből 40 617 maradt belföldön. Az idei eddigi 304 027 darabos eredmény 6,3 százalékkal marad el a tavalyitól.
Az Xpeng 36 717 autóval 229 százalékos növekedést ért el, sorozatban kilencedik hónapja 30 ezer fölött. A Nio 21 017 járművet szállított le három márkanév alatt (Nio, Onvo, Firefly). A Xiaomi új rekordot dönthetett, 30 ezer feletti szállítással. A Leapmotor viszont történelmi csúcsra jutott: 50 129 autót adott el – először átlépve az 50 ezres havi határt –, éves szinten 150 százalékos növekedést elérve.
A Zeekr Group 44 193 autót szállított le, a Lynk & Co részesedése kiemelkedő. A Great Wall Motor 34 593 NEV-je 43,3 százalékos éves növekedés, de 5 százalékos havi visszaesés. A Li Auto második hónapja gyengélkedik, 39,7 százalékos éves mínuszban.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!